PANIK! Har jag förlorat all data på hårddisken!?

Permalänk
Medlem

PANIK! Har jag förlorat all data på hårddisken!?

Vad jag gjort steg för steg:

1. Jag kopplade in 2st SATA hårdiskar (mekaniska båda två) till min gamla dator och kopierade lite saker från den ena till den andra.

2. Kopplade bort ena medan datorn var på, drog först ur elsladden därefter datakabeln.

3. Kopplade en tredje hdd med de sladdarna som nu var lediga.

Inget händer, windows talar varken om att någon hårdvara kopplats bort eller anslutits. Ok, startar om. Nu går dskchk igång, jag avbryter kontrollen och windows startar. Väl inne ser jag att den tredje disken nu "ser ut" som den hdd som var inkopplad innan. Den är nämnligen "fylld" med samma mängd data ca 470gb trots att den egentligen ska innehålla ca 900GB foton och film. Det finns heller inga mappar på disken.

4. Jag startar om och låter dskchk köra. Ingen skillnad.

Dskchk går igång varje gång jag startar datorn med disken.

Jag har anslutit och kopplat bort SATA diskar medans datorn varit på förut utan att något hänt och det ska det väl heller inte göra. SATA ska väl vara hotswappable!?

Finns det något jag kan göra? Filerna på disken har jag ingen backup på, jag kan inte förlora mina foton det får bara inte hända!

Permalänk
Hedersmedlem

Vart hade du den sista disken inkopplad innan "försöket"?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Vart? Om du menar samma sata kontakt på moderkortet så ja. Disken i fråga kopplade jag in med samma sladdar som var kopplade till den som satt i innan.

Permalänk
Medlem

Kan man verkligen koppla diskar in och ur datorn när datorn är på? :S Låter ganska dumt, eller har jag missat något?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WoeN:

SATA ska väl vara hotswappable!?

Bara för att det är SATA så betyder det inte att HotSwap stöds som default.
T.ex. så brukade inte Intel ha stöd för HotSwap i sina chip som satt i moderkort för persondatorer förr, utan endast i vissa serverchip. Hur det ser ut idag vet jag inte, men tror knappast att alla moderkort stöder hotswap.

För det andra, så bör ju alltid "Koppla bort enheten" i windows när det är NTFS-filsystem innan man börjar koppla ur sladdar, annars kan man fucka upp data.

Vad du kan göra nu vet jag tyvärr inte, men mitt råd är iaf att alltid ha datorn avstängd när du kopplar i och ur diskar.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoeN:

Jag har anslutit och kopplat bort SATA diskar medans datorn varit på förut utan att något hänt och det ska det väl heller inte göra. SATA ska väl vara hotswappable!?

Så du har gjort det förut huh
Nu hoppas jag du förstår varför man alltid ska använda "säker bort tagning av hårdvara" eller stänga av datorn innan man rycker ut sladden. Förr eller senare blir det så här där.

Nu är det valfri recovery / räddnings program som gäller så att du kan kopiera till en annan hårddisk. Finns några som bruka nämna i forumet.

Vet inte hur det är med att fixa med checkdisk eller andra lagnings program men vissa har nämnt att det kan göra det värre. Företag som håller på med räddning har en mer detaljerad förklaring på vissa av deras hemsidor.

Permalänk
Medlem

Finns alltid risker när man byter på det där sättet, men riktigt att SATA är inom designen hotswap men vissa krav finns det för att det ska funka, tex strömkontakten måste vara en SATA, ej molex, samt SATA kortrollern måste stödja hotswap.

Är man väldigt rädd om vissa saker på HD så ska man inte hotswapa samt ha datan på 2 ställen, dvs 2 olika hårdiskar, eller varför inte förutom på lokal eller extern hårdisk även på en NAS med raid 1

Exakt vad du bör göra nu vet jag inte då jag aldrig råkat ut att behöva rädda data, när mina HD crachar slänger jag dom eller formaterar om och kopierar tillbaka det viktiga jag behöver från mina backuper

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem

Sata har hotswap, men det innebär absolut inte att man kan dra kablarna från en disk och tro at det ska fungera, det är ren idioti, filsystemet måste stänga de filer som är öppna och ansluta alla transaktioner som pågår och avmontera disken innan den är säker att avlägsna, gör man inte det så får man ett korrupt filsystem och mister de filer som var öppna.
Det har du märkt den hårda vägen de enheter som finns i listan säker borttagning är de du kan hantera, inga andra!
Du får köra ett diskrecoveryprogram och kopiera över allt det hittar till en annan disk och sedan reparera filsystemet, o sedan aldrig mer göra om den här dumheten, Lär dig att göra RÄTT!
Hoppas du får tillbaka bilderna, ett recoveryföretag fixar det nog åt dig annars.
Lär dig även att backuppa personliga filer, minst 2 backupper bör man ha !! och de skall vara på offline enheter, alltså inget som är i drift eller anslutet till elnätet annat än just vid kopieringstillfället. en nas eller usbdisk i hemmet är ingen säker backupp, åska elfel virus kan döda den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja om man är lite rädd om just vissa data kanske man inte borde göra som TS gjort. Tråkigt att det skall hända, men det är nog tyvärr oftast det sättet man lär sig på, av egna misstag.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tack till er som svarat, det var sista gången gången jag gjorde så det kan jag lova. Nu blir det till att leta recoveryprogram. Verkar finnas ganska många olika, några rekommendationer?

Permalänk
Hedersmedlem

Recuva eller GetDataback är två som jag vet bör funka iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Permalänk
Medlem

Som redan sagts så är det inte säkert att din sata kontroller stöder hot swap bara för att sata "ska ha hot swap".
Jag har 8 sata portar på mitt moderkort men endast 2 av de stöder hot swap.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.