hjälp! - eSATA funkar inte på Win7 :[

Permalänk

hjälp! - eSATA funkar inte på Win7 :[

Nu har jag instalerat Win7 på min nya SSD och försöker starta min externa eSATA-HDD-kabinett. Men problemet är att det inte händer något.

Den kan inte hittas i BIOS direkt (kanske har med att den är extern).
Men efter boot-inläsningen av alla enheter, kommer den till en slags RAID-scanning. Då står det namnet på den och att den sitter på SCSI-0 iallafall, men lite underligt att det är SCSI kan man tycka.

Men någon som vet hur man kan göra nu? Vad är fel och vad kan behövas och vem har varit med om dethär förut?

Jag har då alltså ASUS M2n-SLI deluxe och här finns lite drivers, men ingen för moderkortet:
http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM2/M2NSLI_Deluxe/#downl...

Men för BIOS, men det är ju alltid riskabelt och verkar vara svårt när det är 12 att välja bland. Kanske BIOS-update som behövs eller vad tror ni?

F.ö funkar den med USB, men det är ju väldigt långsamt.

tacktack för allt.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

eSATA körs på en sekundär kontroller, och kommer därför nödvändigtvis inte att dyka up i BIOS egna lista.

Se ochså till att du inte har stäng av någon sekundar IDE eller SATA controller i BIOS. Det är inte ovanligt att detta kontrollerar eSATA.

Permalänk

Jaha å!

Jag kollade i hela BIOS, men kunde inte riktigt hitta något bra. Saker som hade med IDE och SATA var mest Enable:ad.
Men vad brukar en sådan inställning kallas tro för sekundär SATA/IDE kontroller i BIOS?

Nu provade jag att koppla in den genom en eSATA till SATA direkt in på en intern kontakt. Och den fungerade då som en helt vanlig hårddisk. (Den blev 130 MB/s när jag testade lite med HDtune t ex^^)

Men med eSATA vill den inte funka riktigt ju. För ett halvår sedan fungerade det då jag hade XP, men inte nu med Win7.
Så vad för mer saker kan man testa och hur kan man felsöka mer?

(Brukar en BIOS-update göra så att Win7 funkar bättre med hårdvara t ex?)

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Det här har ju inte så mycket att göra med vilket OS det är utan låter som en fråga om drivrutiner, eller kanske en brist på sådana, kolla om du har några gula frågetecken i enhetshanteraren..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

När jag kollar i Enhetshanteraren finns inga gula frågetecken.
Jag kopplar i och ur eSATA-kabeln i datorn till enheten några gånger med jämna mellanrum. MEn det blinkar inte äns till i självaste Enhetshanteraren.
Det brukar ju åtminstone blinka till om man kopplar in någon annan okänd enhet ibland.

Den dyker heller inte upp i Diskhanteraren.

Vad kan jag testa mer? :]

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

När jag kollar i Enhetshanteraren finns inga gula frågetecken.
Jag kopplar i och ur eSATA-kabeln i datorn till enheten några gånger med jämna mellanrum. MEn det blinkar inte äns till i självaste Enhetshanteraren.
Det brukar ju åtminstone blinka till om man kopplar in någon annan okänd enhet ibland.

Den dyker heller inte upp i Diskhanteraren.

Vad kan jag testa mer? :]

Esata porten går via en jmicron sata2 controller och för att få den att funka med hotswap måste man ställa in den till AHCI i bios.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vashy:

Esata porten går via en jmicron sata2 controller och för att få den att funka med hotswap måste man ställa in den till AHCI i bios.

Annat alternativ är att manuelt starta en hårdvaru sökning. "Scan for hardware changes"
Detta måste dock göras varje gång efter en disk ha kopplats in.

Permalänk

Jag kollade i BIOS och där var AHCI Enable:ad.
Sedan provade jag ett antal gånger med "Ny hårdvarusökning" för att se om något dök upp, men inget kom upp.
Vad kan jag prova med mera? Stänga av AHCI och testa om eSATA-porten funkar fast då utan Hot-Swap eller hur funkar det? (Men om man stänger av AHCI kanske min SSD-sysdisk slutar funka?

Hur är det med era eSATA? Funkar de lika bra som på gamla XP och till 100% t ex? ^^

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

JHur är det med era eSATA? Funkar de lika bra som på gamla XP och till 100% t ex? ^^

Varken min Laptop (i7 720QM) eller flera av mina Desktops (Core2, i5) har problem med eSATA inom W7 eller Linux(Debian). Används regelbundet.

Jag kan inte se varför dessa problem dock uppstår i din situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Jag kollade i BIOS och där var AHCI Enable:ad.
Sedan provade jag ett antal gånger med "Ny hårdvarusökning" för att se om något dök upp, men inget kom upp.
Vad kan jag prova med mera? Stänga av AHCI och testa om eSATA-porten funkar fast då utan Hot-Swap eller hur funkar det? (Men om man stänger av AHCI kanske min SSD-sysdisk slutar funka?

Hur är det med era eSATA? Funkar de lika bra som på gamla XP och till 100% t ex? ^^

Har du provat att installera raid/ahci drivrutinen för jmicron som finns på asus sida?
xp är ju rätt så gammalt och lär behöva extra drivrutiner för att funka med ahci.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk

Jag kollar då hur gammal AHCI-drivern är här:
IDE ATA/ATAPI-styrenheter inne på Enhetshanteraren.
Där finns en som heter Standard AHCI 1.0 Serial ATA Controller.
Den är från 2006-06-21 och version 6.1.7601.17514.
Jag tar "Uppdatera drivrutin", men den säger att den senaste är installerad.

På ASUS hemsida däremot finns en RAID/AHCI för XP och Vista från 2006.12.04 och 2007.05.25.
hmm, verkar lite svårt.
Här kollar jag alltså: http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM2/M2NSLI_Deluxe/#downl...

Någon annan som kan hitta något nyttigt där? Ska man updatera BIOS möjligtvis?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Jag kollar då hur gammal AHCI-drivern är här:
IDE ATA/ATAPI-styrenheter inne på Enhetshanteraren.
Där finns en som heter Standard AHCI 1.0 Serial ATA Controller.
Den är från 2006-06-21 och version 6.1.7601.17514.
Jag tar "Uppdatera drivrutin", men den säger att den senaste är installerad.

På ASUS hemsida däremot finns en RAID/AHCI för XP och Vista från 2006.12.04 och 2007.05.25.
hmm, verkar lite svårt.
Här kollar jag alltså: http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM2/M2NSLI_Deluxe/#downl...

Någon annan som kan hitta något nyttigt där? Ska man updatera BIOS möjligtvis?

Vad du hittat är de 4 chipset sata-portarna. Dem kan du ignorera.

Du måste ha Jmicron-controllern eftersom det är den som styr esata-porten. Windows har en förmåga att lägga extra controllers under egen grupp, lagringsenheter eller scsi-kontrollers.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Hmm, jag testade några för vista för att se om de funkar.
Här fanns en under Vista 32 Bit och sedan under RAID :

Version 1.17.6.4
Description JMicron JMB363 RAID Driver V1.17.6.4 WHQL for Windows 2000/XP & 64bit XP & 32/64bit Vista.
File Size
6,6 (MBytes) 2007.05.25 update
Download from
Global (DLM) | Global | China | P2P

Jag testade updatera drivrutin och hamnade det vartefter en grej som heter "JMicron JMB36X Controller" under Lagringsstyrenheter.
Sen kopplade ja in en eSATA grej och så funkade allt!

Mystiskt. Varför funkar det? Det var ju Vista 32, men jag har Win7 32. Kanske något bakåtkompatibel-princip?
Kan denna drivrutin vara säker att köra med eller kan något gå sönder eller bli tokigt?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX