Permalänk
Medlem

Datorbygge Material/bygg råd.

Tjenare alla SweCockers!

Har funderat på att bygga en liten egen variant på en dator i helgen och letar efter lite material råd.
Bilderna beskriver den bäst men tanken är att bygga en skärm & dator i ett. Kodnamn "Fat-Mac". Ska jag använda mig av metall eller MDF, vad för typ av färg ska jag ha etc...? Även vilka tekniker som är bäst skruva, limma, plugga, etc...?

Material jag har tänkt mig:
(Jag uppdaterar den här när jag har fått förslag)

Sidpanelerna: Trä 6mm MDF (har ej hittat butik)
Fönster: Plexiglas och frostat plexiglas för startlampan som ni ser under skärmen (har ej hittat butik)
MOBO plåt: Lian Li moderkortsplatta mATX eller en MDF platta med standoffs
Startknapp: Här
Färg: Vitt och klarlack. vad för färg rekommenderar ni?
Främre panel: Har en gammal USB och ljud PCB från en gammal dator.

Bilder:

(Kanske ska försöka med en gravyr av ett päron på fönsterrutan för lite parodi på Mac.)

(de frostade glaset med lysdiod)

Det här kanske kommer bli bygglogg också!

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem

kjelle har fina startknappar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

kjelle har fina startknappar!

Tackar hitta en!

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem

Undrar också om det finns någon sort PCI EXPRESS förlänger? (om jag ska göra en bakre I/O panel)

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...
Enklast om du inte är van är nog att slänga ihop lådan i mdf. 6mm är för tunt om du ska plugga ihop det med träplugg (tror jag). Så använd en ram-konstruktion som du klär med mdf. Glöm heller inte kabeldragningen och eventuella förlängare som kommer behövas.
File->export->2d graphics nästa gång du vill ha bilder i sketchup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...
Enklast om du inte är van är nog att slänga ihop lådan i mdf. 6mm är för tunt om du ska plugga ihop det med träplugg (tror jag). Så använd en ram-konstruktion som du klär med mdf. Glöm heller inte kabeldragningen och eventuella förlängare som kommer behövas.
File->export->2d graphics nästa gång du vill ha bilder i sketchup.

Tack för tipset är inte så van vid Sketchup. Så du föreslår jag gör en trä ram som jag skruvar i? och sen spacklar över skruvarna?

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle360:

Tack för tipset är inte så van vid Sketchup. Så du föreslår jag gör en trä ram som jag skruvar i? och sen spacklar över skruvarna?

Ja på de sidorna du inte kommer behöva plocka bort fungerar det bra. Annars kan du fästa dem med neodymmagneter för då är det både enkelt att ta bort dem och det syns inga skallar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ja på de sidorna du inte kommer behöva plocka bort fungerar det bra. Annars kan du fästa dem med neodymmagneter för då är det både enkelt att ta bort dem och det syns inga skallar.

Magneter, de var en bra ide jag har funderat på hur jag skulle göra en lucka som man kan öppna så man kan byta delar. Tack!

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem

Är det några fler som har några invändningar? det jag undrar mest är vilken färg man ska ha till MDF.

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem

räcker med sån grundfärg som sluter mdfens sugförmåga kommer inte ihåg vad det heter men det vet färghandlarn färg sen ta vilken lackfärg du vill lättast är väl o rolla med skummroller

Visa signatur