Permalänk

dessa SSD HDD

http://www.webhallen.com/hardvara/134874-ocz_60gb_agility_3_s...
har beställt en sådan men börjar nu att oroa mej för hur man ska kunna sätta fast den i HDD sloten i chassit.
medföljer det nå slags skenor eller nån 3.5 adapter med dessa SSD HDD eller är det något man måste köpa på sidan om?
i sådana fall,vart hittar man dom?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Det medföljer inte till den disken.
Jag köpte en sån i helgen och fick inte med.
Det finns adapter för att göra om från 2.5 till 3.5".

Många lägger den lös i lådan, men det känns inte helt 100 tycker jag..

Visa signatur

xciso

Permalänk
Skrivet av xciso:

Det medföljer inte till den disken.
Jag köpte en sån i helgen och fick inte med.
Det finns adapter för att göra om från 2.5 till 3.5".

Många lägger den lös i lådan, men det känns inte helt 100 tycker jag..

hmm,det låter inte så "hälsosamt" för disken det nej att bara lägga den i lådan=/,men jag får nog göra det då tills jag har införskaffat.
vart på nätet kan jag kika på sådana?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Jag köpte en vertex 3 och med den fick man en 2,5>3.5 adapter. dock satte jag fast den med dubbelhäftande tejp.

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

hmm,det låter inte så "hälsosamt" för disken det nej att bara lägga den i lådan=/,men jag får nog göra det då tills jag har införskaffat.
vart på nätet kan jag kika på sådana?

En SSD tar ingen som helst stryk av att ligga löst eller som personen innan mig gjort, tejpat fast den med dubbelhäftande tejp.
Detta eftersom den inte har några rörliga delar som kan ta stryk av vibrationer osv.
Du kan om du vill bara skruva fast den med 1 skruv i en 3,5 (eller 5,25 för den delen) slot så kommer den sitta där utan problem.

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/886359-ssd-monteri...

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

hmm,det låter inte så "hälsosamt" för disken det nej att bara lägga den i lådan=/,men jag får nog göra det då tills jag har införskaffat.
vart på nätet kan jag kika på sådana?

hmm, vad har du för datorlåda?

under tillbehör på hårddiskdelen hittade jag denna, borde fungera utmärkt om inte datorlådan redan klarar 2.5" diskar.

http://www.webhallen.com/hardvara/66429-deltaco_2.5_harddisk_...

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av TiasE:

En SSD tar ingen som helst stryk av att ligga löst eller som personen innan mig gjort, tejpat fast den med dubbelhäftande tejp.
Detta eftersom den inte har några rörliga delar som kan ta stryk av vibrationer osv.

jamen just ja,det stämmer,jag satt och tänkte på dom äldre HDD

men då kanske jag bara ska he den i lådan då,sätta fast den lite enkelt out of the way för allt annat.

men sladdar och dylikt medföljer väl hoppas jag?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Värt att notera är att man bör undvika att säga just "disk" eller "HDD" när det är SSD-enheter man talar om, just på grund av att de inte innehåller några diskar. Det kan leda till kul kommentarer här och var har jag sett...

Anyway, själv hade jag lagt den i 5.25"-buren om det finns plats.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Entusiast

Dubbelhäftade tejp är det många som kör med, har du inget 3.5 till 2.5 kanske det är ett alternativ?

//Jonssown

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

...sladdar och dylikt medföljer väl hoppas jag?

Det tror jag inte du får med heller, tyvärr...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

men sladdar och dylikt medföljer väl hoppas jag?

Nej sladdar medföljer ej, det brukar man få med moderkortet, skulle dessa sladdar vara slut eller borta är det bara köpa en ny. Kostar inte många kronor så det är inte hela världen

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Som de andra, sagt den kan ligga löst.
Men du kan ju tänka på om du ska flytta datorn (åka på lan eller något) att antingen plocka ur disken / tejpa fast den eller liknande.
Det är varken bra för disken eller datorn om den skulle studsa runt därinne

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Nej sladdar medföljer ej, det brukar man få med moderkortet, skulle dessa sladdar vara slut eller borta är det bara köpa en ny. Kostar inte många kronor så det är inte hela världen

*dubbel suck*,är det nånting som följer med den där SSD egentligen?börjar nästan frukta att ens en instruktions manual medföljer=/?

vad är det för sladd?medföljer en sån sladd med detta moderkortet tror du? http://www.webhallen.com/hardvara/126823-asus_p8p67_pro_b3-at...

ursäkta mina följd frågor,men blir så jäkla nojjig över saker som man ej kan nått om då det visar sej inte stämma överens med det som man trodde.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

*dubbel suck*,är det nånting som följer med den där SSD egentligen?börjar nästan frukta att ens en instruktions manual medföljer=/?

vad är det för sladd?medföljer en sån sladd med detta moderkortet tror du? http://www.webhallen.com/hardvara/126823-asus_p8p67_pro_b3-at...

ursäkta mina följd frågor,men blir så jäkla nojjig över saker som man ej kan nått om då det visar sej inte stämma överens med det som man trodde.

Det är en vanliga sata sladd du ska ha till ssdn. Precis som med en hårddisk.
Så ja det följer med i det moderkortet.
Precis som med alla andra

Det enda man genomsnittligen får med är en ssd och lite skum runt ssdn.
Någon instuktionsbok behövs inte eller något överhuvud taget då du fått med allt från annat håll.

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag med det motsatta problemet. Jag har ett chassi som har fullt stöd för 2.5", jag har skenor som följde med min SSD, jag har alla möjliga olika tricks som jag inte behöver. PGA infött stöd i chassit. Eller ens haft behovet för om det inte ingått (tejpat fast den under 5.25").
Jag tycker inte att du behöver oroa dig. Bara schläpp in den.

Gällande sladdar, det följer inte med i någon HDD jag köpt på sistone. Vare sig SSD eller mekanisk. Köp dem separat, eller salvaga från tidigare builds. s-ATA kablar är mig veterligen fullt kompatibla på alla tre steg, även om s-ATA 1.5Gbps-kablar saknar clips.

Permalänk
Medlem

En SSD som ligger i ett chassi lär ha ett mycket lugnare liv än vilken mobil eller mp3-spelare som helst. Och vem har hört talas om att det är just minnet som gett upp i en mobil som tappats i backen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

*dubbel suck*,är det nånting som följer med den där SSD egentligen?börjar nästan frukta att ens en instruktions manual medföljer=/?

Tror inte jag sett någon SSD eller HDD under de senaste 10 åren där sladdar eller manual medföljt

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

tack för svaren gott folk:)
har fått mina funderingar besvarade

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Hedersmedlem

Skrivs inte alltid men de kan säljas som bulk eller retail där bulk bara är självaste enheten och retail är en lite finare låda med lite olika innehåll som adapter, information osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

*dubbel suck*,är det nånting som följer med den där SSD egentligen?börjar nästan frukta att ens en instruktions manual medföljer=/?

Följde inte med någonting när jag köpte min, ingen sladd, inga papper, ingen kartong, ingen adapter.
Fattar inte varför man förväntar sig att sådant skulle följa med när det inte gör det till hdd's, men du kan ju alltid köpa den på inet om du vill få med någonting extra. De skickar de nog med en pingvinstång åt dig så blir du glad

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

*dubbel suck*,är det nånting som följer med den där SSD egentligen?börjar nästan frukta att ens en instruktions manual medföljer=/?

vad är det för sladd?medföljer en sån sladd med detta moderkortet tror du? http://www.webhallen.com/hardvara/126823-asus_p8p67_pro_b3-at...

ursäkta mina följd frågor,men blir så jäkla nojjig över saker som man ej kan nått om då det visar sej inte stämma överens med det som man trodde.

Så jävla idiotiskt. Och inte fan säljer inet sladdar helelr såvitt jag kan hitta. Nä, man får beställa hela datorn men sen måste man åka iväg till någon butik för att köpa en sata-kabel. *rage*

nu hittade jag efter att ha sökt. Hittade även att man behöver sata 300 och 9nte vanliga röda för att få ut max hastighet.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Så jävla idiotiskt. Och inte fan säljer inet sladdar helelr såvitt jag kan hitta. Nä, man får beställa hela datorn men sen måste man åka iväg till någon butik för att köpa en sata-kabel. *rage*

nu hittade jag efter att ha sökt. Hittade även att man behöver sata 300 och 9nte vanliga röda för att få ut max hastighet.

Sata kablar följer alltid med moderkortet, hur många du får beror på vilket märke av moderkort du köper, Gigabyte och Asus brukar skicka med 4 kablar medans MSI skickar 2, ASRock och övriga tillverkare har jag ingen aning om.
Och det funkar alldeles utmärkt med vilken Satakabel som helst även de gamla röda för att få ut 6Gbps, vill du ha en "äkta Sata-III" kabel så är det Sata-600 du ska ha och inte Sata-300 men man får som sagt ut maxfart även med Sata-150 kablar.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.