Köpa nas budget < 2000kr utan diskar

Permalänk
Medlem

Köpa nas budget < 2000kr utan diskar

jag och en polare funderar på att köpa en nas för att kunna ha filmer och musik på. Jag har 100/10 internet medan kompisen har 7/1 internet så jag kommer ha Nasen. Vi behöver en med bra överföringshastighet och som inte låter så mycket. Den ska fungera dels över lan men även över internet så kompisen kommer åt filerna. Den behöver inte ha diskar i från början, diskarna som ska användas är WD 2tb green. Det räcker med plats för 2 diskar. Vad kan ni rekommendera för det här priset?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Synology DS211j är populär:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=754023
Även QNAP TS-212 verkar lämplig och tävlar i samma kategori:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=821258

Har bara personlig erfarenhet av Synology, men jag tror att bägge är kompetenta och välfungerande lösningar. Det finns klart billigare NAS:ar, men Synology och QNAP är ett säkert kort.

Om du tänker använda WD Green diskar ska du nog läsa här först:
http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=182&t=33196
Även här:
http://forum.synology.com/enu/viewforum.php?f=178

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem

Finns det några bättre green diskar att köra då?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

De som jag har i min sig verkar vara ok: Hitachi 5K3000. De är dock rätt nya så det är svårt att säga något om hur bra de fungerar i längden. Annars är det väl de stora konkurrenterna: Samsung EcoGreen F4 eller Seagate Barracuda Green. Fast det brukar nästan alltid vara någon som klagar på alla diskar. Ville bara upplysa dig om WD EARS diskarna då de är ökända.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem

Ingen mer som kan ge lite synpunkter på en lämplig nas?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Jag har 2 st. Qnap 219 samt en Qnap 239 Pro II+. Funkar bra men kostar dock en slant. Kör 2 st Samsung eco green F3 1.5TB i båda. Har funkar problemfritt. Torrent, Teamspeak server (239'an) ftp, webserver m.m igång.

Så jag skulle rekommendera en Synology eller Qnap. Har en kamrat som har en Netgear ReadyNAS Duo som han är nöjd med. Är 2 uppföljare på gång till den, som faktiskt fallen in under din budget

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem

Inte provat Qnap men kan ge Synology DS211j en till röst. Den medföljande programvaran är grymt enkel och som en liten dator. Deras mjukvara heter DSM http://www.synology.com/dsm/index.php?lang=enu

Permalänk
Medlem

hur är den här om man vill kunna streama till flera datorer samtidigt och i hd kvalitet? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=754023

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

definiera flera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

definiera flera?

2 datorer. kanske 3 någon gång men då kollar den tredje bara bilder.
Edit: av de två datorerna som ska ha film stream så är 1 på lokala nätverket och en min kompis på sitt nätverk.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

2 datorer. kanske 3 någon gång men då kollar den tredje bara bilder.

Min synology ds211j skriver i 30MB/s (enligt ubuntu) utan prob så streama HD material till 2-3 datorer borde gå fint då 10MB brukar räcka o bli över för hd material

Permalänk
Medlem

Har haft en DS211j i ett par månader och är helnöjd! Snabb och tyst.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Min synology ds211j skriver i 30MB/s (enligt ubuntu) utan prob så streama HD material till 2-3 datorer borde gå fint då 10MB brukar räcka o bli över för hd material

ok det låter bra. var lite tveksam på den först då det står så här på prisjakt "Intern överföringshastighet 11 MB/s". Hur är ljudnivån? Lär ha den i samma rum som jag sover i så man vill ju att den ska vara tyst.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

ok det låter bra. var lite tveksam på den först då det står så här på prisjakt "Intern överföringshastighet 11 MB/s". Hur är ljudnivån? Lär ha den i samma rum som jag sover i så man vill ju att den ska vara tyst.

Min uppfattning är att fläkten i en DS211j (70mm Y.S. Tech) är klart hörbar, vilket störde mig. Sen beror det ju mest på om hårddiskarna du sätter i den är högljudda. Men det här är nog inte så mycket av ett problem i praktiken då du kan ställa in NAS:en på att "sova" efter valfri tid av inaktivitet (30 min?) och då stannar både diskar och fläkt så att den blir 100% tyst.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem

Har inte reflekterat över hur mycket den låter.. Har all nätverks"utrustning" i källartrappen.

Finns dock 2 fläktlägen i operativet.. ett för 3.5" diskar o ett för 2.5" vet inte hur mycket detta gör o om man kan köra 2.5 läget med 3.5" diskar utan att tempen sticker. När den inte används är den knäpptyst.

Jag är mycket nöjd med köpet iaf.

Permalänk
Medlem

hårddiskljud brukar jag inte bry mig om så det är lugnt. Kan man byta fläkten till en tystare?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Att byta fläkten i en DS211j är lite trixigt av två orsaker:
Dels är fläkten 70x25mm vilket är en ovanlig dimension. Det går nog att få tag på en ersättare, men det kan vara svårt att hitta någon som är av bra kvalitet. Den andra är att fläktanslutningen är av någon lustig mini 3-pin anslutning. Den ser ut som en vanlig 3-pin fläktanslutning, men avståndet mellan pinnarna är mindre. Detta är ju inget som inte går att fixa med lite klippande och lödande, men det är det som jag menar är "trixigt".

Killen som bytte fläkt i Synology tråden där plockade en fläkt från en DS210j. Den har säkert rätt anslutning.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe_k:

Att byta fläkten i en DS211j är lite trixigt av två orsaker:
Dels är fläkten 70x25mm vilket är en ovanlig dimension. Det går nog att få tag på en ersättare, men det kan vara svårt att hitta någon som är av bra kvalitet. Den andra är att fläktanslutningen är av någon lustig mini 3-pin anslutning. Den ser ut som en vanlig 3-pin fläktanslutning, men avståndet mellan pinnarna är mindre. Detta är ju inget som inte går att fixa med lite klippande och lödande, men det är det som jag menar är "trixigt".

Killen som bytte fläkt i Synology tråden där plockade en fläkt från en DS210j. Den har säkert rätt anslutning.

Tänkte mer på att det funkar med en fläkt på lägre varvtal.

Går ju att tvinna o tejpa, sockerbit m.m också. Vet inte riktigt om jag skulle klassa det som "problem".
Skulle ju även gå att hänga dit en 80fläkt om man sätter den på utsidan.

Permalänk
Medlem

Har en QNAP 219-P som jag har haft i över ett år nu(januari 2010). Kör på denna 2 st WD10EADS diskar i RAID1. Sitter och har NAS:en så gott som i örat. Man hör den lite men det stör mig inte.

Finns oerhört mycket softvara till denna Linux maskin. Webinterfacet är mycket bra. Kommer åt den mha SMB, FTP och webinterfacet.

Hade ett problem till att börja med som var att ändra access rättigheter på foldrar. Felanmälde och en tekniker Steve loggade på med Teamviewer och fixade problemet. Så QNAP är ett bra val.

//BC