Permalänk
Medlem

Ölburkar limma, frågor.

Ber om ursäkt till att börja med, jag skulle egentligen posta detta i övrigt, men jag kan inte.

Jag tänkte jag skulle kolla här med er moddare och kanske andra som har tips.
Om jag skulle limma ihop en hel del burkar (ölburkar osv), vilket typ av lim skulle passa bäst att använda sig av ?
Det handlar om öppnade burkar om det skulle ha betydelse. Eventuellt ska jag skära i burkarna för att få till designen.
Dvs limma burkar med toppen mot botten, eller uppskuren burk, sida mot sida (platt mot platt).

Nej, det handlar tyvärr inte om en datorlåda (inte min första tanke iallafall hehe)

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Kommer konstruktionen utsättas för belastning av något slag?

Är det viktigt att det går fort att härda en limfog för det du ska bygga, eller kan det stå i press någon timma?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Kommer konstruktionen utsättas för belastning av något slag?

Är det viktigt att det går fort att härda en limfog för det du ska bygga, eller kan det stå i press någon timma?

Angående belastning, njae det kommer bli ett bord har jag tänkt mig i ett första skede. Och belastningen då kommer bl.a. vara en tunn skiva av trä eller annat slag. Vad som kan finnas på bordet är svårt att svara på, men säg en bordslampa och några böcker, dvs ca 5-8kg över ca 1 kvm.

Jag får egentligen testa mig fram om vad burkarna klarar av i belastning, det är mest vilket typ av lim som ska användas. Det gäller som sagt tomma burkar. Byggnationen som jag tänker på ska klara av att en eller flera burkar får slag på sig vid utkanten av bordet, så det inte inte viker sig pga en stapel av burkar. så det lär bli dubbelt bygge av burkar för att vara säker.
Om det skulle fungera bra så är planen att göra andra saker, som större bord, kanske nån mediahylla osv.

Det är inte viktigt att det går fort att härda, några dygn spelar ingen roll.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på 2k epoxy http://biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Epoxy/Stal-Epoxi/

Billigt och snorstarkt. Jag tror den där är klarfärgad.

Permalänk
Medlem

om det går sätt dit ett femte ben i mitten av bordet för lite extra viktfördelning mellan allt

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

om det går sätt dit ett femte ben i mitten av bordet för lite extra viktfördelning mellan allt

Tror inte vikten ovanifrån är ett problem, med tanke på att det är ganska tungt att trycka ihop en burk på det hållet...

Snarare att en burk på ett ben blir skadat. Det har jag ingen lösning på.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Vikt på bordet gör ju ingenting, ölburkar håller för många kilo så länge trycket kommer rakt uppifrån

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Tror inte vikten ovanifrån är ett problem, med tanke på att det är ganska tungt att trycka ihop en burk på det hållet...

Snarare att en burk på ett ben blir skadat. Det har jag ingen lösning på.

Använd fulla burkar så blir det bra mycket mer stabilt!

Kör inte öl dock, på nästa fest är väl bordet knähögt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Vikt på bordet gör ju ingenting, ölburkar håller för många kilo så länge trycket kommer rakt uppifrån

Precis som denna kille säger så är det lungt bara trycket kommer rakt uppifrån. Limma kan du nog göra med epoxy, starkt och tåligt lim.

Permalänk
Medlem

Fyll burkarna med sand eller nåt liknande annars kommer det aldrig att hålla.

Permalänk
Medlem

Annars kan du ju göra hål i alla burkar och trä på dom på bordsbenen

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Jag hade lagt sand i burkarna. För att vara på den "säkra" sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Annars kan du ju göra hål i alla burkar och trä på dom på bordsbenen

Låter smart om du frågar mig Köra med hålsåg rakt igenom.

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Låter smart om du frågar mig Köra med hålsåg rakt igenom.

Så hade jag gjort iaf.. Och sen om man inte lyckas täcka bordsbenen helt så är det bara att trimma benen

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Lite starkare konstruktion.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren angående just lim och stabiliteten.

Det lär iaf inte bli ett rör av ben i hörnen, snarare 2-3 som sitter ihop.

Kanske blir det som på bilden från SUMITOMO, den verkar ju helt klockren. Fast jag skulle i så fall använda mig av likadana burkar och ha öppningarna åt samma håll typ, för jag tror det blir snyggare om jag kör med glasskiva ..hm nu ser jag att burkarna på bilden är sorterade efter märkningen, men att öppningarna inte är det..hm jag får kanske dricka upp en hel del för att få allting perfekt haha

Iden med sand i burkarna är ju smart, för jag är orolig för dom yttre burkarna om jag skulle försöka med ett, två eller tre rör/ben. Samt att det är bra för andra saker jag tänkt göra.

Jag slänger upp en bild på mitt bygge så snart jag fixat limmet + glasskivor.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Entusiast

Fyllning: Fogskum. Det blir ännu stabilare än bara lös sand samt mycket lättare.
För sammansättning: "Kemisk metall" eller "Plastic Padding". Ett sorts tvåkomponentslim lämpat för metaller och andra konstruktioner tänkt att stå pall för en hel del stryk.

Allt detta finns hos Clas ohlson, Bauhaus och liknande butiks-kedjor.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

fogskum sväller så mycket så risken finns juh att burkarna blir bubbliga,borra ett hål i botten på varje burk sen stapla dom och blanda lös cement och häll i:-)

Permalänk
Medlem

Fylla burkarna med något är mer eller mindre ett måste, annars förstörs dom ju av minsta lilla spark

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rauken85:

fogskum sväller så mycket så risken finns juh att burkarna blir bubbliga,borra ett hål i botten på varje burk sen stapla dom och blanda lös cement och häll i:-)

Det brukar redan vara ett hål i burken om man öppnat den (högst upp) ;).

Jag tror att byggskum är en smidig lösning när de väl är fyllda för det kommer bli ganska tåligt utan att bordet kommer att väga tokigt mycket.

Men det är svårt att fylla dem med byggskum. Det fortsätter ju svälla ett tag och rinner det över så blir det bara kladdigt och bökigt. Men de måste ändå vara fyllda.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag röstar på byggskum. Starkt och lätt. Betong i burkarna så lär ju bordet väga typ 30 kg+.
Spruta i lite byggskum åt gången i burkarna så sväller det inte över eller spränger burken.

Permalänk

Gips är relativt lätt, och står emot skada. Tror att det eller fogskum är de lättaste och bästa möjligheterna du har. Angående limmet så finns stålepoxy, tvåkomponentsepoxy (vanlig), polyuretanlim(pl400 eller pl200, riktigt bra och elastiska lim) och lite allt möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det brukar redan vara ett hål i burken om man öppnat den (högst upp) ;).

Meningen med att borra hål i botten är ju att man kan fylla i valfri substans efter att man limmat ihop burkarna, vilket låter ganska smart.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av torbear:

Meningen med att borra hål i botten är ju att man kan fylla i valfri substans efter att man limmat ihop burkarna, vilket låter ganska smart.

Aaah. Du är inte så dum du ;). Tänkte några steg längre än mig där, hehe.
Jag får nog medge att det låter mycket smartare än min taffliga "fylla varje burk för sig"-lösning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Om du tömmer burkarna som står överst mot glasskivan från botten, så kapsylen blir kvar, kanske det ser bra ut?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Min farfar byggde på 70-talet ett bord av ölburkar. Han fyllde dom med fin sand så att dom inte trycktes ihop av belastning. Gör även bordet betydligt stabilare.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av theWeasel:

Gips är relativt lätt, och står emot skada.

Jag har tyvvär råkat ut för att gips och epoxy har reagerat med varandra. Gipset började att skumma och fogen lossnade efter ett halvår efter att grejen var färdig.

Det starkaste för att limma metall som jag känner till är JB-weld men det är lite ovanligt och dyrt. Dessutom är det inte genomskilnligt som epoxy.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.