SSD ca 120GB för bärbar dator?

Permalänk
Medlem

SSD ca 120GB för bärbar dator?

Tänkte köpa till en ssd till den bärbara dator Asus G53SW som jag ska köpa, frågan är bara vilken?
Vad rekommenderar ni, ska först och främst spela spel på den och vill ha spel och windows på den.
Vilken är mest prisvärd och stabil?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tänkte precis själv skriva en likadan tråd, Söker en bra 120 Gigs SSD.

Pratade med en kille i en databutik idag, han sa att alla nya SSD diskar har haft strul med ett chip, vilket gjorde att alla diskar fick dras in?
OSZ fuskade lite och gjorde en firmeware uppdatering som räddade en del av diskarna men långt ifrån alla.

Han sa dock att Intels 320 serie är stabil och bra, även att Corsairs diskar va bra. De åtgärdade felet med styrkretsen och bytte ut den? VIlket han sen påstår att alla crosair diskar är väldigt bra iomed detta.

Läst lite resenationer bla. på prisjakt och tycker de en hel del haft strul med sina SSD diskar. Och vart tvunga att byta firmeware, är de pga de dåliga styrkretsen?

Är inte alls insatt i SSD och abra hört mig lite för, NI som verkligen kan och vet, båda Nicklas och jag vill veta.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Tänkte precis själv skriva en likadan tråd, Söker en bra 120 Gigs SSD.

Pratade med en kille i en databutik idag, han sa att alla nya SSD diskar har haft strul med ett chip, vilket gjorde att alla diskar fick dras in?
OSZ fuskade lite och gjorde en firmeware uppdatering som räddade en del av diskarna men långt ifrån alla.

Han sa dock att Intels 320 serie är stabil och bra, även att Corsairs diskar va bra. De åtgärdade felet med styrkretsen och bytte ut den? VIlket han sen påstår att alla crosair diskar är väldigt bra iomed detta.

Läst lite resenationer bla. på prisjakt och tycker de en hel del haft strul med sina SSD diskar. Och vart tvunga att byta firmeware, är de pga de dåliga styrkretsen?

Är inte alls insatt i SSD och abra hört mig lite för, NI som verkligen kan och vet, båda Nicklas och jag vill veta.

De nya sandforcediskarna (Corsair Force 3, Force GT och OCZ Vertex 3, Vertex 3 MI, Agility 3, Solid 3) baseras på samma styrkrets och lider av problem med firmware, dom har upptäckt vad som troligen är problemet och ocz har släppt en ny firmware som löser problemen för många. Utöver det så hade Corsair även hårdvarufel på 120gb versionen av Force 3 vilket var orsaken till att just den modellen återkallades.

Vill man ha en bra, billig och stabil disk så är intels 320 ett utmärkt val. Är man ute efter topprestanda så är Vertex 3 MI den i nuläget snabbaste 120gb disken, dock med reservation för att det finns de som har problem med dessa diskar (se ovan). Lite tryggare med inte lika snabba prestandadiskar är intels 510 och Crucials m4 som båda baseras på en styrkrets av Marvell och då presterar hyffsat lika.

Edit: Kan ju tillägga att av de jag räknar upp så är det endast intel 320 som använder sata 3gbit/s, till de andra diskarna behöver man sata 6gbit/s för att utnyttja diskens hela prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

De nya sandforcediskarna (Corsair Force 3, Force GT och OCZ Vertex 3, Vertex 3 MI, Agility 3, Solid 3) baseras på samma styrkrets och lider av problem med firmware, dom har upptäckt vad som troligen är problemet och ocz har släppt en ny firmware som löser problemen för många. Utöver det så hade Corsair även hårdvarufel på 120gb versionen av Force 3 vilket var orsaken till att just den modellen återkallades.

Vill man ha en bra, billig och stabil disk så är intels 320 ett utmärkt val. Är man ute efter topprestanda så är Vertex 3 MI den i nuläget snabbaste 120gb disken, dock med reservation för att det finns de som har problem med dessa diskar (se ovan). Lite tryggare med inte lika snabba prestandadiskar är intels 510 och Crucials m4 som båda baseras på en styrkrets av Marvell och då presterar hyffsat lika.

Edit: Kan ju tillägga att av de jag räknar upp så är det endast intel 320 som använder sata 3gbit/s, till de andra diskarna behöver man sata 6gbit/s för att utnyttja diskens hela prestanda.

Tackar för mycket bra svar, fyllt och precis sånt man vill veta!

Sitter bara på Sata 3gbit/s misstänkter trådskaparen gör det med i laptopen. Gämförelsevis med en Intel 320 och en Vertex 3 på en Sata 2 port, är det märkbar prestandaskillnad då?
Hur är de Nya Force 3 diskarna efter att de åtgärdat hårdvarufelet?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite, är Asus G53JW-SZ154V värd att köpa elr börjar den bli gammal? finns ju för rikitgt bra pris på onoff just nu.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design R4 / ASRock Z77 PRO3 / I5 3570K @4.0 Ghz / Corsair Vengeance LP 8GB / Cooler Master Hyper 212 EVO / Gigabyte HD7950 Windforce @Stock / Fractal Design Integra 650W / 500GB WD Caviar Black / 1TB WD Caviar Blue

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Tackar för mycket bra svar, fyllt och precis sånt man vill veta!

Sitter bara på Sata 3gbit/s misstänkter trådskaparen gör det med i laptopen. Gämförelsevis med en Intel 320 och en Vertex 3 på en Sata 2 port, är det märkbar prestandaskillnad då?
Hur är de Nya Force 3 diskarna efter att de åtgärdat hårdvarufelet?

Med sata 3gbit/s så kommer er Vertex 3 att vara lite snabbare än en intel 320, men det är knappast värt pengarna. Skillnaden kommer antagligen att vara så liten att det knappast märks.

Nya Force 3 verkar lida av samma firmwareproblem som andra diskar med sandforce 2xxx kontroller. Kort sagt så verkar det som att dom håller på att lösa problemen, men inte riktigt kommit hela vägen ännu.

Permalänk
Medlem

Ja, då känns det som att det står mellan någon av dessa:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=844282,819442,873561

Frågan är dock om jag har s-ata 6GB/sek, ska köpa en Asus G53SW-SZ047V.
Funkar det då?

Permalänk
Medlem

Har du inte 6GB/sek så är det inte värt att köra på de ssder som har 6GB/sek. Intel 320 120GB imo.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nej exakt, lutar helt klart åt Intel 320.
Men någon som vet om den bärbara Asus G53SW har s-ata 6GB/sek?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklas_L:

Nej exakt, lutar helt klart åt Intel 320.
Men någon som vet om den bärbara Asus G53SW har s-ata 6GB/sek?

Jag vet inte hur det är med det, men kolla upp via Asus hemsida eller prisjakt, borde finnas mera info där.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Mm tyvärr hittar jag ju inte det, på Asus hemsida får man inte ens upp G53SW. Och prisjakt säger inte heller det vad jag kan se.
Tror dock att det blir en 320 iaf.