Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 VS Cooling Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 VS Cooling Master Hyper 212 Plus

Vilken öh..processorkylare är bäst? Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 (direktlänk: https://www.inet.se/artikel/5321392/arctic-cooling-freezer-7-...) eller den något dyrare Cooling Master Hyper 212 Plus (direktlänk: https://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-p...)?

Vilken bör jag satsa på? Mest sugen på alternativ nummer två eftersom den är i lager. Eller finns det helt enkelt någon annan i samma prisklass (150-250:-) som är bättre?

Tacksam för snabba svar då beställning ska ske snart.

Permalänk
Medlem

ganska likvärdiga i prestanda och ljudnivå

tror freezern är lite enklare att installera, AC brukar ha riktigt smidiga lösningar för det. CM'n är inte svår men lite bökig eftersom man måste in under moderkortet vilket är drygt om ditt chassi saknar hål där

kylpastan du får med AC är bättre (MX4) men den är förapplicerad så det räcker bara till en installation. CM är, igen, inte dålig och den räcker längre

CM är bättre designad för Push and Pull (två fläktar). eller, jag tror faktiskt det går på AC'n också. inte helt hundra dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

tror freezern är lite enklare att installera, AC brukar ha riktigt smidiga lösningar för det. CM'n är inte svår men lite bökig

Hmm.. alltså, jag är fjorton år och ska bygga min första dator, föredrar ju såklart så lite krånglighet som möjligt, så frågan är om man ska vänta till AC-n kommer i lager eller köra på CM-n.

Skrivet av Cirap:

CM'n är inte svår men lite bökig eftersom man måste in under moderkortet vilket är drygt om ditt chassi saknar hål där

Vet du om Fractal Design Define R3 saknar ett hål under moderkortet?

Skrivet av Cirap:

kylpastan du får med AC är bättre (MX4) men den är förapplicerad så det räcker bara till en installation.

Vet helt ärligt inte ens vad kylpasta är eller vad "räcker bara till en installation" innebär men detta talar alltså också för AC.

Skrivet av Cirap:

CM är bättre designad för Push and Pull (två fläktar)

Två fläktar tror jag dock inte att jag kommer att ha.

Permalänk
Medlem

R3 har ett hål i chassit, så man kommer åt baksidan av moderkortet utan att ta ur hela moderkortet

kylpasta är glegget som sitter mellan själva processorn och kylaren för att fylla ut mikroskopiska luftfickor mellan processor och kylare för att förbättra kylprestanda (kylpasta leder värme bättre än luft!). det måste finnas kylpasta där, annars överhettas processorn. Om du bara tänkt installera en gång räcker AC gott o väl, dessutom finns det att köpa tubar med ny pasta för en billig peng, men då blir det ju en merkostnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

R3 har ett hål i chassit, så man kommer åt baksidan av moderkortet utan att ta ur hela moderkortet

kylpasta är glegget som sitter mellan själva processorn och kylaren för att fylla ut mikroskopiska luftfickor mellan processor och kylare för att förbättra kylprestanda (kylpasta leder värme bättre än luft!). det måste finnas kylpasta där, annars överhettas processorn. Om du bara tänkt installera en gång räcker AC gott o väl, dessutom finns det att köpa tubar med ny pasta för en billig peng, men då blir det ju en merkostnad

Tackar och bockar för dina mycket hjälpande svar. Har bara tänkt att installera en gång ja, så det blir förmodligen ett köp av AC'n ändå trots att den inte finns inne hos Inet just nu, men det står "Försenad" vilket borde innebära att den kommer inom en snar framtid och inte en månad direkt.

Permalänk
Medlem

your call. själv har jag en CM212 (med arctic cooling kylpasta som jag hade på tub) och är helnöjd med den. lite pillrig att installera bara

du blir nog nöjd vilken du än väljer. båda är väldigt bra

Permalänk
Avstängd

KÖP INTE ACn!! Kyler ju avsevärt sämre...Hyper 212+ alla dar i veckan...Tror du att en liten 92mm radiator med 3 heatpipes presterar likvärdigt som en med 120mm radiator och 4 heatpipes!? Att Hyper 212+ skulle vara krånglig att installera? då har du nog inte lärt dej vad tänka,skruvmejsel och manual är

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

KÖP INTE ACn!! Kyler ju avsevärt sämre...Hyper 212+ alla dar i veckan...Tror du att en liten 92mm radiator med 3 heatpipes presterar likvärdigt som en med 120mm radiator och 4 heatpipes!? Att Hyper 212+ skulle vara krånglig att installera? då har du nog inte lärt dej vad tänka,skruvmejsel och manual är

Jaha, vafan?!

Då tar jag väl CM-n då eftersom den också är i lager..?! o_O

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

KÖP INTE ACn!! Kyler ju avsevärt sämre...Hyper 212+ alla dar i veckan...Tror du att en liten 92mm radiator med 3 heatpipes presterar likvärdigt som en med 120mm radiator och 4 heatpipes!? Att Hyper 212+ skulle vara krånglig att installera? då har du nog inte lärt dej vad tänka,skruvmejsel och manual är

vem har sagt att 212 är krånglig att installera? det är mer pillrande jämfört med AC'n och mer jobb om chassit inte har hål (ej aktuellt i detta fall då TS har en R3). det är, som jag sa, inte svårt men för en förstabyggare vill man kanske undvika sådant.

och jag vet inte om jag skulle använda ordet "avsevärt" för en vanlig användare som bygger sin första dator och inte ens vet vad kylpasta är. det skiljer ett par grader i load. idletemperaturerna är inget att bry sig om, och båda ligger på en låg fin ljudnivå. båda hörs men inget störande

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cirap:

vem har sagt att 212 är krånglig att installera? det är mer pillrande jämfört med AC'n och mer jobb om chassit inte har hål (ej aktuellt i detta fall då TS har en R3). det är, som jag sa, inte svårt men för en förstabyggare vill man kanske undvika sådant.

och jag vet inte om jag skulle använda ordet "avsevärt" för en vanlig användare som bygger sin första dator och inte ens vet vad kylpasta är. det skiljer ett par grader i load. idletemperaturerna är inget att bry sig om, och båda ligger på en låg fin ljudnivå. båda hörs men inget störande

Skiljer nog mera än ett par grader...5-10grader minst!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Aja, har beställt nu och det här blev min slutgiltiga kundvagn: http://www.inet.se/kundvagn/visa/592754/haff7

(dvs valde CM'n till slut)

Tack för alla svar

Permalänk
Hedersmedlem

Korspostning De Luxe, grovt brott mot §3.3 i reglerna.

*Tråd låst*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro