SSD-disken låser datorn och jag får "Dumping memory".

Permalänk
Medlem

SSD-disken låser datorn och jag får "Dumping memory".

Hej!
Mitt problem är att igår kväll när jag satt och arbetade med en hemsida hängde sig helt plötsligt hela datorn. Jag fick bara Windows "musladdningscirke" och inget kommando fungerade, så jag fick bryta strömmen och starta om datorn. Efter uppstart hände nästan exakt samma sak igen efter mycket kort tid. Men denna gång fick jag bluescreen och "dumping memory". Detta händer konstant nu. Jag började oroa mig för virus och drog snabbt hem AVI för att söka igenom datorn. Efter att ha kommit 30 % in i installationen får jag "DISK ERROR" som felmeddelande.

Då förstod jag att det var ett fel på SSD-hårddisken. Jag bootade om datorn och startade från en traditionell SATA-disk och då fanns inte min SSD kvar i "Den här datorn" eller "enhetshanterararen" vilket den alltid gjort förut när jag bootat från SATA-disken. Det konstiga är att jag kan boota från SSDn och Windows startar, men så fort jag börjar göra något hänger den sig så jag får bryta strömmen. Jag har inte ändrat på något i BIOS förutom boot-ordningen.

Har ni någon aning om vad det beror på? Jag hade funderingar på att formatera om allt och återinstallera Windows, men får en obehagskänsla att det inte kommer att hjälpa utan att det är ett rent hårdvarufel på själva SSD-hårddisken. Segt, då mitt kvitto är borta och disken endast 6 månader. Har ni några andra idéer? Kan det vara något bakomliggande?
Jag har inte installerat något nytt i datorn, utan allt är oförändrat och orört.

SSD-disken är en Corsair Force Series F80, inköpt i januari. Jag läste om att Corsair hade problem med Force 3-serien, men denna måste vara äldre. Styrkretsen är SandForce SF-1200.

Uppskattar alla tips jag kan få från er mer kunniga.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid prova å göra en secure erase och installera om Windows på den, hjälper inte det så är det bara att göra en RMA med Corsair (kvittot skall ej behövas då) och nej din disk är inte en Force3

För secure erase läs följande http://blog.corsair.com/?p=4484

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Jao nolla disken från bios om de går.
Eller dra ner erase app.
Finns ett gäng länkar hos ocz funkar till alla märken.