Ögonfärg - Hur och Varför?

Permalänk
Medlem

Ögonfärg - Hur och Varför?

Ja jag har grubblat lite på denna frågan. Varför finns det flera ögonfärger? Och hur kom dem till? Det kan ju knappast ha varit som hudfärgen då dem som är svart var exponerad mer för solen under tusentals år.
Nej varför finns det ögonfärger och varför finns det flera? Kanske svårt att svara på, men spekulera gärna.

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Medlem

Själv har jag blandning mellan väldigt ljusblå-färg med en liten ton av grönt... vilket ska man välja då :P?

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

Ta det du har mest utav då

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Varför finns det olika hårfärger? Varför finns det olika kindben? Varför är vissa vänsterhänta?
Slumpen och evolution skapar både onödig och nödig skillnad mellan individer och grupper. Att vi har olika ögonfärg är inte märkligare än att vi har olika hårtyp.

Själv har jag snart haft alla ögonfärger på skalan. Från ljusblå till grön till gulgrön till brun. Rödögd efter en långhelg.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J0hAnN48:

Ja jag har grubblat lite på denna frågan. Varför finns det flera ögonfärger? Och hur kom dem till? Det kan ju knappast ha varit som hudfärgen då dem som är svart var exponerad mer för solen under tusentals år.
Nej varför finns det ögonfärger och varför finns det flera? Kanske svårt att svara på, men spekulera gärna.

Kommer inte riktigt ihåg men färgen på ögon hjälper till att filtrera bort ljuset --> mindre ljus --> mindre färg hos människor som utsätts för ljuset --> ljusare ögon...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Kommer inte riktigt ihåg men färgen på ögon hjälper till att filtrera bort ljuset --> mindre ljus --> mindre färg hos människor som utsätts för ljuset --> ljusare ögon...

Det är melanin du tänker på. Har kanske delvist med det att göra, men knappast hela förklaringen. Hur förklarar man skillnaden mellan blåögda och grönögda?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag har ett grönt och ett grått öga så jag valde grönt

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Har melerad ( innebär en blandning av flera färger ) ögonfärg. Så därför fick det bli att jag tog grönt, för det är mer åt det hållet än annat.

"Gröna ögon som är en variant på bruna precis som gråa ögon är en variant på blåa, är mest förekommande hos människor med keltiskt eller germanskt påbrå, och till en mindre grad i vissa länder i Sydeuropa (Portugal, Grekland, Italien, Spanien). Endast 1-2 % av världens befolkning har gröna ögon, vilket gör det till den ovanligaste ögonfärgen. Gudomligheter i både grekisk och kinesisk mytologi har gröna ögon, kanske p.g.a. dess sällsynthet."
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96gonf%C3%A4rg#Gr.C3.B6na_.C...

Roligt att veta.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Det är melanin du tänker på. Har kanske delvist med det att göra, men knappast hela förklaringen. Hur förklarar man skillnaden mellan blåögda och grönögda?

Det jag syftade på var varför färgen ens uppkom men om man återvänder till verkligheten så ser saken lite annorlunda ut främst med tanke på att dom flesta människor har mörka ögon och att vi här i Europa har ju blandat oss så mycket att olika variationer av ögonfärg, hudfärg och hårfärg finns nästan överallt. Till exempel så känner jag några iranier som har blå ögonfärg, har även sett några kurder som gjorde det.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

Har melerad ( innebär en blandning av flera färger ) ögonfärg. Så därför fick det bli att jag tog grönt, för det är mer åt det hållet än annat.

"Gröna ögon som är en variant på bruna precis som gråa ögon är en variant på blåa, är mest förekommande hos människor med keltiskt eller germanskt påbrå, och till en mindre grad i vissa länder i Sydeuropa (Portugal, Grekland, Italien, Spanien). Endast 1-2 % av världens befolkning har gröna ögon, vilket gör det till den ovanligaste ögonfärgen. Gudomligheter i både grekisk och kinesisk mytologi har gröna ögon, kanske p.g.a. dess sällsynthet."
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96gonf%C3%A4rg#Gr.C3.B6na_.C...

Roligt att veta.

Kul att man är lite speciell:P Är nämligen grön/brun men jag tog grön.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Det jag syftade på var varför färgen ens uppkom men om man återvänder till verkligheten så ser saken lite annorlunda ut främst med tanke på att dom flesta människor har mörka ögon och att vi här i Europa har ju blandat oss så mycket att olika variationer av ögonfärg, hudfärg och hårfärg finns nästan överallt. Till exempel så känner jag några iranier som har blå ögonfärg, har även sett några kurder som gjorde det.

Skulle man fråga en hund varför ögonfärgerna uppkom så skulle man bara få en frågande blick.
Skulle man ställa sig frågan hur de uppkom så finner man delvist förklaringen i ögats uppkomst, våra gener och melaninets egenskaper, det vill säga det som du redan skrivit, ljus. Hur exakt tror jag ingen här på forumet kan svara på dock.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

du glömde melerande ögonfärg som jag har, mest brun men även inslag av blå och grön samt grått.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har brun/gröna ögon själv.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

Har gröna ögon, trodde det var vanligast efter bruna men då hade jag visst fel. I min familj har de flesta gröna eller gråa ögon även om det finns någon blåögd hår och var, dock inga bruna så vitt jag vet. Här i Sverige (eller i alla fall var jag bor) känns det nästan vanligast med gröna ögon. Då tänker jag på etniska/genetiska svenskar/nordgermaner då bruna är betydlig vanliga på andra håll i världen.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Lustigt att 1-2% skall vara grönögda och hälften i tråden är grönögda? Malmerad verkar också rätt vanligt här, men det är, efter lite googlande, också mycket ovanligt. Är förövrigt brunögd.

EDIT: Å, kan ha missuppfattat det hela. Trodde ni menade två olika ögonfärger på två olika ögon (typ ett blått, ett brunt?) Vissa kanske menade det? Min kusin har så. Ser kul ut. Min far föddes med ett födelsemärke i ögat. Så här: http://www.flickr.com/photos/theogeo/578934427/ Har opererats bort nu, kunde leda till hudcancer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalingoo:

Lustigt att 1-2% skall vara grönögda och hälften i tråden är grönögda? Malmerad verkar också rätt vanligt här, men det är, efter lite googlande, också mycket ovanligt. Är förövrigt brunögd.

EDIT: Å, kan ha missuppfattat det hela. Trodde ni menade två olika ögonfärger på två olika ögon (typ ett blått, ett brunt?) Vissa kanske menade det? Min kusin har så. Ser kul ut. Min far föddes med ett födelsemärke i ögat. Så här: http://www.flickr.com/photos/theogeo/578934427/ Har opererats bort nu, kunde leda till hudcancer.

Dom här siffrorna gäller väl hur det förhåller sig i hela världen där bruna ögon är det vanligaste ögonfärg. Kollar du på ett specifikt land så kan det se helt annorlunda ut eller? Tror knappast att man registrerar sig här på swec för att man har gröna ögon?

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att gröna vackra ögon är mest vanligt hos skandinavier, så det är väl inte så konstigt att många på swec har det

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem