EcoGreen 4. F4EG 2TB Pålitlig?

Permalänk
Medlem

EcoGreen 4. F4EG 2TB Pålitlig?

Hört att denna har lidit av lite barnsjukdomar osv.

Men nån som vet om dessa är tillfixade? den har ju funnits ute ett ganska bra tag nu.
Har ingen lust att få en disk som kraschar efter 2 månader, då jag kommer fylla disken direkt med ganska viktigt material.

Att köra RAID känns ite som ett alternativ jsut nu, utan i värsta fall får det bli några 1,5 TIBS diskar istället, eller 1 TIBs de har jag kört på länge o funkar bra.

Nån som kör F4EG eller hört om de kommit ut med en ny version på disken som är mer felfri?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Jag kör en 6-diskar femma på dom utan prob., sedan förra hösten. Det betyder inte att alla F4:or är problemfria.

Man har fel inställning om man tror på under avseende diskar, betrakta dom som opålitliga och backa viktiga data. Diskar är så billiga idag så alla har råd med backup.

Permalänk
Medlem

Det är så sant så sant.

Är det bara 2 TIB diskarna som har haft barnsjukdomar eller har 1,5 Tibs diskarna haft det med?

För i så fall kan jag mycket väl tänka mig att köra på 1,5 Diskar

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Vet inte, minns inte, forskade på det här för snart ett år sedan.
Googla några timmar så slipper jag.

Så sant, de va någe om en FW-uppdatering jag gjorde, men det är fixat numera, sägs det.

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur Samsung 1,5 Tib diskarna rullar nu? dom funkar felfritt och är inte som 2 Tib diskarna? nån som läst artiklar eller har nån kännedom av just dom?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av atego:

Nån som vet hur Samsung 1,5 Tib diskarna rullar nu? dom funkar felfritt och är inte som 2 Tib diskarna? nån som läst artiklar eller har nån kännedom av just dom?

Tyvär inte men min WD 500, 1TB, 1.5TB och 2TB har och rullar på fint som snus:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Nån som vet hur Samsung 1,5 Tib diskarna rullar nu? dom funkar felfritt och är inte som 2 Tib diskarna? nån som läst artiklar eller har nån kännedom av just dom?

Om du syftar på firmware-felet så är alla diskar efter 2011.1 patchade.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Nån som vet hur Samsung 1,5 Tib diskarna rullar nu? dom funkar felfritt och är inte som 2 Tib diskarna? nån som läst artiklar eller har nån kännedom av just dom?

Men för i h*lvete, sluta komma med påståenden du inte har nån uppbackning om. Vad är det som är fel på 2TB diskarna som du verkar påstå? Såna här poster som får "sanningar" att börja spridas...

Kör själv 6st F4 utan några problem öht, väldigt trevliga diskar. Dom äldsta är väl nåt halvår nu.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Hört att denna har lidit av lite barnsjukdomar osv.

Men nån som vet om dessa är tillfixade? den har ju funnits ute ett ganska bra tag nu.
Har ingen lust att få en disk som kraschar efter 2 månader, då jag kommer fylla disken direkt med ganska viktigt material.

Att köra RAID känns ite som ett alternativ jsut nu, utan i värsta fall får det bli några 1,5 TIBS diskar istället, eller 1 TIBs de har jag kört på länge o funkar bra.

Nån som kör F4EG eller hört om de kommit ut med en ny version på disken som är mer felfri?

Har kört 10st F4EG i en Raid 6 i över 1 år och enda problemen jag hade var att jag fick en massa "timeouts" på diskarna diskarna, men annars så var det absolut inge fel på diskarna.

Men har sedan en månad tillbacka bytt ut dom mot 10st Hitachi 5k3000 3TB diskar som rullar på felfritt hittils.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Men för i h*lvete, sluta komma med påståenden du inte har nån uppbackning om. Vad är det som är fel på 2TB diskarna som du verkar påstå?

Easy.. Han frågar.. det finns ingen anledning att låta vansinnig.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Easy.. Jag tror inte att någon av dom tre frågorna kan klassas som annat än frågor?

Dom funkar felfritt och är inte som 2 Tib diskarna? <-- Kan inte tolkas på annat sätt som att frågan är om 1.5TB diskarna är felfria och påståendet blir således att 2TB är felaktiga.

Om något är felfritt är det just.. ja felfritt.
Om något inte är felfritt är det ja nu ska vi se... fel.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Dom funkar felfritt och är inte som 2 Tib diskarna? <-- Kan inte tolkas på annat sätt som att frågan är om 1.5TB diskarna är felfria och påståendet blir således att 2TB är felaktiga.

Om något är felfritt är det just.. ja felfritt.
Om något inte är felfritt är det ja nu ska vi se... fel.

Precis, därav min ändring av mitt inlägg. Det kändes ändå ganska opassande att som första inlägg i en tråd "rage'a" på trådskaparen. Men nog sagt om det.

Angående diskarna, så kanske jag kan våga mig på att gissa att dessa barnsjukdomar han syftar på är att folk haft problem när dom försökt raida dom. MEN, jag kan blanda ihop detta med att det varit problem med ZFS-filsystemet och de nya diskarna med större sektorstorlek.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning att vara mer rädd för Samsungs 2TB-diskar nu än andra märken och storlekar (de gjorde en rejäl tabbe, men det är fixat nu). Själv har jag tre, varav två är nyinköpta (med ny fw). Köp HDD efter den storlek och prislapp du önskar!

Dessvärre vet jag inte hur jag ska fixa min gamla med bug i fw, för min dator hittar inte HDD:n när jag boot:ar upp i DOS (finns en boot-CD). Beror nog på att datorn är antik från den tiden när SATA var nytt (finns dock ingen anledning att byta ut den).

Tills vidare får jag använda HDD:n i ett USB-chassi, för vad jag förstått så är det bara vissa SATA-operationer som kan skapa problem, och sådana förekommer inte när man använder en SATA->USB-omvandlare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Precis, därav min ändring av mitt inlägg. Det kändes ändå ganska opassande att som första inlägg i en tråd "rage'a" på trådskaparen. Men nog sagt om det.

Angående diskarna, så kanske jag kan våga mig på att gissa att dessa barnsjukdomar han syftar på är att folk haft problem när dom försökt raida dom. MEN, jag kan blanda ihop detta med att det varit problem med ZFS-filsystemet och de nya diskarna med större sektorstorlek.

Vad jag läst mig till så bestod problemet i att vissa SMART-queries till disken kunde ställa till problem och orsaka korrupt data om de utfördes i AHCI läge medan skrivning till disk. Så visst, jävligt illa.

Men detta var ett halvår sedan (minst) och detta problem är givetvis fixat på nyare diskar.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead