Permalänk
Medlem

2600K vattenkylning

Jag har nollkoll på annat är standardkylning och tänkte skaffa mig en lite snabbare burk..
en 2600K med en Antec KÜHLER H2O 620 hade jag tänkt mig.. en anledning är att jag vill att minnenesflänsarna ska få plats..

Det hela sitter på ett Asus MAXIMUS IV EXTREME REV B3 moderkort och jag tänkte till att börja med köra 'autoturbo' och vill ha lite headroom i kylningen för att under kontrollerade former ta maximalt ur processorn utan onödigt slitage..

Tänkte även byta fläkten i Antec KÜHLER'n till en Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1850rpm
Räcker denna kylare?

Lådan jag tänkt använda är Fractal Design Define R3, Svart
Den har ett mittuttag på sidan där jag 'tänkt' sätta kylfläkten för 'radiatorn' (kondensorn..)
Kommer det fungera att sätta den där? (öppning av lådan m.m..)

Luft flöde.. tänkte sätta två sugande Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1150rpm fläktar i fronten och två utblåsande i toppen.. Då processorkylaren tar luft från utsidan och trycker den varma luften in i datorn, vill jag ha rätt bra fart på luftgenomströmningen..

Synpunkter??

en idé om inköpslista http://www.inet.se/kundvagn/visa/577909/2011-06-30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Graf:

Jag har nollkoll på annat är standardkylning och tänkte skaffa mig en lite snabbare burk..
en 2600K med en Antec KÜHLER H2O 620 hade jag tänkt mig.. en anledning är att jag vill att minnenesflänsarna ska få plats..

Det hela sitter på ett Asus MAXIMUS IV EXTREME REV B3 moderkort och jag tänkte till att börja med köra 'autoturbo' och vill ha lite headroom i kylningen för att under kontrollerade former ta maximalt ur processorn utan onödigt slitage..

Tänkte även byta fläkten i Antec KÜHLER'n till en Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1850rpm
Räcker denna kylare?

Lådan jag tänkt använda är Fractal Design Define R3, Svart
Den har ett mittuttag på sidan där jag 'tänkt' sätta kylfläkten för 'radiatorn' (kondensorn..)
Kommer det fungera att sätta den där? (öppning av lådan m.m..)

Luft flöde.. tänkte sätta två sugande Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1150rpm fläktar i fronten och två utblåsande i toppen.. Då processorkylaren tar luft från utsidan och trycker den varma luften in i datorn, vill jag ha rätt bra fart på luftgenomströmningen..

Synpunkter??

en idé om inköpslista http://www.inet.se/kundvagn/visa/577909/2011-06-30

Jag skulle ha köpt en i5.

Oj vad mycket minne du ska ha, 16gig är det inte lite overkill?

Jag skulle ha köpt ett modulärt nätaggregat

SSD enligt mig är för dyra nu i dagsläget, men om du har en fet budget så är det kul att ha en.

Visa signatur

OS: Win7 x64, GPU: Geforce Gigabyte GTX580 SOC
CPU: Intel i5 2500k (4.5gHz), MB: Asus P8P65 PRO Rev(3.1),
PSU: XFX 750w (modular), RAM: 2x Crosair Vengence 1600mz 4024mb
Cooling: CoolIT ECO A.L.C CPU COOLER
Chassi: Raven rv03

Permalänk
Medlem
Skrivet av ediz:

Jag skulle ha köpt en i5.

Varför?
Jag kommer använda den för renderingar och vill ha max prestanda.

Skrivet av ediz:

Oj vad mycket minne du ska ha, 16gig är det inte lite overkill?

Tror inte det är det när man kör video/bildhantering.

Skrivet av ediz:

Jag skulle ha köpt ett modulärt nätaggregat

Något tipps?

Skrivet av ediz:

SSD enligt mig är för dyra nu i dagsläget, men om du har en fet budget så är det kul att ha en.

Vi får se om det blir någon men det vore fett med en uppstart på 8sek.. men som du säger, lite svårmotiverat då det blir bra fart på diskarna ändå..

Permalänk

Hade inte Vertex3-diskarna grova fel i sig?

Eller var det andra SSD's som hade det?

Visa signatur

Fractal Define R3 | RadeonHD 6970 | Corsair 850AX | I7-2600k | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB XMS3 | MSI P67A-GD65 REV B3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rockjesus:

Hade inte Vertex3-diskarna grova fel i sig?

Eller var det andra SSD's som hade det?

De har ett Bios fel i sig.. och 'alla' ska strula (typ..)
Jag hade tänkt att vänta lite med SSD'n tills jag är säker på att de fått till systemet så den håller/funkar.. Gör den det så är den brutaltapsnabb.. och kör jag SSD ska det gå undan, annars så kommer 0Raiden med två st SATA-600 Black diskarna skyffla info så det räcker.. sedan har jag de fyra Sata300 diskarna ska ligga i en Raid5 för säkerhet.

Men nu vare första hand kylningen jag tänkte på
Nu vid lite forskande så lägger jag nog kylningen till processorn bak i stället för i locket.. men räcker den med den moddningen jag tänkt?

Permalänk

Define r3 har inte plats för eATX-moderkort, satsa på Define XL istället kanske? https://www.inet.se/artikel/6900440/fractal-design-define-xl-...

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberkyckling:

Define r3 har inte plats för eATX-moderkort, satsa på Define XL istället kanske? https://www.inet.se/artikel/6900440/fractal-design-define-xl-...

Hmm, bra poäng där
då kanske man helt sonika skulle se om det finns andra lådor i den prisklassen. Några tipps? blir ju tillomed i detta system lite overkill med 10HDplattser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Graf:

Något tipps?

Corsair AX750 / AX850 tror jag kommer funka perfekt för ditt ändamål. Även om det kostar lite extra ska man INTE snåla på nätaggregat.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk

annars lägg till 200kr för corsairs nya ssd force gt som ska vara snabbare och nyare, som förhoppningsvis inte har samma buggar som tidigare sand-force ssd;s har

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Corsair AX750 / AX850 tror jag kommer funka perfekt för ditt ändamål. Även om det kostar lite extra ska man INTE snåla på nätaggregat.

Uppdaterat

Nu är det ju "kylavdelningen på forumet"
MEN.. jag fick lite input av en god vän..

Kan detta Moderkortet klara en Raid10 på 6diskar?
Den har ju 4st SATA-300 och 2st SATA-600

  • Intel® P67(B3) chipset : *1

  • 2 x SATA 6Gb/s port(s), red

  • 4 x SATA 3Gb/s port(s), gray

  • Support Raid 0, 1, 5, 10

Jag hade ju tängt först att köra raid'ed en 'snabb och en 'säker
#Snabb: två SATA-600 WD'Black 1TBst på Raid0
#Säker: fyra SATA-300 WD'Green 2TBst på Raid10

Men fick då tipset att man snabbar upp Raid10'an om man kör många diskar.. så hastighets vinsten med 2st SATA-600 i raid0 är nästan borta om man skulle i stället köra 6st SATA-300 i en Raid10
Teori och praktik går ju sällan hand i hand.. vatrorni?

Last edition..
http://www.inet.se/kundvagn/visa/579457/2011-07-01

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

annars lägg till 200kr för corsairs nya ssd force gt som ska vara snabbare och nyare, som förhoppningsvis inte har samma buggar som tidigare sand-force ssd;s har

SSD finns kvar på min personliga önske/inköpslista men jag tror för husfriden och möjligt initialt strul så kan jag lugna mig något med den, det kommer nog gå undan ändå

Permalänk
Medlem

Köp Gentle Typhoon 1850 varvare istället så kan du ösa på lite mer vid behov, de låter iofs inte så mycket vid full fart heller men är du känslig så går det ju att dra ner farten när du inte behöver maximal kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulis:

Köp Gentle Typhoon 1850 varvare istället så kan du ösa på lite mer vid behov, de låter iofs inte så mycket vid full fart heller men är du känslig så går det ju att dra ner farten när du inte behöver maximal kylning.

Finns redan på inköpslistan, men tack ändå!