Google Plus - Facebooks död?

Permalänk
Medlem

Google Plus - Facebooks död?

Hej!

Google har enligt SR skapat ett nytt community som ska konkurrera ut Facebook. Är det någon som vet mer om detta, som fått tag på invites eller kommit in på något annat sätt?

Vore kul att vara först med något sådant

Vad tror ni kommer det att slå ut Facebook på samma sätt som Facebook slog ut Lunarstorm?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Entusiast

Facebook slog ut lunatstorm? Lunar var väl högst lokalt i Sverige hur mycket de än ville sprida det till resten av världen. Sen var väl lunars storhetstid förbi långt innan facebook ens blev öppet för folk som inte var studenter. Communities kommer och går, så har det länge varit. Problemet är väl när de börjar bli för populära. Hur många vill hänga på facebook där både mamma och mormor kan hålla koll på vad du gör?
Sen var intressant nog bilddagboken en stor konkurrent till lunar, så stor konkurrent att lunar köpte upp den. En annan stor del av lunarstorms fall var nog att det var just svenskt. Nu har ju nästan alla massa internationella kontakter och då är ett stort community med folk från hela världen mer lockande.

Jag kan tänka mig att Google Plus kan slå bland oss som redan använder sig av Googles tjänster. De brukar ju vara rätt duktiga på att integrera saker med varandra. Det är dock svårt att avgöra redan nu hur det kommer gå.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ska man jämföra StajlPlejs med Facebook så väntar jag med att kommentera seriöst tills vi får inteplanetariskt inriktade webbsidor.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Tror det kommer gå samma öde som Wave

Permalänk

På SR hemsida så står det inte precis som du skriver..
Google gör nu ett nytt försök att starta ett community som ska konkurrera med Facebook. Projektet heter Plus och det fungerar ungefär som "fejjan".

Men frilansjournalisten Fredrik Wass tror att det ska mycket till för att Google plus ska kunna konkurrera ut Facebook.
........

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&arti...

Jag är skeptisk till googles satsning, fler funktioner brukar ofta betyda fler val och lösningen på communitys och liknande ser jag mer som att göra det så enkelt som möjligt. Detta eftersom det finns gott om teknisk obegåvade personer som har problem med det mesta i livet och att de andra gärna vill kommunicera med dessa.
Bara se på ICQ som var så marknadsledande och folk övergav ICQ till MSN för??

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Google gör något som feesböök aldrig gör, lämnar BETA stadiet..

Facebook är som ICQ, väntar på MSN.
inte död men bortglömd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bud_bundy:

Bara se på ICQ som var så marknadsledande och folk övergav ICQ till MSN för??

Berodde det inte mycket på att msn började följa med windows samtidigt som antalet im-användare exploderade (dvs ökade så fort att det inte var någon större nackdel att bortse från att många redan körde icq)?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av quattro-2.6:

Facebook är som ICQ, väntar på MSN.
inte död men bortglömd

Det där har jag aldrig förstått. Hur kunde MSN Mess. vinna över ICQ? ICQ hade ju fler funktioner än vad MSN och Skype har tillsammans. Första versionerna av MSN var ren fattigdom och Skype medger idag inte ens basala funktioner som att ändra font och färg på vad man skriver eller visa sig offline för en specifik person. ICQ var genomtänkt och hade precis de funktioner som rättframt verkar självklara. Jag har ingen aning om hur ICQ ser ut idag, men jag förundras över hur dåligt (och bloatat) MSN Messenger är och hur fattigt Skype är.

Fast, att folk ö.h.t. vill chatta och dela skit över oskyddade, propreitära eller icke-standardiserade klienter och protokoll som går via servrar som inga användare har kontroll över. Skype hade varit marginellt bättre, om det inte vore för att det saknar självklara funktioner som borde funnits med sedan v0.000001a.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Det där har jag aldrig förstått. Hur kunde MSN Mess. vinna över ICQ? ICQ hade ju fler funktioner än vad MSN och Skype har tillsammans. Första versionerna av MSN var ren fattigdom och Skype medger idag inte ens basala funktioner som att ändra font och färg på vad man skriver eller visa sig offline för en specifik person. ICQ var genomtänkt och hade precis de funktioner som rättframt verkar självklara. Jag har ingen aning om hur ICQ ser ut idag, men jag förundras över hur dåligt (och bloatat) MSN Messenger är och hur fattigt Skype är.

Fast, att folk ö.h.t. vill chatta och dela skit över oskyddade, propreitära eller icke-standardiserade klienter och protokoll som går via servrar som inga användare har kontroll över. Skype hade varit marginellt bättre, om det inte vore för att det saknar självklara funktioner som borde funnits med sedan v0.000001a.

Jag har för mig att jag läste på en sida (måhända foliehatt) att ICQ som nu ägs av ryssar (det är populärt där + öststaterna) inte kan neka att ryska säkerhetstjänsten läser samtalsloggar.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Berodde det inte mycket på att msn började följa med windows samtidigt som antalet im-användare exploderade (dvs ökade så fort att det inte var någon större nackdel att bortse från att många redan körde icq)?

Medhåll. Minoriteten fick anpassa sig efter den (okunniga) majoriteten.
ICQ var sett till funktioner ljusår före MSN men det hjälpte föga när folk knappt begrep sig på något fick MSN förinstallerat.

Permalänk
Skrivet av MBY:

Det där har jag aldrig förstått. Hur kunde MSN Mess. vinna över ICQ? ICQ hade ju fler funktioner än vad MSN och Skype har tillsammans. Första versionerna av MSN var ren fattigdom och Skype medger idag inte ens basala funktioner som att ändra font och färg på vad man skriver eller visa sig offline för en specifik person. ICQ var genomtänkt och hade precis de funktioner som rättframt verkar självklara. Jag har ingen aning om hur ICQ ser ut idag, men jag förundras över hur dåligt (och bloatat) MSN Messenger är och hur fattigt Skype är.

Fast, att folk ö.h.t. vill chatta och dela skit över oskyddade, propreitära eller icke-standardiserade klienter och protokoll som går via servrar som inga användare har kontroll över. Skype hade varit marginellt bättre, om det inte vore för att det saknar självklara funktioner som borde funnits med sedan v0.000001a.

Håller med, kollade ICQ för ett tag sedan och det var lite nytt mot vad det var en gång i tiden.. men vännerna hade flytt till MSN.. Fy för det.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Det där har jag aldrig förstått. Hur kunde MSN Mess. vinna över ICQ? ICQ hade ju fler funktioner än vad MSN och Skype har tillsammans. .

Den anledning jag tror är att Windows Messenger eller MSN Messenger eller bägge fanns förinstallerade i windows medan ICQ krävde nedladdning.
Sen tror jag också att man i ICQ hade ett nummer och inte bara gick på e-mailadress gjorde att MSN vann.

Jag har för mig, men är inte säker på att man kunde söka på mailadresser i ICQ också, men att det var mindre effektivt.

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk
Skrivet av Hedis:

Den anledning jag tror är att Windows Messenger eller MSN Messenger eller bägge fanns förinstallerade i windows medan ICQ krävde nedladdning.
Sen tror jag också att man i ICQ hade ett nummer och inte bara gick på e-mailadress gjorde att MSN vann.

Jag har för mig, men är inte säker på att man kunde söka på mailadresser i ICQ också, men att det var mindre effektivt.

Inte att glömma det faktum att när hotmail blev uppköpt av MS så betydde det att (folk och) fä inte behövde skaffa sig ett nytt konto eller liknande utan bara kunde logga in.

Jag tror faktiskt att google plus kommer slå bra:

1. Det ovannämnda faktum att många redan har ett google-konto och bara behöver logga in för att vara igång gör övergången lätt.

2. Många är irriterade på "spammen" som är på facebooksidor, folk som blir lurade att likea saker, facebook-appar som spammar alla ens vänner etc etc. Dessa tror jag inte google kommer att tillåta (grundat mest på magkänsla visserligen).

3. "Ringar" - idag är det många som har problem med att de inte kan vara vän med jobbpolarna då de vill skilja på jobb och privatliv, eller skolan etc etc... Google tror jag kommer lösa det problemet på ett ganska smidigt då allt baserar sig på någonting de kallar ringar. Jobbarkollegor är en ring, klasskompisar en annan, polarna ifrån landet kan vara en tredje och beroende på inställningar så kan de få olika information om varandra. Exakt hur de har implementerat detta vet jag inte så det kanske inte kommer funka; men jag tror på själva idéen ganska mycket!

4. Facebook är inte hype längre; ofta är det så att "early adopters" letar reda på och promotar någonting nytt vilket får en andra fas av folk att glida in och sedan när kreti och pleti har gått med så letar "de snabba" efter någonting nytt (eller tillräckligt antikt av att döma hur usenet-användningen har börjat stiga igen). Facebook börjar numera kännas ganska dassigt i det perspektivet så det är helt klart dags...

Det enda som talar emot google+ är väl facebooks dominans. Facebook börjar bli en allmänt accepterad anslagstavla och har man inte koll där så blir man snabbt utelämnad; det är till och med så att när fester eller händelser av olika slag anordnas så är det vanligt (i min bekantskapskrets) att bara annonsera om det på facebook och ingen annanstans. Visserligen finns det ingenting som säger att man inte kan vara medlem i två communitys men tvivlar på att många orkar vara med i två så pass lika som google+ och facebook....

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är trevligt med facebook är att jag faktiskt ser vad den där människan jag gick i högstadiet med för 10 år sedan skriver. (Självklart kan man välja bort att se detta, för de som inte är intresserade).

Googles ringar kanske sätter stop för detta. Och ringarna verkar vara det enda som google har som faktiskt är annorlunda från facebook.

Permalänk
Medlem

På tal om MSN och IM i allmänhet så är inte MSN så stort heller längre. För 5 år sen loggade man in på MSN på kvällen och hade kanske 50-60 kontakter online. Det var alla ens vänner plus en massa annat folk, man hade ofta 10-15 konversationer igång samtidigt. Nu är ingen online på MSN längre. Och det få som är det är det bara för att så har det alltid varit, ingen pratar. Jag har "kommit på mig själv" med att allt chattande görs via Facebook idag och det är egentligen inte så konstigt, är folk vid en dator är de online på Facebook. Vidare är det så utbrett i mobiltelefoner idag att Facebook nästan är lika säkert som att skicka ett sms!

Det enda som gör att jag skruvar lite på mig när jag tänker på att Google tar över Facebook-användarna är väl att de redan är så läskigt storta, Google kommer ta över världen

Drömmen vore ju om alla ens vänner hade använt IRC men det kan man ju glömma (:

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Är det inte lite så här oxå att dom som ni finns och ligger på Facebook, kommer att bli kvar där. Just för att man redan finns där och det funkar och man känner sig "hemma" med Facebook. En övergång till Google innebär ju att man då lär börja om från början igen. Något som kan kännas "påfrästande" för dom som redan har sitt med Facebook.

Det är säkert bra på alla sätt och vis att just Google kommer med en egen version utav Facebook. Men jag tror endå att dom som i dag finns på Facebook kommer att stanna kvar där just pga av bekvämligheten.

Jag ligger själv på Facebook, och jag har då inga planer på att flytta bara föra att Google har fått storhetsvansinne och vill börja konkurerar med Facebook. Jag trivs så bra där jag är i dag.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Som så många nämnt innan så gillar jag 'ring'-funktionen som google+ tillför så man kan skilja på grupper med folk man ska dela med sig material till.
Google+ ser väldigt simpelt och enkelt ut att använda än sålänge så det kommer nog vara en av dess fördelar jämfört med facebook som är lite plottrigt i jämförelse.

Men vi får se vad som händer

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk

Av det jag hittills testat Google+ gillar jag det bättre än Facebook just pga kretsar/circles. Finns nog dock en liten risk att gemene man tycker att det kanske är lite för komplext. Jag kanske ger folk för lite cred..
En invändning som uppkommit på sina håll och som jag håller med om är att det inte finns någon funktion för "publika" kretsar, eller grupper, men man kan ju hoppas att det kommer.
Huddle är rätt smidig också (som endast gäller Androidappen ännu), vilket är funktion gruppchat/grupp-IM.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Det enda som talar emot google+ är väl facebooks dominans.

Du menar så som altavista lyckades stå emot google?

Om google vill och lägger ner pengar på det så kommer vi sitta med google+ allihop om några år. Förmodligen kommer de låta oss importera data från Facebook via deras APN så vi kommer antagligen inte behöva gå till just Facebook för att kolla om nånting har hänt.

Wave var ett misslyckande tyvärr även om idén var riktigt bra, men jag tvivlar på att Google+ kommer hamna i samma sits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Du menar så som altavista lyckades stå emot google?

En skillnad där var ju att altavista inte hade samma monopol som google har idag, jag vet att jag ofta använde hotbot istället för altavista. Men nu är ju facebook i en sån dominerande sits att jag har svårt att se att någon skulle lyckas med en ersättare.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Är det inte någon som har kommit över invites som de kan ge bort?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av P-NILZ:

En skillnad där var ju att altavista inte hade samma monopol som google har idag, jag vet att jag ofta använde hotbot istället för altavista.

Riktigt lika stora var de nog aldrig, men nog var de väl väldigt dominerande? Det verkar dock vara svårt att hitta gammal statistik; har någon lyckats?

Permalänk
Medlem

google+ verkar nice har dock inte orkat sätta mig in i det så mycket.
men det ser ju ut som facebook/yammer etc...Får hoppas att lite polare kliver över så jag kan ta bort mitt facebook konto iallafall

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Hedersmedlem

känns som att google +1 är en ny variant av google wave

Permalänk
Medlem

Det intressanta med google plus är som nämnts kretsarna, och gissningsvis synergieffekter med googles övriga applikationer. Hittills tycker jag google+ fungerar bra, men det skulle vara trevligt med fler folk addade där så att man kan få ett ordentligt helhetstryck.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Skrivet av Nightcrawl:

Det intressanta med google plus är som nämnts kretsarna, och gissningsvis synergieffekter med googles övriga applikationer. Hittills tycker jag google+ fungerar bra, men det skulle vara trevligt med fler folk addade där så att man kan få ett ordentligt helhetstryck.

Jag gillar också Google+ skarpt.
Visst önskar man att fler kunde ansluta sig, men Google har ju de senaste dagarna strypt tillflödet ganska rejält. I slutet på förra veckan kom inbjudningarna som jag skickade (via Shared Posts) fram rätt snabbt men de senaste dagarna ha de ofta dröjt flera dagar. Dessutom de som fått invites, har svårt att komma in.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk

..och bland det bästa med Google+, inga jävla Potfarms och skit som spammas i strömmen

Ännu iaf, hoppas vi slipper det eländet.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Sötast

99305310 those were the days.

Permalänk
Medlem

facebook tröttnade jag snabbt på eftesom alla mest skriver skit som ingen bryr sig om "wiiiiii ska ut med hunden det är så kul" sen 30 pers som gillar. själv blev jag mest arg eftersom jag insåg att jag kunde hitta på vettigare saker än att veta att en kompis nu stod i kön på ica med 5 personer framför sig. sen alla "spel" och annat djävulskap. FB känns mest som kill some time, vill jag mörda lite tid finns det vettigare och roligare saker att göra.

kanske google+ kan vara en tjänst för oss lite mer vuxnare personer men troigtvis inte.

nåja den som lever får se.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det lilla jag vet om Google + verkar vara att det kan ta död på FB's absolut största problem (enlligt mig): känslan av att sitta i samma rum som dina barndomskamrater, din mamma, din chef, din kollega, din lumparkompis och ditt sommarragg från Kos och försöka känna sig bekväm med hur man beter sig.

Nu har jag övergivit FB sedan länge så jag kanske är fel person att döma, men jag tvivlar starkt på att det blivit mer tilltalande sedan jag lämnade skeppet.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario