Permalänk

Slut på sataportar

Hur får man fler sataportar? Efter 7 inkopplade enheter (DVD-spelaren får köras på IDE) klarar inte datorn fler, trots att det finns fler än 7 kontakter på moderkortet. När jag ansluter en e-sata disk kopplas den senast anslutna interna hårddisken bort automatiskt.
Måste jag byta till större hårddiskar för att få ned antalet eller finns det en bättre lösning?
Datorn används till foto och videoredigering.

System:
i5, ASUS P7P55D EVO P55 S-1156 ATX, 2 st INTEL X25-M 80GB, 5 st SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB, Win 7/64 P.

Visa signatur

Öh, datorn börjar bli gammal nu.

Permalänk
Medlem

Då får du köpa ett extra kontrollerkort t.ex http://www.inet.se/artikel/5401336/st-lab-s-ata-ii-4-kanaler-...

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Tack för svaret.
Det ser ut på tillverkarens hemsida att den inte stöder win7/64 utan bara 32. Gammal produkt?

Visa signatur

Öh, datorn börjar bli gammal nu.

Permalänk
Medlem

Har väldigt svårt att tänka mig att det inte skulle funka i Win7/64.
Men det är ju ett Sata2 kontrollerkort så det är en hyffsat gammal produkt liksom alla Sata2 kontrollers
Vill du ha nyare produkter så kolla på Sata3 kontrollerkorten.

Edit: på samma kort fast med bara 2 portar så fanns följande kundrecension av kortet

Citat:

Behövde inte installera drivrutiner, Windows 7 fixade det automatiskt.
Enda nackdel är att boot tiden blir lite längre, då kortets system startar upp vid boot

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.