Dags att köpa Raid-kort

Permalänk
Medlem

Dags att köpa Raid-kort

Nu har jag konstaterat att både jag och min labbserver har vuxit ur min existerande filarea på 4x1TB@Software Raid5 och den får således pensioneras.

Jag har 4x2TB Sata2-diskar på ingång, men inte riktigt säker på vilket raidkort jag ska satsa på (bortsett då från att hålla mig undan Highpoint's Rocketraid-kort) men vet vilka funktioner jag behöver:

  • Raid1 och Raid5 är ett krav - Raid6 skadar inte

  • Möjlighet att koppla in minst 6 diskar - 2 diskar i Raid1 samt 4 diskar i Raid5/6

Dessa funktioner skadar inte:

  • 10 diskplatser - 2 diskar i Raid1, 4 Diskar i Raid5/6 och ytterligare ett Raid5/6-set på 4 diskar (mina gamla överblivna 1TB-diskar

De två frågorna är då således vilket märke jag skall förlita mig på Areca, 3Ware, LSI, Adaptec, Intel eller något annat samt om jag ska satsa på ett renodlat SATA-kort eller ett SAS-kort med multilane-kablage?

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget?

Dell Perc 5/6 är väldigt prisvärda. Jag köpte ett HP P410i för ett tag sedan som också får anses som prisvärt. Vill man ha fetare grejer drar prisarna iväg direkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Budgeten är lite "sommartight" för tillfället, men kring 2-2.5k skulle jag kunna hosta upp, men bara då om kortet i fråga klara 3 raidvolymer enligt specifikationerna ovan

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

HP P410 fixar det utan problem, kolla lite på ebay. Finns säkert en massa Areca kontrollers också fixar det.
www.hardforum.com kolla under Data Storage finns bra info där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Nu har jag spenderat förmiddagen på att leta RAD-kort i min prisklass och kommit fram till tre modeller som jag har fastnat för:

  • HighPoint RocketRaid 2720 8P SAS III PCI-E

  • Two SFF8087 Connectors for up to eight internal ports

  • Marvell 88SE9485

  • The RocketRAID 272x RAID 5 write performance outperforms the LSI MegaRAID SAS 9240 controller by 95%

  • http://www.highpoint-tech.com/USA_new/series_rr272x.htm

  • Pris enligt prisjakt: 2649:-

Intel-Korten är i själva verket rebrandade LSI-kort och är helt framåt-kompatibla med Intel's och LSI's enterprise-kort.

Däremot påstår Highpoint att deras RocketRaid 272x-serie har 95% bättre prestanda i sekvensiell skrivning (http://www.highpoint-tech.com/PDF/rr2700/RocketRAID_272x_Defe...) än LSI MegaRAID 9240-8i, men när jag kollar på rapporten så levererar LSI-korten extremt låga värden och hela rapporten bör väl tas med en nypa salt.

Den stora frågan är vad 512MB Cache gör för prestandan och om det är värt 1500 kronor extra för denna prestanda?

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Cache gör mycket för prestandan, speciellt om det är batteribackat så du kan nyttja det för skrivning där RAID5 och 6 är sega.

Det är något du kanske kan komplettera med framöver om du vill slippa ta hela kostnaden nu?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Intel-kortet som saknar Cache-minne saknar utbyggnadsmöjligheter och det enda kort jag har stött på som har expansionsmöjligheter har varit HP's Smart Array-kontroller, och där ligger väl HP Smart Array P410 bäst i pris med 3698 inklusive 512MB BBWC (Battery Backed Write Cache).

Tyvärr är jag lite allergisk mot HP's kontrollerkort då jag stött på många defekta HP-servrar i jobbet.
Finns det några andra alternativ om man ska köpa kontrollerkort nya i Sverige? Föredrar att köpa nytt då allt jag köpt begagnat har rasat ganska omgående

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Intel RS2BL080 RAID SAS/SATA PCI-E verkar onekligen vara en mycket bra kontroller.
http://www.xbitlabs.com/articles/storage/display/lsi-megaraid...

Det kan vara lite lotteri att köra med HP grejer, firmware på diskar, kompabilitet osv. Men peppar, peppar har inte jag stött på några större problem. När det gäller såna här grejer så verkar det vara så att man får det man betalar för. Jag hade satsat några kronor extra och köpt ett riktigt bra kort från början.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag har nu bestämt mig att satsa mina surt förvärvade pengar på ett Intel RS2BL080 RAID SAS/SATA PCI-E och ska nu bara leta reda på nån butik som har det i lager. Alternativt plocka det från utlandet om priset är bättre.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Snart går min nya beställning iväg:

Kylaren och nätaggregatet kommer att användas till min gamla fil- och virtualiseringsserver (Core2Quad Q9550, 8GB DDR2 Ram) och mina nuvarande diskar (2x500GB samt 4x1TB) samt mitt gamla chassi (Fractal Define R2) kommer också att återanvändas till den.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Hedersmedlem

Ser helt klart ut som en trevlig beställning! Vad ska du köra för operativsystem?

När du har mekat ihop allt får du gärna slänga upp lite prestandatester.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Skrivet av Wixner:

Snart går min nya beställning iväg:

http://dl.dropbox.com/u/32747282/Dustin.PNG

Kylaren och nätaggregatet kommer att användas till min gamla fil- och virtualiseringsserver (Core2Quad Q9550, 8GB DDR2 Ram) och mina nuvarande diskar (2x500GB samt 4x1TB) samt mitt gamla chassi (Fractal Define R2) kommer också att återanvändas till den.

Vill inte klanka för mycket på ditt nättaggs val. Men finns lite bättre alternativ på marknaden. Som inte kostar multum

EDIt om du ska köra så dyra grejor i burken, borde du satsa på ett agg som inte förstör komponenter (är corsair skit agg) och delarna som finns i det håller kanske 2-3 år och har du riktigt otur åker allt annat med (dyrare kan agg kan det med, fast är mycket mer ovanligt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Ser helt klart ut som en trevlig beställning! Vad ska du köra för operativsystem?

När du har mekat ihop allt får du gärna slänga upp lite prestandatester.

Jag kommer att köra en Windows Server 2008 R2 Core med Hyper-V (eller Windows Hyper-V Server) och sedan köra min domänkontrollant, exchangeserver och webserver virtuellt. Den stora lagringsytan kommer främst att handla om virtualiseringslabbar.

Skrivet av Broken-arrow:

Vill inte klanka för mycket på ditt nättaggs val. Men finns lite bättre alternativ på marknaden. Som inte kostar multum

EDIt om du ska köra så dyra grejor i burken, borde du satsa på ett agg som inte förstör komponenter (är corsair skit agg) och delarna som finns i det håller kanske 2-3 år och har du riktigt otur åker allt annat med (dyrare kan agg kan det med, fast är mycket mer ovanligt).

Nätagget jag har beställt är till min andra server. Jag har redan ett Corsiar 620HX Nätagg i servern som jag ska återanvända

Mina förhoppningar är att kunna posta benchmarks ganska så snabbt, men jag har även förhoppningar på att skapa min första, om än ganska trista, bygglogg med dessa prylar

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wixner:

Nätagget jag har beställt är till min andra server. Jag har redan ett Corsiar 620HX Nätagg i servern som jag ska återanvända

Billigaste skräpet till serverbruk? Går den andra "servern" bara några timmar/dag duger det iofs säkert i några år, men så lite brukar man väl sällan använda en server?

HX620 är ljusår bättre kvalitetsmässigt jämfört med CX-serien.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Wixner:

Jag kommer att köra en Windows Server 2008 R2 Core med Hyper-V (eller Windows Hyper-V Server) och sedan köra min domänkontrollant, exchangeserver och webserver virtuellt. Den stora lagringsytan kommer främst att handla om virtualiseringslabbar.

Nätagget jag har beställt är till min andra server. Jag har redan ett Corsiar 620HX Nätagg i servern som jag ska återanvända

Mina förhoppningar är att kunna posta benchmarks ganska så snabbt, men jag har även förhoppningar på att skapa min första, om än ganska trista, bygglogg med dessa prylar

Vilket tur hehehe:) nå, tänkt göra något liknande med min dator(ha ett budget agg till den gamla och ett bra till den nya).

Har själv inte hållit på med servrar men skulle vara kul att pilla med.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Billigaste skräpet till serverbruk? Går den andra "servern" bara några timmar/dag duger det iofs säkert i några år, men så lite brukar man väl sällan använda en server?

HX620 är ljusår bättre kvalitetsmässigt jämfört med CX-serien.

Hmm.. trodde inte att Corsair's (även om det är den billigare modellen) var så kassa som ni påstår att de är.
Kanske får ta och kolla efter ett ersättningsagg då...

HX620 (Eller om det var HX600) kommer ju att sitta i min skarpa server, och det nätagget har snurrat 24/7 i snart två år så det litar jag på

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wixner:

Hmm.. trodde inte att Corsair's (även om det är den billigare modellen) var så kassa som ni påstår att de är.
Kanske får ta och kolla efter ett ersättningsagg då...

HX620 (Eller om det var HX600) kommer ju att sitta i min skarpa server, och det nätagget har snurrat 24/7 i snart två år så det litar jag på

Som sagt är/var HX620 utmärkt, så fortsätt med det!

Angående CX V2 (som ändå är förbättrat): #11144600

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ajdå, men innebär detta att vi inte kan lita på Swec's testcenter längre?
http://www.sweclockers.com/recension/12226-nataggregat-i-budg...

Första versionen fick ju utmärkelsen "Bäst i Test" i Swec's test över budgetnätaggregat (Ja, servern kommer snurra dygnet runt, men kommer ju inte ha någon större last) och om nätagget bara blivit omcertifierat utan hårdvaruförändringar så bör väl inte andra versionen vara sämre?

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wixner:

Ajdå, men innebär detta att vi inte kan lita på Swec's testcenter längre?
http://www.sweclockers.com/recension/12226-nataggregat-i-budg...

Första versionen fick ju utmärkelsen "Bäst i Test" i Swec's test över budgetnätaggregat (Ja, servern kommer snurra dygnet runt, men kommer ju inte ha någon större last) och om nätagget bara blivit omcertifierat utan hårdvaruförändringar så bör väl inte andra versionen vara sämre?

CX400 var något helt annat, tillverkat av SeaSonic med betydligt bättre delar. Det enda som inte stämmer med min jämförelselista är 100% japanska kondensatorer och garantitiden. CX430 och uppåt görs av CWT på deras billigaste plattform med billigast möjliga delar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

CX400 var något helt annat, tillverkat av SeaSonic med betydligt bättre delar. Det enda som inte stämmer med min jämförelselista är 100% japanska kondensatorer och garantitiden. CX430 och uppåt görs av CWT på deras billigaste plattform med billigast möjliga delar.

Aha sedär!

Tack för upplysningen, får kolla efter ett annat nätaggregat då!

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}