Använda USBpinne som systemdisk i server?

Permalänk
Medlem

Använda USBpinne som systemdisk i server?

Jag har precis beställt hem delar till en ny filserver/mediacentral jag bygger ihop, men jag vart lite väl ivrig i min beställning och nu är jag kluven på hur jag ska lösa ett problem jag upptäckte i efterhand.

Mitt moderkort har nämligen 4st sata-kontakter, och jag har beställt hem 4x2TB HDDs plus en mindre systemdisk på 60gb.. mina lagringsdiskar ska raidas ihop så jag tänker inte kompromissa bort någon av dessa.

Så då sitter jag med (vad jag kan se) 2 val :

* Köpa ett kontrollerkort så jag kan få en sataplugg till för min systemdisk.
* Koppla in en USBpinne i lagom storlek och använda den som systemdisk, och sätta in SSD'n i min huvuddator (10k-RPM:aren som sitter i nu börjar bli väldigt trött och behöver en ersättare ändå).

Så, tror ni att ett USBminne är tillförlitligt att lägga sitt OS på, eller kommer den gå sönder inom relativt kort tid (relativt gentemot "riktiga" HDD/SSD's livstid)?

EDIT : hoppsan, helt fel forumsdel... får skrika på en mod.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

usbminne skall fungera utmärkt ivarje fall med linux, då du i princip bara läser från usbminnet och skriver lite logg-filer.

skall datorna bara jobba som filserver så tycker jag det är lite slöseri att ha en ssd som systemdisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

usbminne skall fungera utmärkt ivarje fall med linux, då du i princip bara läser från usbminnet och skriver lite logg-filer.

skall datorna bara jobba som filserver så tycker jag det är lite slöseri att ha en ssd som systemdisk.

Jo, jag ska använda Debian i filservern.

Och datorn ska göra mer än att agera torrent/samba/ftp-server (nej, börja inte grina nu era paragrafryttare, jag ska dela ut en hög linuximages), jag ska även koppla den till TVn via HDMI och köra XBMC på den.

Sen kommer jag ha lite webinterfaces uppe för diverse saker (tex rutorrent och SNM).

(och jo, det är rätt overkill med en SSD. Men jag har aldrig haft en i min ägo innan och jag ville passa på att testa en lite.. man lider ju av "nyfiken i en strut"-syndromet, heh)

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Det borde ju fungera utmärkt. Dessutom kan du ju bara köra nån live-distribution (eller varför inte debian) och montera /home /var osv på nån av diskarna antar jag.

Permalänk

om moderkortet är utrustad med E-sata på IO plåten kan du ju dra en sån kabel från baksidan in i chassit

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kejsarn:

Det borde ju fungera utmärkt. Dessutom kan du ju bara köra nån live-distribution (eller varför inte debian) och montera /home /var osv på nån av diskarna antar jag.

Nä, lagringsdiskarna ska dedikeras helt till lagring.. Så om jag kör via usbpinne kommer jag hålla alla standardpartitionerna på pinnen.

Skrivet av Rouge of Darkness:

om moderkortet är utrustad med E-sata på IO plåten kan du ju dra en sån kabel från baksidan in i chassit

moderkortet (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=540719) har inte e-sata, men man kan koppla in usb internt så jag kommer nog bara tejpa fast usbminnet inuti chassit.
(förresten, du är väl medveten om att "rouge" är smink?)

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Jag kör FreeBSD 8.2 från USB-minne.

Jag tror det handlar om hur många och vilka program du vill köra. Jag har Samba (windowsfildelning), Transmission (torrent-daemon), Mumble-server (ljud-chattprogram), Apache (webserver), Znc (IRC-bouncer) och sen fyra diskar i ZFS-raid. Atom-processorn klarar att driva allt utan större problem, men USB-minnet är segt som bara ***. Det tar rejält med tid att installera saker. Jag vet inte om det är USB-minnets fel eller min konfig men det tar tid att connecta till t.ex mumble-servern.

Kan du konfa rätt för att minimera diskanvändningen från USB-minnet samt inte har så många program igång funkar det säkert bra, annars skulle jag ta en 2,5" disk. Vill du leka lite och prova lite fler program än bara samba är det nog nice med disk också.

Men så är jag ju också nybörjare, så jag kanske kunde fått det bättre om jag kunnat mer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Frågan är om du ens behöver någon separat boot partition, Ubuntu borde kunna boota från både mdraid (mjukraid) + LVM helt utan problem.
Sen kör du flashcache på SSDn för att få lite mer tryck. Har du USB3 på moderkortet kan du köra den helt via den. Med en sådan sladd man får med på t.ex. Intel 320 SSD retail, finns säkert alla andra varianter löst.

http://www.dustinhome.se/DisplayImage.aspx?ImageID=1007551
https://github.com/facebook/flashcache

Permalänk
Medlem

Vi körde med USB minnen som boot på våra intel server kort, dessvärre så krashade filsystemen hela tiden så vi var tvugna att installera om dom hela tiden, vi provade byta ut usb minnena, men alla gick sönder.

Usb-minnena är hela, men det verkar som skrivningar ej går igenom korrekt och systemet blir korrupt.

Vi körde standard installation av Ubuntu server, utan större modifikationer.

Efter 2-3 år har vi nu gett upp och införskaffade Revodrives istället.

Visa signatur

Per Peman
Tekniker på Recovery.se

Permalänk
Medlem

Det bör gå att använda USB stickor utan att filsystemen blir trasiga, låter mer som en bugg?

Man har kanske patchat maskinen och direkt efter gjort en reboot, utan att det av olika anledningar hunnits skriva klart till disk. Säg att du skriver en jävla massa till en sticka och sedan avmonterar du den med umount /mnt/usb, ibland kan det hända att den skriver länge efter att du får tillbaka prompten, eller att något script kör på saker. Vissa saker buffras ju, de flesta linuxdistar använder upp till 10% av RAM för att buffra. Blir det strömavbrott på en server med säg t.ex. 24GB RAM så kan det ju vara upp till 2.4GB saker som inte hunnits skrivas till en seg sticka. Det skall gå utmärkt att köra från en sticka men ändra i sådanna fall IOSchedulern till deadline och tweaka dirty cachning till något mer lämpligare,
http://www.cyberciti.biz/faq/linux-kernel-tuning-virtual-memo...

Alternativt kör "sync" för hand innan man stänger ner, men det borde iofs alla vettiga moderna distributioner göra.

Permalänk
Skrivet av Jimi84:

Med en sådan sladd man får med på t.ex. Intel 320 SSD retail, finns säkert alla andra varianter löst.

http://www.dustinhome.se/DisplayImage.aspx?ImageID=1007551
https://github.com/facebook/flashcache

Wut, varför fick jag ingen sådan med min Intel 320 160GB - retail?
Fick allt på bilden utom skruvmejseln och usb-sladden, dock är min kartong bara ung hälften av den höjden annars nästan lika dan, fast ingen bild på någon SSD i mitten av min. Antar att det finns flera retail-versioner.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Entusiast

USB-systemet och i synnerhet USB-minnen är dålig på den här typen av uppgifter.
De flesta USB-minnen har heller ingen "wear leveling" vilket innebär att vissa utsatta sektorer i USB-minnet kommer att slitas ut och korrupteras relativt snabbt.

Den bästa lösningen vore att skaffa ett SATA kontrollerkort, anslut dina lagrinsdiskar till den och kör sedan en separat system-disk på moderkortets SATA-kontroller.
Detta för att moderkort, BIOS och kombinationer av dessa kan ibland strula med boot från ett separat kontroller-kort. (Det borde fungera, men varför krångla till det med bootmanager och special-lösningar med moduler i init-imagen?)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

SysGhost, med närmare eftertanke så har du bara så jävla rätt
Började tänka på alla jävla sandforce diskar som faller... att det inte är nån fara, linuxkärnan tar han om det. Men riktigt så är det nog inte med USB anslutna saker. Nästan värre med WD diskar som rapporterar att allt är ok men kan snurra några månader i trasigt läge innan de SMART börjar känna av att det är något på tok.

Ska man ha nåt tillförlitligt så får man RAIDa diskarna.
Notera också att de är en jäkla skillnad på att ansluta via USB och SATA ,, med USB tappar man allt vad SMART och återkoppling till hosten, de är bara transfers som gäller där.

Vill man vara helt hundra kör man HW raid och inte nåt BIOS wrapper jux.

Permalänk

Jag har kört mint och ubuntu från usbminne, det går segt som fan, jag rekommenderar det inte.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för alla svaren grabbar!
Får nog masa mig in till Sthlm och köpa ett kontrollerkort så jag kan koppla in SSD'n.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield