Silverstone Raven RV02-E eller FD XL ?

Permalänk
Medlem

Silverstone Raven RV02-E eller FD XL ?

Jag ska bygga ihop en dator när Bulldozer släpps hade tänkt mig göra lite mindre ambitiös överklockning samt trycka in ett 590 kort (troligen) eller annars ett 580. Men när det kommer till val av chassi så är jag ganska osäker. Skulle vilja ha 800D men jag tycker att 2,2k är lite väl mycket. Så just nu väger jag mellan RV02-E och FD XL. Båda verkar vara bra och detta har jag kommit fram till i min "forskning":

FD XL:
+ många 3,5 platser
+ stort
+ ljudisolerat
+ stilrent

- inget fönster
- osäker på hur bra luftflöde man får igenom burken (jämfört med RV02-E)

RV02-E:
+ Otroligt bra luftkylning
+ snyggt
+ tyst

- finns ingen plats för eventuell vattenkylning i framtiden?
- något dyrare
- bara 4st 3,5 platser?

Vilket chassi skulle ni föredra och varför?
Rätta mig gärna om jag har fel och kom gladeligen med tips på andra chassin i samma prisklass (eller billigare, hehe)

Visa signatur

MSI Z68A-GD55 G3 - 1TB Western Digital Caviar Black - Intel Core i5 2500K @ stock - Silversone Rv02 - 64gb m4 SSD - 8gb 1600Mhz Vengeance LP - NH-D14 - 2x upplåsta "6950" 2gb sapphire toxic edition - Corsair AX 850W 80+ Gold - Dell 2412M

Permalänk
Medlem

RV02-E:
Trevlig konstruktiun och bra kylning.
Bara 4st 3,5? Räcker mer än väll, speciellt om man tänkt använda sig utav en ssd som i så fall dessutom kan fästas på baksidan om man vill ha fler platser. Räcker det ändå inte med 3,5 platser så finns det 5,25 platser att montera i.

FD XL:
Har inget behov utav alla dess 3,5platser inte speciellt bra för luftkylning i jämförelse och onödigt stort. Inte speciellt bra för vattenkylning outo of the box heller för den delen.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

Okej.. men man kan ju inte sätta dit fler fläktar på RV02-E.. Men det kanske inte behövs?
Jag hade tänkt peta in bulldozers tuffaste modell samt 590 (eller 580 sli, börjar med ett kort då, uppgraderar om det behövs) och en Noctua NH-D14. Kommer värmen vara ett problem i detta chassi (RV02-E) om jag vill överklocka en del?

Visa signatur

MSI Z68A-GD55 G3 - 1TB Western Digital Caviar Black - Intel Core i5 2500K @ stock - Silversone Rv02 - 64gb m4 SSD - 8gb 1600Mhz Vengeance LP - NH-D14 - 2x upplåsta "6950" 2gb sapphire toxic edition - Corsair AX 850W 80+ Gold - Dell 2412M

Permalänk
Medlem

Varför inte Raven RV03?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Varför inte Raven RV03?

Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte.. hmm.. har bara hört en massa bra om 02, och 03 har jag inte hört någonting om. Men är den bättre än 02? I så fall så är det ju ett solklart val då den är mycket billigare

Visa signatur

MSI Z68A-GD55 G3 - 1TB Western Digital Caviar Black - Intel Core i5 2500K @ stock - Silversone Rv02 - 64gb m4 SSD - 8gb 1600Mhz Vengeance LP - NH-D14 - 2x upplåsta "6950" 2gb sapphire toxic edition - Corsair AX 850W 80+ Gold - Dell 2412M

Permalänk
Medlem

Om du vidgar vyerna (läs: kollar på fler butiker än inet ) så märker du att de är rätt så lika i pris, båda ligger strax över tusenlappen! Kolla upp RV03, själv tycker jag att den verkar bättre på många punkter!

Permalänk
Medlem

Jag har ett Fortress FT02 och ett Define R2 (samma familj som XL).
Köp Raven!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Om du vidgar vyerna (läs: kollar på fler butiker än inet ) så märker du att de är rätt så lika i pris, båda ligger strax över tusenlappen! Kolla upp RV03, själv tycker jag att den verkar bättre på många punkter!

Hehe, you got me

Tittade på en review av RV03 och blev ganska säker på att jag skulle föredra det. Men jag är ganska osäker på vad jag tycker om att ha nätagget fram? kanske inte spelar någon större roll men iaf. Jag gillar dock hur de sköter luftflödet i chassit, och om man trycker in 2st extra fläktar (en fram och en bak) så borde man ju få ganska galen luftkylning

Men då designen är så, låt oss säga "weird", kommer man fortfarande få plats med ett 590? (eller rentutav 2st 580)?

Visa signatur

MSI Z68A-GD55 G3 - 1TB Western Digital Caviar Black - Intel Core i5 2500K @ stock - Silversone Rv02 - 64gb m4 SSD - 8gb 1600Mhz Vengeance LP - NH-D14 - 2x upplåsta "6950" 2gb sapphire toxic edition - Corsair AX 850W 80+ Gold - Dell 2412M

Permalänk
Medlem

Med tanke på fönsterplaceringen i RV02 så är kablarna som går ut från nätagget _väldigt_ synliga (speciellt om du har ett modulärt), och i RV03 ser man inte ens dem! Tänk bara på att inte ha ett för långt nätagg, 175mm har jag hört ska vara på gränsen, så du vill nog inte gå över det

Att få plats med ett 590 eller 2 580 ska nog inte vara några problem, det tar ju ett 5970!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murrmel5:

Hehe, you got me

Tittade på en review av RV03 och blev ganska säker på att jag skulle föredra det. Men jag är ganska osäker på vad jag tycker om att ha nätagget fram? kanske inte spelar någon större roll men iaf. Jag gillar dock hur de sköter luftflödet i chassit, och om man trycker in 2st extra fläktar (en fram och en bak) så borde man ju få ganska galen luftkylning

Men då designen är så, låt oss säga "weird", kommer man fortfarande få plats med ett 590? (eller rentutav 2st 580)?

har define XL själv, men skulle nog recommendera RV03 i ditt fall, för sli då du kommer få mycket mindre problem med luftflödet mellan grafikkorten.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Fördelar/Nackdelar mellan Raven RV02-E och RV03?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredmannen:

Fördelar/Nackdelar mellan Raven RV02-E och RV03?

Jag tänker typ att man kan sätta in fler extra fläktar i 03 samt att man har nätagget fram är i dess fördel. Men att 02 är något större (?) samt har 3 fläktar i botten (03 har bara 2st)

Visa signatur

MSI Z68A-GD55 G3 - 1TB Western Digital Caviar Black - Intel Core i5 2500K @ stock - Silversone Rv02 - 64gb m4 SSD - 8gb 1600Mhz Vengeance LP - NH-D14 - 2x upplåsta "6950" 2gb sapphire toxic edition - Corsair AX 850W 80+ Gold - Dell 2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murrmel5:

Jag tänker typ att man kan sätta in fler extra fläktar i 03 samt att man har nätagget fram är i dess fördel. Men att 02 är något större (?) samt har 3 fläktar i botten (03 har bara 2st)

Mm ungefär det jag kommit fram till också, sen tycker jag att 02 är lite mindre "plastig" till utseendet, och dessutom enligt de testerna jag sett är svalare, men då utan att man satt in några fler fläktar i 03, men tror inte de gör så stor skillnad.

Permalänk
Medlem

RV02-E helt klart. Tycker din + och - lista i OP ser korrekt ut. Dock funkar vattenkylning rätt bra i RV02'an då du kan lägga en 360 radiator i botten av chassit, antingen med orginalfläktarna eller nya andra fläktar. Lite exempel:
http://www.sweclockers.com/galleri/6196-biohazard-fran-motomo...
http://www.sweclockers.com/galleri/5477-h2o-raven-2-rev2
http://www.sweclockers.com/galleri/5323-green-h2o-raven-2

Att det inte går att sätta i fler fläktar i RV02'an tror jag inte är ett problem, då dom 3 fläktarna i botten har inbyggd simpel fläktkontroll. Med dom fläktarna på high tror jag att luftflödet är tillräckligt bra för vad som helst.

Permalänk
Medlem

Jo exakt, tar och beställer ett RV02-E nu i skrivande stund faktiskt. Lär inte bli missnöjd, hehe.