Kan vi bygga in speciella kretsar (i nm) in i vaxter sa att vi kan modifiera dem?

Permalänk

Kan vi bygga in speciella kretsar (i nm) in i vaxter sa att vi kan modifiera dem?

We all here know that the processor's circuits are made smaller and smaller almost each year. We are in a time of size now, 32 nano-meters. That is almost unrealistic. That means that we can plant these circuits that are so small into living plants, trees, flowers, et cetera et cetera. Maybe we can manipulate biology with this kind of electronic and create/modify perhaps electricity or energy that can be drawn from the plants by having in-planted chipsets in the structures of these plants?

We should really see the possibilities with nano-technology and not sololy use it in a narrow way.

please come with ideas and comments.

Permalänk
Medlem

Nemas problemas, there are right now ssd-drives who are built in 22nm and even other kind of chips that are manufactured in 14nm

Intel is planning to be working in 14 and 10 nm in the "near" future.

så, whatsup med den blandade english and/och svenskan?

Permalänk

jag ar i croatien just nu och tagentbordet ar utan de svenska knapparna

Permalänk

men de e coolt att de finns andra saker an processorer, moderkort, hardware for datorer som nano teknologi ar anvandbart inom

Permalänk

Det finns ett TED talk på temat. Jag jobbar själv med biologisk grudforskning och är rätt säker på att "biological computing" är framtidens melodi. Just precis tanken att kombinera någon slags krets med rotsystemet på en växt har slagit mig flertalet gånger, eftersom två av mina största passioner är nanotech och trädgårdsmästeri. Jag skall luska lite mer i detta, min nästa casemod kanske blir en chiliplanta

Visa signatur

[i5 2500K] [GA-Z68MX-UD2H-B3] [2x4GB Corsair XMS3 1600 MHz] [EAH6870 DC/2DI2S/1GD5] [OCZ Agility 3 120 GB SSD] [2X2TB Samsung EcoGreen F4, RAID 1]

Permalänk

Oftakofta, du ar mig en intressant person. jag kikade in pa Ted talk, grymt med ny info. tack

Permalänk
Skrivet av TheGodFromAbove:

Oftakofta, du ar mig en intressant person. jag kikade in pa Ted talk, grymt med ny info. tack

Kul att man kan hjälpa til och sprida lite kunskap, det är det jag har betalt för (från skattemedel).

Visa signatur

[i5 2500K] [GA-Z68MX-UD2H-B3] [2x4GB Corsair XMS3 1600 MHz] [EAH6870 DC/2DI2S/1GD5] [OCZ Agility 3 120 GB SSD] [2X2TB Samsung EcoGreen F4, RAID 1]

Permalänk

Efter lite klurade har jag kommit fram till två möjliga alternativ. Antingen ympar man in elektroder i växten, eller så gör man en flytande kultur av växtceller som får växa upp runt elektroderna. Det första steget torde vara att försöka läsa av eventuella potentialer i rötterna. Här finns lite enkel info om teknikerna. Hmmm, kanske man skall ta och köpa sig en Arduino?

Visa signatur

[i5 2500K] [GA-Z68MX-UD2H-B3] [2x4GB Corsair XMS3 1600 MHz] [EAH6870 DC/2DI2S/1GD5] [OCZ Agility 3 120 GB SSD] [2X2TB Samsung EcoGreen F4, RAID 1]

Permalänk

oftakofta, jag fick en over radikalt haftig ide! Om vi har de har elektroderna och den flytande vaxtkulturen eller "geggan". Vi Anvander ett villa-hus som inte har nagon malarfarg (paint) pa vaggarna, vi lagger ett strukturerat nat (net) av elektroder som ar over tunna, alla de har elektroderna ar kopplade till en energi-transformator. Vi sprutar denna biologiska vaxtkulturen/geggan/mossan som ett tunt skikt eller som malarfarg pa vaggen oc binder sig med elektroderna. Och nar det skiner solljus sa blir fotosyntesen omvandlad till en form av elektricitet som vi har anvandning for.

Fordelar: Gron farg ar fint pa hus.
Vi hjalper hela planeten pa ett bra satt genom att tillsatta vaxter som tillverkar syre.
Vi ar mer i harmoni med vaxter och naturen omkring oss.
Biologisk teknologi kommer att vara ett stort prioriterande omrade.

Do you get paid with "skattemedel" over sweclockers hemsida? Detta ar ett over haftigt jobb du hittat da!, NICE!

Permalänk

Arduino? Jag kikade lite pa deras hemsida men forstod ej mycket, vad kan du utfora med hjap av Arduino? jag ar intresserad.

Permalänk
Skrivet av TheGodFromAbove:

oftakofta, jag fick en over radikalt haftig ide! Om vi har de har elektroderna och den flytande vaxtkulturen eller "geggan". Vi Anvander ett villa-hus som inte har nagon malarfarg (paint) pa vaggarna, vi lagger ett strukturerat nat (net) av elektroder som ar over tunna, alla de har elektroderna ar kopplade till en energi-transformator. Vi sprutar denna biologiska vaxtkulturen/geggan/mossan som ett tunt skikt eller som malarfarg pa vaggen oc binder sig med elektroderna. Och nar det skiner solljus sa blir fotosyntesen omvandlad till en form av elektricitet som vi har anvandning for.

Fordelar: Gron farg ar fint pa hus.
Vi hjalper hela planeten pa ett bra satt genom att tillsatta vaxter som tillverkar syre.
Vi ar mer i harmoni med vaxter och naturen omkring oss.
Biologisk teknologi kommer att vara ett stort prioriterande omrade.

Do you get paid with "skattemedel" over sweclockers hemsida? Detta ar ett over haftigt jobb du hittat da!, NICE!

Jag jobbar som forskare. Den applikation som jag primärt tänkt mig var främst att se om man överhuvudtaget kan mäta de extremt små spänningsskillander son uppkommer i rotspätsarna, men om 20-30 år kanske vi kan prata "riktig" användning. Problemet är att celler lagrar energi i form av koncentrationsskillnader av olika ämnen, samt i speciella molekyler (ATP, socker, mm.) Tyvärr är "plug-and-play" varianten kanske något överilad. Arduino är bra för att snabbt bygga en prototyp för mätutrustningen med på en hemmabudget.

Visa signatur

[i5 2500K] [GA-Z68MX-UD2H-B3] [2x4GB Corsair XMS3 1600 MHz] [EAH6870 DC/2DI2S/1GD5] [OCZ Agility 3 120 GB SSD] [2X2TB Samsung EcoGreen F4, RAID 1]

Permalänk

Waow, jag ser upp till dig som forskare, Oftakofta. Det ar spnnande information du har gett mig, jag tankte nog att min ide var for mycket sci-fi, men jag vill jattegarna forandra varlden till ett battre pa ett gronare och mer biologiskt "hjalpande" sett. Jag visste inte ens att rotter kan tillverka spanningar (i form av elektriska impulser?). Att celler lagrar energi i form av koncentrationsskillnader av olika amnen, detta ar ju over haftigt! Jag skulle vilja ha mojligheten att fortsatta ha olika diskussioner med dig i framtiden. Jag har manga idiotiska kontakter i min lista som jag behover radera, och lagga in dig som en intellektuell person och kompetent inom biologi.

Permalänk

Jag ska borja studera till Ekolog de har aren framover. Oftakofta- om du har facebook, kan du adda mig?, eller kan jag adda dig, for jag vill garna diskutera om olika ting hadanefter.

Jag heter Marko Bubnjevic, jag bor i Malmo.

Permalänk
Medlem

Vilken intressant tråd. Kul med biologi och teknik blandat på det sättet. Om någon av er vet vem Michio Kaku är så fanns det ett inslag ifrån et av hans program där han pratade med en kvantum-fysiker som hävdar att kvantumfysiken är morgondagens datorer. Dator ska då vara lika stor som en tärning och lika kraftfull som alla datorer på jorden kombinerat. Tyvärr så kan jag inte vissa källa då jag har programmet på datorn.

Visa signatur

gg

Permalänk

Kvantdatorer är väldigt snåriga ting att ha att göra med, men kärnan i frågan är om det över huvudtaget är fysiskt möjligt. Jag har ännu inte sett något övertygande bevis på att det är fallet. Tanken är dock hisnande, parallella beräkningar som spänner över alla tänkbara universum, där kan vi snacka sci-fi! Sitter på telefonen nu, men ett par länkar till Detta kan jag slänga upp senare om intresse finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i5 2500K] [GA-Z68MX-UD2H-B3] [2x4GB Corsair XMS3 1600 MHz] [EAH6870 DC/2DI2S/1GD5] [OCZ Agility 3 120 GB SSD] [2X2TB Samsung EcoGreen F4, RAID 1]

Permalänk

Intresse finns!