Phenom II och Athlon II ute ur leken 2012

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Jepp själv har man ägt en 650mhz Athlon en gång i tiden.

Det måste ha varit en slot a cpu isåfall va?, har ett sånt moderkort hemma, men ingen cpu då han jag köpte av hade satt i en slot 1 cpu ist, så när jag starta så pyrde det i datorn=),det var kul!

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av blaster3:

Jag har en AMD Phenom II X4 955 och köpte den förra sommaren. jag trodde det var framtidssäkert?

Processorn är ju JÄVLIGT snabbt? hur kan AMD säga att den har blivit gammal?

Phenom 955 är nog den mest prisvärda processorn just nu, och den kommer hålla ett bra tag till. Alla spel som kommer under året kommer den hantera fint, möjligen att den kommer få svettas i slutet på nästa år

Permalänk
Medlem

Min fösta Amd cpu var en på 450mhz, Min fösta Athlon jag hade var en på 1Ghz, tror det var runt 2001, hade sen div Athlon processorer ända fram tills Intel släppte C2D, sen har jag aldrig köpt en Amd cpu till mig själv då dom halkat efter o blivit ett budget cpu märke, hoppas Bulldozer kommer slå till hårt, då hoppar jag över direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Den första Athlon-processorn lanserades den 23:e juni 1999 enligt Wikipedia

Ja, slutet som sagt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle köpa på sig en pall Phenom II:or. De lär ju blir rätt värdefulla om ett par år.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Man kanske skulle köpa på sig en pall Phenom II:or. De lär ju blir rätt värdefulla om ett par år.

Varför skulle de bli värdefulla? Om 30-40 år kanske de har lite samlarvärde, men i övrigt så brukar gamla processorer falla i värde väldigt snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av al0be:

Det måste ha varit en slot a cpu isåfall va?, har ett sånt moderkort hemma, men ingen cpu då han jag köpte av hade satt i en slot 1 cpu ist, så när jag starta så pyrde det i datorn=),det var kul!

Hette det inte Socket A? Har för mig de

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Hette det inte Socket A? Har för mig de

Nej nej=) amd s första athlon cpuer använde slot A=) Här läs lite på athlon classic så får du lite mer info=) http://sv.wikipedia.org/wiki/Athlon

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av krutovs:

RIP Athlon du var min första cs hjälpare!

Har nog varit de flestas hjälpare, forever in my heart <3

Visa signatur

¤Jag skulle vilja tacka mina föräldrar - i synnerhet min pappa och min mamma. - Greg Norman¤

Permalänk
Avstängd

jag tycker allt amd kan släppa 32 nm phenom processorer, gärna med större l2 cache också, llano fast l3 cache istället för grafikdel alltså. jag tycker att phenom II var en bra kandidat mot i5/i7 innan sandy kom och ifall de krymper till 32nm och dubblar l3 cachet så kan det nog bli rätt bra, antingen som en phenom III serie eller som typ fc3 965.

nu kommer amd givetvis dukussera på bulldozer och llano men endå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

jag tycker allt amd kan släppa 32 nm phenom processorer, gärna med större l2 cache också, llano fast l3 cache istället för grafikdel alltså. jag tycker att phenom II var en bra kandidat mot i5/i7 innan sandy kom och ifall de krymper till 32nm och dubblar l3 cachet så kan det nog bli rätt bra, antingen som en phenom III serie eller som typ fc3 965.

nu kommer amd givetvis dukussera på bulldozer och llano men endå.

l2 chachen hade ingen större prestandavinst, därför var största konkurrenten till phenomII X4, athlon II X4 p.ga det billigare priset.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1