Nytt nätagg låter som traktor?

Permalänk
Medlem

Nytt nätagg låter som traktor?

Hej, har monterat ihop datorn i signatur och mitt XFX XXX Edition 750W ger ifrån sig ett konstant traktorlikande ljud. Inte speicellt högt men uppenbarligen tillräckligt för att man ska störa sig på det.

Vad beror detta på? Är det fel på aggregatet eller?

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talas om. Reklamera det, nätaggregat skall icke låta som traktorer.

Permalänk
Medlem

Traktor?
Svårt att tro att något i en dator kan komma ner i så låga frekvenser.

Gissar dock att det är något som vibrerat, ngn fläkt eller att något ligger emot bladen på ngn av fläktarna.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Traktor?
Svårt att tro att något i en dator kan komma ner i så låga frekvenser.

Gissar dock att det är något som vibrerat, ngn fläkt eller att något ligger emot bladen på ngn av fläktarna.

Okej som en mototcykel i standby fast väldigt mycket lägre ljud. Förstod inte riktigt vad du menade? Men bör jag reklamera det?

Permalänk
Medlem

Ja fläkten är förmodligen defekt, kan du enkelt kolla genom att stoppa den med en penna när du har datorn igång.

Permalänk

Tänk på att garantin kan ryka om du själv öppnar upp nätagget.
När du säger traktor menar du motor av dieseltyp då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessIsMoore:

Tänk på att garantin kan ryka om du själv öppnar upp nätagget.
När du säger traktor menar du motor av dieseltyp då?

Skickades från m.sweclockers.com

Haha jag vet inte, den surrar liksom så att man hör det även när datorn är en meter från mig.

Men sagt och gjort, reklamerat det nu.

Permalänk
Medlem

Okej bäst beskrivning är väl antagligen att man hör själva generatorn som levereral strömmen väldigt högt? Jag utgår från att man inte bör höra detta...

Permalänk
Medlem

Också kallat Coil Whine, men det brukar inte låta som en traktor... Mer som ett svagt irriterande surr elr pip. Gör som fesen säger och stoppa fläkten och lyssna.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilen81:

Också kallat Coil Whine, men det brukar inte låta som en traktor... Mer som ett svagt irriterande surr elr pip. Gör som fesen säger och stoppa fläkten och lyssna.

Helt ärligt? Kan inte nätagget ta skada av det? Ni menar alltså att det ska vara helt tyst när man stoppat fläkten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Helt ärligt? Kan inte nätagget ta skada av det? Ni menar alltså att det ska vara helt tyst när man stoppat fläkten?

Ja fullständigt ärligt Du kanske inte ska trycka in pennan så långt så du trycker sönder nån komponent, men bara precis så fläkten stoppas och sen lyssna. Använd inte Blyertspenna! Går spetsen av och den lägger sig på pcb'n så kan den om man har gigantisk otur kortslutas, grafit leder ström.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Rekordmedlem

Och du ska bara stopp den några sekunder, du skall alltså inte låsa fläkten med en penna o sedan spela för fullt i ett 40 gradigt rum i 20 timmar, håll fast den å lyssna o släpp sedan så startar den igen, det hörs direkt om oljudet kommer från fläkten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

kablar sitter i vägen för fläkten

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

kablar sitter i vägen för fläkten

Omöjligt väl? Eller menar du att de sitter ivägen inne i nätagget?

Permalänk
Medlem

Bör jag inte ha pennan för fläkten innan jag startar datorn? Annars finns säkert risken att ett blad tar skada av det?

Permalänk
Medlem

DU kan manuellt stoppa fläkten utan oro, bara för att testa.
Ditt nätagg kan nog köras passivt utan seriös belastning tillochmed till en grad. Ja stoppa fläkten med en penna några sekunder. Låter den fortfarande som en traktor är det något mög med fläkten.

Skrev att kablar är iveägen för fläkten då jag har haft ett tidigare seasonic baserat nätagg med den defekten. Kablar inuti nätagget hängde ner i fläkten och den lät förjävligt. Inte nog med det, fläkten kommer slå sönder kablarna med tiden. RMA imo.