OCZ släpper ny firmware för Vertex 3, Solid 3 och Agility 3

Permalänk
Medlem

Uppdate: Idag är det över en vecka sedan, som jag uppdaterade till 2.09.

Vertex 3 120
Än så länge, absulut inga som helt problem.

Visa signatur

- none -

Permalänk

Inte uppdaterat min Vertex 3 240gb ännu då jag inte haft en enda diskkrash ännu. Haft blåskärm när jag ryckt ur USB 3.0 kabel till en POD UX1 däremot. Tror dock inte alls det beror på disken. Sånt crap att man måste flasha disken som en slavedisk och inte direkt om den är systemdisk.

Permalänk
Medlem

Min Vertex3 120GB var 2.02, hade inga problem alls med den. Asus P8P67 Pro B3 (1606 bios), i2600K@4.4GHz, 8GB Corsair Vengeance 1866.
Kör den som systemdisk via Marvellchippet i moderkortet (AHCI mode). Win7 Enterprise SP1.
Testat både med och utan Intel RST drivers, inga problem varken med eller utan dem.

Kan alltså inte uppdatera med OCZ Toolbox då det gäller systemdisk... men det går bra med Linux ISO'n. Jag körde in ny firmware 2.02 -> 2.06 med 'specialversionen' och sedan 2.06 -> 2.09. Behövde inte byta port eller ändra nån inställning, bara kör in ISO'n på USBminne enligt guiden och boota från det.

Länk:
http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?90191-...

Försvinner länken så Googla på "FW 2.09 is live, Instructions on how to update your Vertex3/Agility3/Solid3 SSD's...Update, ONLY flash this FW if you have issues with other FW." så är det första sökresultatet.

Fotnot: Jag hade alltså inga problem alls med 2.02, inga problem efter uppdateringen heller. Varför uppdatera då? Äh, fråga nåt annat.

Permalänk
Medlem

köpte denna disk idag i hopp att de löst problemen med nya firmwaren, men mitt problem är att jag inte lyckas uppdatera den.
Jag har firmware version 2.06, har laddat ner toolbox version 2.37. När jag trycker på Update laddar den ner uppdateringen, man ser den även räkna upp och jag får en notering om att "Download Firmware Complete". Men när jag kollar så är det fortfarande 2.06.

Några idéer, har jag missat nåt? Det är väl ok att disken är tom när man gör uppgraderingen?

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Jag var tvungen att använda deras linux-usb-uppdatering. Toolbox fungerade ej för mig.

Visa signatur

PC: i7 2600k @ 4.6Ghz, Corsair H100, MSI P67A-GD55, Corsair 8GB XMS 1600Mhz, Gigabyte 780 Ti GTX, Fractal Design Newton R2 1000W, OCZ SSD Agility 3 240GB, 1TB Samsung F3, Ljudkort: Asus Xonar DX
Mac: 27" iMac, 13" Macbook Air, 13" Macbook Pro, iPhone 6S Plus
Android: Nexus 7, HTC One M8

Permalänk
Medlem

Gör som jag och meb79, Linux på usb.
Körde också i Win innan, men den uppdaterade aldrig..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Jag testade med linux, men den uppdaterade från 2.06 till 2.08 istället för 2.09?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

Jag testade med linux, men den uppdaterade från 2.06 till 2.08 istället för 2.09?

Fick min första BSOD med 2.08 har nu hittat och lagt in 2.09. Du kan läsa om det här:
Instructions-on-how-to-update-your-Vertex3-

Där finns länk till firmware 2.09 att uppdatera från 2.08, eller tryck här OCZToolbox_v_2.38_2.09t direkt och ladda hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dented:

Vill minnas att jag körde uppdateringen ifrån USB-sticka förut. Om du känner dig lite modig och inte vill skruva så kan du ju ladda ner Windows 7 AIK (länk: http://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?displaylang... ) och förlja guiden i dokumentationen som heter Create bootable UFD. Har man lite Windows-vana så har man skapat sig en WinPE-sticka på 30-45 minuter. Har man gjort det förr tar det en kvart. Det enda som kan vara lurigt är om man har nån obskyr SATA-controller som behöver drivrutiner. Men även det beskrivs hyffsat bra i dokumentationen.

Edit: Med körde uppdatering menar jag uppdatering för min OCZ Vertex 2 för ett antal månader sedan.

Japp körde från ett usb vart lite klurigt men tillslut hittade jag filen och installern för det hårddisken har fungerat prima sedan dess iaf

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Fick min första BSOD med 2.08 har nu hittat och lagt in 2.09. Du kan läsa om det här:
Instructions-on-how-to-update-your-Vertex3-

Där finns länk till firmware 2.09 att uppdatera från 2.08, eller tryck här OCZToolbox_v_2.38_2.09t direkt och ladda hem.

Med Toolbox kan man ju inte uppdatera systemdisken. Jag har inte flyttat in på min Vertex 3 än (inkopplad, men tom och Windows är på en hårddisk), så det ska ju gå alltså. Men tydligen måste man aktivera AHCI för att toolbox ska fungera. När jag gör det, ja då blåskärmar Windows innan jag kommit till inloggningsskärmen.

Och linuxmetoden som jag uppdaterade från 2.0 till 2.08 med, vill inte uppdatera disken till 2.09. Säger att det är den senaste FWn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

Jag testade med linux, men den uppdaterade från 2.06 till 2.08 istället för 2.09?

samma här, kan de ha tagit bort 2.09?

jag lyckades installera firmware 2.08 till slut, hade inte ahci påslaget i bios. Fick även ändra i registret enligt denna guide innan: http://windows7themes.net/switch-to-ahci-after-install-window...

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

Med Toolbox kan man ju inte uppdatera systemdisken. Jag har inte flyttat in på min Vertex 3 än (inkopplad, men tom och Windows är på en hårddisk), så det ska ju gå alltså. Men tydligen måste man aktivera AHCI för att toolbox ska fungera. När jag gör det, ja då blåskärmar Windows innan jag kommit till inloggningsskärmen.

Och linuxmetoden som jag uppdaterade från 2.0 till 2.08 med, vill inte uppdatera disken till 2.09. Säger att det är den senaste FWn.

använd denna guide innan du slår på ahci: http://windows7themes.net/switch-to-ahci-after-install-window...

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Har redan installerat Windows 7 på SSDn i förrgår (fortfarande fw 2.08), och det rullar på bra än så länge.

Förutom hastigheten som jag tror inte är som den ska:

Edit: men tack för länken ändå!

Permalänk
Medlem

Jävla skitdisk!
Nu börjar skiten frysa igen, startar om så finns inte disken i BIOS.
Reklamation nästa!

Ska begära en ForceGT, se om de har löst problemen.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]