Extern 3.5" SATA till USB, utan kabinett?

Permalänk
Inaktiv

Extern 3.5" SATA till USB, utan kabinett?

Hej på er!

Gjorde lite sökningar, men ingenting som kunde relateras till vad jag undrade över (om så är fallet, ber jag om ursäkt).

Jag har en 3,5" SATA hemma med otroligt viktiga dokument och bilder jag behöver få över på en bärbar dator här hemma. Finns ingen eSATA på den bärbara, så det är uteslutet, då jag aldrig begripit mig på ändå hur jag ska få ström på den ordentligt. Finns dock flera USB 3.0, så det borde fungera? Känns otroligt meningslöst att köpa ett kabinett bara för att få över några gb filer (disken ska ges till en vän efteråt).

Har ni några förslag? Ganska viktigt att jag får rätt på detta snarast.

Mvh,
Fredrik

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig en Freecom Hard Drive Dock 3.5" och 2.5" USB & eSATA http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=31994
Fungerar väldigt bra och kostar inte så mycket.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Inaktiv

400 spänn? När jag kan köpa ett kabinett för 200? Nejtack, hehe. Jag är inte snål, men kastar inte dom pengarna i sjön för femton minuters användning. :/

Permalänk
Inaktiv

Ni verkar ju missa HELT både rubrik och innehåll av tråden. Jag vill INTE (och tänker inte) köpa ett kabinett eller en dockningstation. :/

Permalänk
Medlem

hur många HDD platser har den bärbara?

Visa signatur

Leksakerna: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING | AMD Ryzen 7 5800X | Corsair 4x8GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX | Sapphire Radeon RX 6800 16GB Pulse OC | Fractal Design ION Gold 850W | Phanteks Eclipse P300 Tempered Glass Svart | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem

Är det inte billigast om du kopplar in disken i en stationär dator och för över dokumenten på en USB-sticka?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Ta hem den till din kompis som ska få den,koppla in den, för över det du behöver till ett USB-minne?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fixxerz:

hur många HDD platser har den bärbara?

En, annars hade lösningen varit enkel.

Skrivet av boris_vodka:

Är det inte billigast om du kopplar in disken i en stationär dator och för över dokumenten på en USB-sticka?

Det hade jag gjort om jag haft en stationär.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grapnel:

Ta hem den till din kompis som ska få den,koppla in den, för över det du behöver till ett USB-minne?

60 mil till honom... :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

60 mil till honom... :/

Skickades från m.sweclockers.com

du har ingen stationär hemma, och inte tillgång till någon bekant/familjemedlem som bor närmare än 60mil?
var fan är du? egentligen

en 3.5 tummare behöver mer ström än vad en usb port kan leverera, dessutom behöver du adaptrar,
Har du inte tillgång till lödpenna alternativt ett nätagg blir det svårt.
Köpa kabinett är mest prisvärt

Ladda ner ubuntu, boota direkt från skivan, med din 3.5" inkopplad istället för din vanliga och för över filerna till en usb pinne. Vad jag skulle gjort iaf. Några kronor på en skiva får du nog allt offra.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Är detta möjligen vad du letar efter? http://www.dustinhome.se/pd_5010101569.aspx

Kostar ungefär som ett kabinett dock... har precis en sån del som du är ute efter men den kommer ifrån en slaktad extern hårddisk. Kolla soprum i din närhet så skulle jag säga att risken är överhängande att du kan få tag på en bit gratis

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Willhelm:

Är detta möjligen vad du letar efter? http://www.dustinhome.se/pd_5010101569.aspx

Kostar ungefär som ett kabinett dock... har precis en sån del som du är ute efter men den kommer ifrån en slaktad extern hårddisk. Kolla soprum i din närhet så skulle jag säga att risken är överhängande att du kan få tag på en bit gratis

Exakt en sådan! Men som du sa, ett kabinett är billigare, haha. Nåväl, får leta upp ett kabinett i min smak. :/

Tack alla!