Räcker 550w för GTX 570 och i2500k?

Permalänk
Medlem

Räcker 550w för GTX 570 och i2500k?

Hej!
Jag bara undrade om ett nätagg på 550w räcker för ett GTX 570 och en Intel i5 2500k processor?
Kommer förmodligen överklocka lite smått i framtiden, men inget extremt.

Permalänk
Medlem

Med ett grafikkort ska väl 550w räcka tror jag, men tror det brukar stå minst 500w rekommenderat på dom flesta nya grafikkorten.

Jag tog i lite väl mycket i mitt bygge med ett 1000w aggregat, men jag skulle nog tittat på 600-650w iaf.

Men jag är som sagt var ingen expert, bara läst en hel del forum innan jag byggde ihop min egen nya burk.

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Medlem

550W borde absolut räcka och bli över. Men desto viktigare är vilken PSU tillverkare och modell du siktat in dig på.

Tumregel är förstås att alltid googla fram lite recensioner på PSUn så man vet att den levererar det den lovar. Finns tyvärr många undermåliga nätagg därute där man rakt ljugit om specs eller använt billiga och dåliga komponenter .

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Skrivet av jonte96:

Hej!
Jag bara undrade om ett nätagg på 550w räcker för ett GTX 570 och en Intel i5 2500k processor?
Kommer förmodligen överklocka lite smått i framtiden, men inget extremt.

Det bör räcka. När de skriver att 500w nätaggregat rekommenderas för ett grafikkort, så utgår de från någon sorts standardsystem och aktuellt grafikkort. Det är alltså inte enbart grafikkortet som drar 500 w. Du klarar säkerligen att köra grafikkortet och processorn lite överklockad med 550 w. Det är möjligen i gränslandet, så kika efter ett kvalitets-agg med 80plus-certifiering. Undvik lågbudget-agg av okända märken.

Med din setup, köp hellre ett högkvalitativt 550w agg än ett lågbudget 700w.

Visa signatur

____________________________________________________________
NZXT H2, NZXT Hale90 850W, Gigabyte B550 Aorus pro V2, Ryzen 5600x, BeQuiet Rock 2, Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB, Saphire Radeon RX 6800 XT Nitro+, Xiaomi 34" Curved Monitor

Permalänk
Medlem

Kan bara slänga in att jag klarar mig fint med i7 2600k och gtx570 på endast 450w corsair.
Min setup har jag mätt vid väggen och (har för mig att) jag maxade på 380w när jag körde både prime och furmark.

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofman:

Kan bara slänga in att jag klarar mig fint med i7 2600k och gtx570 på endast 450w corsair.
Min setup har jag mätt vid väggen och (har för mig att) jag maxade på 380w när jag körde både prime och furmark.

Vill minnas iaf att hardwaresecrets kom fall fram till att VX 450 är underspecifierad. Den klarar 500W utan problem och även mer än så egentligen

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Hedersmedlem

Som sas tidigare, köp kvalitésmärke och modell. Inga budgetgrejer. Då räcker 550W bra.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Så, XFX Core Edition 550w? Är det något att ha?
Tackar så mycket för alla svaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Vill minnas iaf att hardwaresecrets kom fall fram till att VX 450 är underspecifierad. Den klarar 500W utan problem och även mer än så egentligen

Har också för mig att jag sett det någonstans, men jag når ju ändå inte upp till närheten av det ^^

Dessutom är det väl 380w * 80% som faktiskt lastas på nätaggets 450w(eftersom det faktiskt är 80% effektivitet)

Jag har iallafall ingen koll på XFX men de sägs väl vara bra? eller?

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk

Om man använder ett aggregat som håller vad det lovar och håller hög kvalitet som t.ex. XFX Core Edition 550 eller Corsair VX550, så skall det inte vara några som helst problem.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofman:

Har också för mig att jag sett det någonstans, men jag når ju ändå inte upp till närheten av det ^^

Dessutom är det väl 380w * 80% som faktiskt lastas på nätaggets 450w(eftersom det faktiskt är 80% effektivitet)

Jag har iallafall ingen koll på XFX men de sägs väl vara bra? eller?

Tror det ska klara att ge det som står till komponenterna, dvs 450W. Sen drar den mer från väggen, närmare 450W / 0,8. Rätta mig om jag har fel, är inte 100.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jonte96:

Så, XFX Core Edition 550w? Är det något att ha?
Tackar så mycket för alla svaren!

XFX Core är ett bra märke, en 550W-modell ur den serien kommer att göra jobbet utmärkt!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriggus:

Tror det ska klara att ge det som står till komponenterna, dvs 450W. Sen drar den mer från väggen, närmare 450W / 0,8. Rätta mig om jag har fel, är inte 100.

Jo, det blir ju detsamma som jag sa fast uttryckt på ett annat sätt bara.

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Medlem

Jag kör Phenom II x4 och ett Asus GTX 570 på ett 550 watt agg från corsair, kan lägga till att jag har överklockat ganska så rejält.

Permalänk
Medlem

Swecs egen test av GTX570 på ett i7 975 & 6GB RAM drog inte över 440W från väggen.. då var grafikkortet överklockat. En i5 2500K är strömsnålare än ett i7 975, så ditt system kommer inte dra mer.. 450W från väggen är cirkus max 400W på sekundärsidan i agget. Så du klarar dig lätt på ett 450W nätagg av kvalitet. Så XFX 450 eller 550W kommer bli bra. Om du inte har stram budget så snegla på Seasonic x-560 eller NZXT Hale90 550W, du hamnar kring tusenlappen men får riktigt bra kvalitet och modern design. Seasonics agg är också modulärt så du slipper en del kabelhärva. FSP Aurum 500W är också ett bra alternativ om du vill komma undan lite billigare, men en liten varning för ljudlig fläkt och lite svagare komponenter över tid..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofman:

Jo, det blir ju detsamma som jag sa fast uttryckt på ett annat sätt bara.

Yep, trodde du menade tvärtom

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Skrivet av kriggus:

Tror det ska klara att ge det som står till komponenterna, dvs 450W. Sen drar den mer från väggen, närmare 450W / 0,8. Rätta mig om jag har fel, är inte 100.

du har rätt.

Visa signatur

____________________________________________________________
NZXT H2, NZXT Hale90 850W, Gigabyte B550 Aorus pro V2, Ryzen 5600x, BeQuiet Rock 2, Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB, Saphire Radeon RX 6800 XT Nitro+, Xiaomi 34" Curved Monitor

Permalänk
Medlem

jag körde core2duo@3.6ghz, 4gb ram, 2st 4850 i cf och 2 wd black diskar på ett 80+ 520watts agg från corsair. fungerade hur bra som helst om man bortser från värme från grafikkorten. Nästa burk jag köper kommer jag verkligen satsa på ett budgetagg utan modulära kablar som ligger på omkring 80% verkningsgrad å runt 500 watt, och skippa crossfire. Onödigt att betala mer än 300 kronor för ett agg egentligen. kolla sweclockers budget agg test.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

jag körde core2duo@3.6ghz, 4gb ram, 2st 4850 i cf och 2 wd black diskar på ett 80+ 520watts agg från corsair. fungerade hur bra som helst om man bortser från värme från grafikkorten. Nästa burk jag köper kommer jag verkligen satsa på ett budgetagg utan modulära kablar som ligger på omkring 80% verkningsgrad å runt 500 watt, och skippa crossfire. Onödigt att betala mer än 300 kronor för ett agg egentligen. kolla sweclockers budget agg test.

Ja, kolla sweclockers ACE test ^^

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofman:

Ja, kolla sweclockers ACE test ^^

Eller sweclockers test av icke certifigerade agg som ändå upp till 80% eller var extremt nära. Datorer ska va gratis och klocka satan! (y)

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Ta FSP Aurum 600w. 600w, 80+gold. Rätt billigt, 700 spänn.^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det kanske har nämnts innan i tråden, men jag har för mig att man delar med den "procentuella effekten" i decimalform, har du ett nätagg på 500W som har 80% effekt och dina komponenter drar 400W från väggen så drar de 400/0,8 = 500W, eller har jag fel?

Du lär ju klara dig på ett 500-600Ws nätagg av någorlunda bra kvalitet.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

EVGA rekomenderar
Minimum of a 550 power supply.
(Minimum recommended power supply with +12 Volt current rating of 38 Amps.)

så det e bara att spela på för fullt om du har 38 amper på +12v slingan
jag kör mitt GTX 480 på ett corsair vx550 och det är inga problem då corsair sa att det ska fungera efter deras tester. Och GTX 480 ska ha 42A och corsair vx550 har 41A

Visa signatur

Main | Fractal Design R4 | Asrock B550 | AMD 5600X | 32Gb | RTX 2080Ti | Corsair RM1000
Hosting Server | Asrock B550 | AMD 5700G | 64Gb | SSD: ioDrive 2

Permalänk
Skrivet av davaa:

Det kanske har nämnts innan i tråden, men jag har för mig att man delar med den "procentuella effekten" i decimalform, har du ett nätagg på 500W som har 80% effekt och dina komponenter drar 400W från väggen så drar de 400/0,8 = 500W, eller har jag fel?

Du lär ju klara dig på ett 500-600Ws nätagg av någorlunda bra kvalitet.

Det är felaktigt. Om nätaggregatet drar 400W från väggen och har en verkningsgrad på 80% i det aktuella området, så drar komponenterna 0,8 * 400W = 320W från nätaggregatet, den resterande effekten är en förlusteffekt i omvandlingen mellan växelström och likström och avges i form av värme i aggregatet. Om aggregatet är märkt med 500W, så skall det klara av att ge 500W på komponentsidan (vissa budgetmärken som ACE fuskar med detta och anger vad som komponentsidan klarar att belastas med under korta spikbelastningar under några sekunder, PEAK-värdet).

Däremot om man vet vad komponenterna drar från nätaggregatet, så kan man uppskatta vad de drar från vägg genom att dividera komponenternas effektdrag med 0,8. Detta är dock en ovanligare uträkning, eftersom det är mycket svårare att mäta på likströmssidan av aggregatet (du får koppla in dig mellan nätaggregat och komponenter på alla anslutningar som används för att få totaleffekten).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Det är felaktigt. Om nätaggregatet drar 400W från väggen och har en verkningsgrad på 80% i det aktuella området, så drar komponenterna 0,8 * 400W = 320W från nätaggregatet, den resterande effekten är en förlusteffekt i omvandlingen mellan växelström och likström och avges i form av värme i aggregatet. Om aggregatet är märkt med 500W, så skall det klara av att ge 500W på komponentsidan (vissa budgetmärken som ACE fuskar med detta och anger vad som komponentsidan klarar att belastas med under korta spikbelastningar under några sekunder, PEAK-värdet).

Däremot om man vet vad komponenterna drar från nätaggregatet, så kan man uppskatta vad de drar från vägg genom att dividera komponenternas effektdrag med 0,8. Detta är dock en ovanligare uträkning, eftersom det är mycket svårare att mäta på likströmssidan av aggregatet (du får koppla in dig mellan nätaggregat och komponenter på alla anslutningar som används för att få totaleffekten).

Aha! Man tackar så mycket för upplysningen.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Generellt sett så känns det som 80+ aggen fått en prisskjuts i fel riktigt... de har såklart alltid kostat mer än resterande, men efter sweclockers testet av icke certifigerade agg så blev man ändå förvånad över hur bra vissa modeller står sig. Och även de agg som har en effektivitet över 80% men inte kan certifigeras ligger i regel en bit under de certifigerad när det kommer till prissättning. Det känns som att hela segmentet budget agg har blivit bättre med åren hur som helst. Med undantag för ACE då.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Generellt sett så känns det som 80+ aggen fått en prisskjuts i fel riktigt... de har såklart alltid kostat mer än resterande, men efter sweclockers testet av icke certifigerade agg så blev man ändå förvånad över hur bra vissa modeller står sig. Och även de agg som har en effektivitet över 80% men inte kan certifigeras ligger i regel en bit under de certifigerad när det kommer till prissättning. Det känns som att hela segmentet budget agg har blivit bättre med åren hur som helst. Med undantag för ACE då.

Jepp, de har blivit bättre. Nu rör sig diskussionerna i mångt och mycket om komponentkvalitet och 80+ nivå, medan den förut ofta rörde sig om hur överspecificerade budgetaggregat var, samt om det följde gamla ATX-standarde med tonvikten på 3,3 och 5V istället för 12V, samt om det över huvud taget kunde leverera stabila spänningar och rippel under specifikation vid normal till hög last.

Väldigt många budgetaggregat klarar nu att leverera bra spänningar och rippel inom spec. vilket gör att fokus förskjuts mot livslängd och effektivitet.

Dock finns det ju kvar en del mycket tveksamma aggregat på butiker som i första hand inte sysslar med datorer och elektronik (typ Jula).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofman:

Kan bara slänga in att jag klarar mig fint med i7 2600k och gtx570 på endast 450w corsair.
Min setup har jag mätt vid väggen och (har för mig att) jag maxade på 380w när jag körde både prime och furmark.

Det är definitivt för att du har ett kvalitetsagg samt att du inte klockar skiten ur grejerna med ordentliga volthöjningar etc.. för då ökar ström förbrukningen ganska häftigt. Mätte nyligen en 2500K + GTX580 rigg (ur väggen) och visst klarar den riggen sig med ett bra 400-450 agg men jag skulle då aldrig se till att mitt nätagg får jobba nära max vid full belastning av flertalet olika anledningar.

Efter klockning till 4.7Ghz + hyggligt klockat graffe så sprang uppmätta värdena iväg nå så ända in i #@"%$!. Testa klocka grejerna för att sedan köra tex PSU delen i OCCT och mät vad det tar ifrån väggen så får du en uppfattning om vad själva komponenterna drar tillsammans under full belastning. Så gör jag samt lägger till lite marginal för eventuell extra klockning och kanske en uppgradering framöver?

För några år sedan var det poppis att överdriva styrkan på nätaggen i vissa kretsar, idag tycker jag att många underdriver den istället, vissa marginaler är alltid rekommenderat och nätagget bör ju kunna försörja hela riggen där det är som effektivast tycker jag iaf.

Idag så nådde jag mest troligt taket för vad mitt Corsair 650 kan leverera, överklockade min i7 920 (iofs en gammal C0) till 4.3Ghz (HT off) på 1.365v samt ett MSI TF III PE/OC till strax över 1000Mhz på 1.3v + minnen. Såg strax över 700w på elmätaren och hann inte ens stänga av datorn innan den slocknade själv, aj aj.. Jag som ville ha ett till av dessa underbara TFIII i CF?? Blit till att kolla på annat nätagg.

Lagom är alltid bäst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Det är definitivt för att du har ett kvalitetsagg samt att du inte klockar skiten ur grejerna med ordentliga volthöjningar etc.. för då ökar ström förbrukningen ganska häftigt. Mätte nyligen en 2500K + GTX580 rigg (ur väggen) och visst klarar den riggen sig med ett bra 400-450 agg men jag skulle då aldrig se till att mitt nätagg får jobba nära max vid full belastning av flertalet olika anledningar.

Efter klockning till 4.7Ghz + hyggligt klockat graffe så sprang uppmätta värdena iväg nå så ända in i #@"%$!. Testa klocka grejerna för att sedan köra tex PSU delen i OCCT och mät vad det tar ifrån väggen så får du en uppfattning om vad själva komponenterna drar tillsammans under full belastning. Så gör jag samt lägger till lite marginal för eventuell extra klockning och kanske en uppgradering framöver?

För några år sedan var det poppis att överdriva styrkan på nätaggen i vissa kretsar, idag tycker jag att många underdriver den istället, vissa marginaler är alltid rekommenderat och nätagget bör ju kunna försörja hela riggen där det är som effektivast tycker jag iaf.

Idag så nådde jag mest troligt taket för vad mitt Corsair 650 kan leverera, överklockade min i7 920 (iofs en gammal C0) till 4.3Ghz (HT off) på 1.365v samt ett MSI TF III PE/OC till strax över 1000Mhz på 1.3v + minnen. Såg strax över 700w på elmätaren och hann inte ens stänga av datorn innan den slocknade själv, aj aj.. Jag som ville ha ett till av dessa underbara TFIII i CF?? Blit till att kolla på annat nätagg.

Lagom är alltid bäst!

Eftersom jag ligger på 350w vid load så kallar jag ju det lagom och jag har inte haft planer på att överklocka, känns ju bara onödigt eftersom allt jag spelar går på högsta grafik i 60fps minst.

Anledningen till att jag över huvud taget sitter på detta nätagg nu är för att jag behöll det från min gamla rigg så det har hängt med i snart 3 år. Borde ju få mitt 1200w aggregat från tävlingen snart så då blir det ju helt plötsligt väldigt överdrivet

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lofman:

Anledningen till att jag över huvud taget sitter på detta nätagg nu är för att jag behöll det från min gamla rigg så det har hängt med i snart 3 år. Borde ju få mitt 1200w aggregat från tävlingen snart så då blir det ju helt plötsligt väldigt överdrivet

Oh jäklar, vad mycket kablar HCP 1200 har som inte är modulära! Jag skulle aldrig vilja ha in den där besten i mitt chassi om jag absolut inte behövde! Lär ju bli ett duktigt nystan av oanvända kablar som bara ligger och samlar damm och blockar luftflöde i botten av lådan...

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.