Hur får man lättast tag i ett SEASONIC X-460 till bra pris?

Permalänk
Medlem

Hur får man lättast tag i ett SEASONIC X-460 till bra pris?

Är intresserad av att köpa SEASONIC X-460 och PowerColor Radeon HD6850 SCS3 Vad jag vet är dessa de bästa fläktlösa nätagget respektive grafikkortet på marknaden.

SEASONIC X-460 verkar nästan inga butiker ha på lager.

Dustin har ett bra pris, men tror ni det går att beställa?

"Click OK", har båda produkterna (jusst nu bara grafikkortet i lager, nätagget i lager 2011-07-08). Tycker ni jag ske beställa ifrån Click OK eller ska jag köpa Nätagget från dustin och grafikkortet från komplett istället?
Kostar totalt 3328 kr inklusive frakt och faktura om jag beställer från Click OK.
3161 kr inklusive frakter och fakturor om jag beställer från Dustin + Komplett
Skiljer bara 167kr

Proshop har 1st av nätagget på lager men de har ett dyrare pris men jag har inte så bråttom, jag kan vänta för att få ett bättre pris
http://www.proshop.se/Stromforsorjning/Seasonic-X-460-GOLD-Mo...

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andre_H:

Dustin har ett bra pris, men tror ni det går att beställa?
t[/url]

Klart det går att beställa Det skickas när de kommer in i lager.

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem

har 6850 SC3, riktigt trevligt kort, lite coilwhine i början, men inget längre.
dock bör du ha någorlunda chassiventilation för att det inte ska bli tokvarmt.

komplett har fel i informationen, 1x displayport 1x hdmi, 2x dvi och ingen mer adapter än DVI->VGA. inte för att det spelar någon större roll, har informerat dem om problemet, men de har än så länge bara fixat informationen i toppen.

har själv ett FD R3, med en nervarvad FD 140mm i sidan, utskjuten från plåten (längs gummistropparna) ligger det precis intill heatpipen. knäpptyst och kallt.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

har 6850 SC3, riktigt trevligt kort, lite coilwhine i början, men inget längre.
dock bör du ha någorlunda chassiventilation för att det inte ska bli tokvarmt.

komplett har fel i informationen, 1x displayport 1x hdmi, 2x dvi och ingen mer adapter än DVI->VGA. inte för att det spelar någon större roll, har informerat dem om problemet, men de har än så länge bara fixat informationen i toppen.

har själv ett FD R3, med en nervarvad FD 140mm i sidan, utskjuten från plåten (längs gummistropparna) ligger det precis intill heatpipen. knäpptyst och kallt.

Det låter ju tråkigt att höra, SEASONIC X-460 ska enligt något test vara 100% fritt från coilwhine och går att belasta till 100% och mer därtill utan att det överhettas.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Det låter ju tråkigt att höra, SEASONIC X-460 ska enligt något test vara 100% fritt från coilwhine och går att belasta till 100% och mer därtill utan att det överhettas.

Rätt säker på att snubben snackar om grafikkortet, inte nätagget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Är intresserad av att köpa SEASONIC X-460 och PowerColor Radeon HD6850 SCS3 Vad jag vet är dessa de bästa fläktlösa nätagget respektive grafikkortet på marknaden.

SEASONIC X-460 verkar nästan inga butiker ha på lager.

Dustin har ett bra pris, men tror ni det går att beställa?

"Click OK", har båda produkterna (jusst nu bara grafikkortet i lager, nätagget i lager 2011-07-08). Tycker ni jag ske beställa ifrån Click OK eller ska jag köpa Nätagget från dustin och grafikkortet från komplett istället?
Kostar totalt 3328 kr inklusive frakt och faktura om jag beställer från Click OK.
3161 kr inklusive frakter och fakturor om jag beställer från Dustin + Komplett
Skiljer bara 167kr

Proshop har 1st av nätagget på lager men de har ett dyrare pris men jag har inte så bråttom, jag kan vänta för att få ett bättre pris
http://www.proshop.se/Stromforsorjning/Seasonic-X-460-GOLD-Mo...

Har ett X-460 och beställde från Dustin och jag beställde en onsdag och hade den på fredagen. Finns lite bilder i mitt galleri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Det låter ju tråkigt att höra, SEASONIC X-460 ska enligt något test vara 100% fritt från coilwhine och går att belasta till 100% och mer därtill utan att det överhettas.

Skrivet av NiklasN:

Rätt säker på att snubben snackar om grafikkortet, inte nätagget.

Skickades från m.sweclockers.com

Yep, grafikkortet!

Lite coilwhine i början, de första 4 gångerna datorn startats, första gången det gick upp i temperatur, sedan dess inget problem.

Skrev ju faktiskt coilwhine i början, inget längre

Skulle det vara coilwhine är det ju bara att skicka tillbaka.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Har hittat temperaturer för grafikkortet i olika konfigurationer jämfört med ett vanligt 6850

Syns ju där hur viktigt chassiventilation är till detta chassi. Det går varmare än ett standard 6850 i en testbänk utan fläkt och lika svalt eller svalare än ett standard 6850 i ett ventilerat chassi.

Kul att de testat en 120mm fläkt direkt mot kylflänsen också.

Mitt chassi är ju långt ifrån optimalt att köra dessa komponenter på, har ett mini 180 p och där sitter nätagget instägt i botten av chassit, det är som ett golv under grafikkortet och i källaren under det golvet sitter nätagget.

Sen är noctuan placerad vinkelrätt mot chassifläkten som blåser ut varm luft i toppen av chassit.

(inte min dator på bilden)

Jag tycker det blir ingen logik i det när alla fläktar pekar åt olika håll

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Ska kolla storlek, men känns inte orimligt att man någorlunda enkelt kan bunta fast en 120direkt på kortet, isåfall är ju problemet löst någorlunda för dig iaf..

Ghettomodd må vara men med en gentle typhoon lär det ju vara tyst och någorlunda kallt.

Har du något inblås i fronten?

Om du skulle vända noctuan så den blåser uppåt istället för bakåt, (om plats finns) så hjälper du nog grafikkortet en del, kanske så du har det, otydlig beskrivning för mig iaf.

Ingen öppning i sidan alls?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Ska kolla storlek, men känns inte orimligt att man någorlunda enkelt kan bunta fast en 120direkt på kortet, isåfall är ju problemet löst någorlunda för dig iaf..

Ghettomodd må vara men med en gentle typhoon lär det ju vara tyst och någorlunda kallt.

Har du något inblås i fronten?

Om du skulle vända noctuan så den blåser uppåt istället för bakåt, (om plats finns) så hjälper du nog grafikkortet en del, kanske så du har det, otydlig beskrivning för mig iaf.

Ingen öppning i sidan alls?

Skickades från m.sweclockers.com

Men måste jag ha en massa fläktar överallt kan jag ju lika gärna köpa ett referenskort, en AlpenFöhn Peter och två tysta fläktar
Har två tomma 120mm fläktplatser i fronten och jag har tagit bort båda hdd-burarna så det finns inget som blockerar luftgenomströmningen mer än kablar, men nätagget jag tänker köpa har långa kablar så med det kommer jag ha plats att dra dem på baksidan av moderkortet.
Eftersom jag har AMD kan jag inte vända håll på kylaren tyvär, kan bara vända den 180 grader.
Nej jag har ingen öppning i sidan alls.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Ojdå, nu har man ett annat passivt nätagg att kolla in.
http://www.sweclockers.com/nyhet/14199-super-flower-gor-passi...

Tror ni detta är bättre än SEASONIC X-460 ?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Oj, Seasonic X-660 kostar lika mycket som X-460. Det kanske är ett bättra val?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Är bara x-FL som är fläktlösa av Seasonics nya modeller.. över 460 i watt så har dom en fläkt som är "semi-passiv".. alltså står stilla i lägre belastning och lägre temperatur.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Ojdå, nu har man ett annat passivt nätagg att kolla in.
http://www.sweclockers.com/nyhet/14199-super-flower-gor-passi...

Tror ni detta är bättre än SEASONIC X-460 ?

Någon procent bättre effektivitet men båda klarar fullt ös i ett chassi utan att dö samt innehåller kvalitetskomponenter.

Permalänk
Skrivet av Andre_H:

Men måste jag ha en massa fläktar överallt kan jag ju lika gärna köpa ett referenskort, en AlpenFöhn Peter och två tysta fläktar
Har två tomma 120mm fläktplatser i fronten och jag har tagit bort båda hdd-burarna så det finns inget som blockerar luftgenomströmningen mer än kablar, men nätagget jag tänker köpa har långa kablar så med det kommer jag ha plats att dra dem på baksidan av moderkortet.
Eftersom jag har AMD kan jag inte vända håll på kylaren tyvär, kan bara vända den 180 grader.
Nej jag har ingen öppning i sidan alls.

Fast saken är ju den att man ofta får öka luftgenomströmningen i chassit något om man kör med ett helpassivt kort, för att hålla grafikkortets temperatur i schack. Om man sätter en lågvarvig fläkt direkt på den stora kylfläns som ett passivt kort har, så slipper man öka chassiventilationen (om den nu inte är usel). Man är ju då säker på att luft trycks igenom kylflänsen och för bort värmen, det är svårare att rikta luftströmmen från en fläkt som sitter på chassit, så att den sveper över grafikkortets fläns.
En fläkt direkt på kortet sitter mitt i chassit och hörs inte ut (inte om du väljer en 500/800rpm Gentle Typhoon), om man däremot ökar chassifläktarnas varvtal (eller antal), så brukar skillnaden i ljudnivå märkas, eftersom de ju vetter mot utsidan av chassit.

För egen del kör jag bara grafikkort med helt passiv kylning om det är riktigt effektsnåla kort.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag har efter kommit fram till att PowerColor HD 6850 1GB SCS3 är mer värt än att modda ett annat kort med ny kylare. Så nu är det spikat.

Skrivet av lacrits:

Är bara x-FL som är fläktlösa av Seasonics nya modeller.. över 460 i watt så har dom en fläkt som är "semi-passiv".. alltså står stilla i lägre belastning och lägre temperatur.

Har du någon aning om tröskeln innan fläkten går igång?
Verkar som de flesta andra nätagg som kan slå av fläkten bara gör det under 20%-30% load.
Har läst i ett test av x660 att det fläkten knappt går igång alls. De testade den med 520W belastning i 45C 8 timmar utan att fläkten drog igång. Sedan gjorde de testet en gång till och då drog fläkten igång.

har också läst att den är väldigt lik x400 fl

Verkar som oavsett vilket nätagg jag väljer så kommer jag kunna få ett tyst nätagg med schysta komponenter. Och med den kvalitén vill man nog behålla det många år och då är det bra med extra kräm ifall man skulle behöva.

jag skulle väll kunna testa med SCS3 och x660, köra prime95 och furmark samtidigt och utnyttja ångerrätt om grejjerna inte är tysta och svala

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Stämmer det att Corsair AX serien är samma som Seasonic X serien?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Ja, det är enbart väldigt små skillnader, tex i utformningen av de modulära kablarna. (Corsair kör platta och Seasonic lite mer normala sleevade kablar, med lite andra kabellängder)

Internt är de så gott som identiska. Finns väl plutteskillnader, och jag tror Corsairaggen är mest lika de uppdaterade Seasonic 560, 660 och 760 modellerna.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ja, det är enbart väldigt små skillnader, tex i utformningen av de modulära kablarna. (Corsair kör platta och Seasonic lite mer normala sleevade kablar, med lite andra kabellängder)

Internt är de så gott som identiska. Finns väl plutteskillnader, och jag tror Corsairaggen är mest lika de uppdaterade Seasonic 560, 660 och 760 modellerna.

Är nog bara AX1200 som inte är identiska med Seasonic x-serie.
Verkar dessutom som att...
X400FL ~ X660 ~ AX650
och
X460FL ~ X850 ~ AX850

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Har precis beställt, AX850, 6850 SC3 samt lite andra grejjer nu, var bäst att vänta tills man fått sin lön.
Jag har höga förväntningar på ljudnivån.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401