Walk of Hannes - Sthlm till Härnösand

Permalänk
Medlem

Walk of Hannes - Sthlm till Härnösand

Tjenare!

Ni som har hängt här en stund kanske har märkt att jag nångång då och då får för mig att göra små tokiga dokumentärer. Till exempel den här!

Nu är det dags igen!
Den här gången tänker jag steppa upp mitt game och gå från Stockholm till Härnösand. Jag räknar med att det blir runt 50 mil, vilket bör ta 2-3 veckor för en sån som mig.

Jag vill bara säga det att jag gör inte det här i något undersökande syfte. Jag tänker filma det och säkerligen göra en dokumentär av det, men jag tänker inte låta det ta överhanden. Kameran kommer följa mig på min vandring bara. Inget kommer vara regisserat eller förutbestämt. Visar det sig att det inte går att klippa ihop något vettigt av det när jag är klar, så kommer det helt enkelt inte bli någon vettig dokumentär.

Jag har fått hjälp av min gamla vän Petter som gjorde en liknande (fast betydligt hårdare) grej nyligen, den kan ni spana in här: http://vintersarek.se/
Han hjälper mig lite med vad jag behöver tänka på och hur jag ska förbereda mig.

Jag kommer att köpa på mig ett lättviktstält, en solcellsladdare till iPhonen, ett lätt gaskök, reningstabletter för vatten m.m.
Planen är som sådan att jag ska rita ut en rutt där jag besöker minst en ort ungefär var 3e-4e mil (detta kan bli svårt), så att jag en gång per dag kan fylla på mina vatten- och matförråd. Är det kanske någon som bor efter den här streckan som kan hjälpa mig med tips här? Tanken är såklart att jag inte ska gå efter e4-an, utan mer innåt landet. Jag har gjort en snabb-karta på google-maps. Om ni klickar på knappen "spara i mina kartor" kan ni även redigera den och komma med tips för den som känner för det.

Efter att ha funderat en del kring hur jag ska kunna dokumentera det här har jag kommit fram till att det bästa egentligen vore att filma med min iphone. Den rymmer åtskilliga timmar material, och jag har ständig möjlighet att ladda upp materialet på annan plats för att sedan ta bort om mobilen skulle bli full.
Dessutom har jag planer på att livesända via telefonen varje dag, och lägga upp på någon typ av blogg eller liknande. Jag har inte kollat upp det här mer än att jag vet att det är görbart bara. Kvallitén blir lidande, men det kan ha sin charm det med.

Jag har funderat en del kring att söka spons för olika saker. Exempelvis skulle man kanske kunna söka spons från Telia (som jag har som operatör), där de skulle kunna tjäna på att jag med mina live-sändningar kan visa att de faktiskt har teckning även mitt ute i ingenstans.
Dock är jag tveksam till detta, när det skulle sätta en press på mig att slutföra projektet, vilket jag inte vill känna.
Jag tänker lite såhär, vissa människor reser runt i asien för att "hitta sig själva", jag går till härnösand. Det ska vara kravlöst, annars försvinner väldigt mycket av min pepp för hela projektet.
Men jag utesluter ändå inte att spons skulle kunna vara något intressant, bara jag hittar rätt sätt att göra det på.

Min förhoppning är att jag kan ge mig av i början av Juli, men det hänger en del på saker som jobb, pengar och väder.

Nu måste jag sluta mala på känner jag, jag sitter på mitt jobb och borde egentligen göra helt andra saker. Kommentera gärna och kom gärna med frågor och förslag!

Mvh
Hannes Paulsson

Permalänk

Grymt kul idé! Jag kan inte säga att jag har åsikter eller så där just för tillfället, men följa promenaden tänker jag allt göra! Eftersom att du har en iFåne så kan du ju kanske försöka hålla oss på Swec lite uppdaterade om var du år och sådär. Kanske om du har något du behöver och är i närheten av någon kär Swecare så kanske vi kan hitta på en lösning eller så åt dig!

Lycka till och va noggran med att använda riktiga skor för en så lång promenad!

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Kommer bara och tänka på en sak " onödigt men oohh så intressant" Jag gillart stenhårt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Varför just Härnösand?

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCarn:

Varför just Härnösand?

Mina föräldrar har en stuga där. De bor i Umeå, men det kändes som lite väl långt att gå ända dit.

Permalänk
Medlem

Nice! Helt klart en bra idé .. Har funderat på att göra en liknande resa själv någon gång

Då vi har stuga ca 20mil bort

Men har aldrig kommit till skott.. är inte så tältvan heller

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Lycka till! Jag kommer hålla ett öga öppet

Permalänk
Medlem

Min polare sprang mellan GBG och Stockholm för att protestera mot SJs priser. Han haussade det lite och blev intervjuad av typ varje lokaltidning längs med vägen. Tror det tog honom runt 8 - 10 dagar nånstans.

Här finns en FB-grupp om det där man kan se att folk älskar när galningar gör konstiga grejer!
http://www.facebook.com/group.php?gid=102567889159

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

Min polare sprang mellan GBG och Stockholm för att protestera mot SJs priser. Han haussade det lite och blev intervjuad av typ varje lokaltidning längs med vägen. Tror det tog honom runt 8 - 10 dagar nånstans.

Här finns en FB-grupp om det där man kan se att folk älskar när galningar gör konstiga grejer!
http://www.facebook.com/group.php?gid=102567889159

Kul! Vet du hur han löste problem som sovplats, matlagning osv?
Har faktiskt några polare som tänker gå till gbg samtidigt som jag går till härnösand, också från sthlm.

Permalänk
Medlem

Kul, blir spännande att följa glöm inte skavsårsplåster!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Kul, blir spännande att följa glöm inte skavsårsplåster!

I min tryckande bakfylla var jag just på väg att leta efter "like"-knappen till ditt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

Min polare sprang mellan GBG och Stockholm för att protestera mot SJs priser. Han haussade det lite och blev intervjuad av typ varje lokaltidning längs med vägen. Tror det tog honom runt 8 - 10 dagar nånstans.

Här finns en FB-grupp om det där man kan se att folk älskar när galningar gör konstiga grejer!
http://www.facebook.com/group.php?gid=102567889159

Blev mest förfasad över din polares vedervärdiga musiksmak.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

I väntan på klara besked från mitt jobb, huruvida jag kommer få nog mycket ledigt, så ligger projektet lite i väntan. Men jag kom på att jag ännu inte införskaffat en del av de saker jag kommer behöva, vilket ni kanske vill hjälpa mig med?
Högst på listan står för tillfället lämpliga skor, när jag ändå går väldigt mycket och nog kommer att må bra av ett par sådana i vilket fall som helst.

Så har någon några bra erfarenheter av vanliga joggingskor som inte kostar skjortan men ändå ger ett hyffsat vettigt stöd, eller vad det nu är de ska ge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Kul! Vet du hur han löste problem som sovplats, matlagning osv?
Har faktiskt några polare som tänker gå till gbg samtidigt som jag går till härnösand, också från sthlm.

Han sov hos folk längs vägen ibland och i nån hängmatta ibland. Lagade käk på något slags lättviktstrangia tror jag, eller smällde en mosbricka i varje stad kanske

Skrivet av nidas:

Blev mest förfasad över din polares vedervärdiga musiksmak.

Jag kan ju inte säga att jag delar den, men om din första reaktion var att såsa in på hans facebooksida och kolla in vilka band han hade like:at så får du fan byta till lite svagare snus Nidas!

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk

Vad tror du om att lasta allt i någon sorts vagn? Det verkar som om du kommer gå längs vägar oftast och då är det ju ett riktigt effektivt sätt att få med sig mycket grejer på.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

Vad tror du om att lasta allt i någon sorts vagn? Det verkar som om du kommer gå längs vägar oftast och då är det ju ett riktigt effektivt sätt att få med sig mycket grejer på.

Jag tror faktiskt inte det kommer behövas. Jag tycker inte det borde behövas så värst mycket saker som väger faktiskt. Tält + kök + sovsäck bör inte behöva bli mer än ett par tre fyra kilo egentligen. Utöver det är det väl mest vatten och småkrafs som väger, men vattnet lär jag väl ha i handen stor del av tiden.

Permalänk
Medlem

Jag har börjat sätta igång på allvar med ruttplaneringen:
Google Maps

EDIT:

Joina projektets event på Facebook!
http://www.facebook.com/event.php?eid=190829180968778

Permalänk
Medlem

Jag tänkte ta och uppdatera er lite på hur det går för mig. Jag kommer att börja gå någon gång mellan 27e och 31a juni. Exakt datum är inte satt än, men någon gång där blir det i alla fall.

I övrigt finns bloggen påbörjad. Den ser inte mycket ut för världen än, det går inte att klicka på något, men det jobbas på det!
Adressen till den är www.ettmarathonomdan.se
Gå gärna in där och ta en titt! Och joina gärna facebookeventet som finns länkat tidigare.

Jag har idag köpt in en del av min utrustning. Det blev ett fint lättviktstält av märket Artic Alpine, en sovsäck av samma märke samt ett gaskök. Ryggsäcken hade jag sedan innan. Med det ovan nämnda inlaggt i ryggsäcken väger hela kalaset för närvarande ungefär 5.5 kg. Några kilo kläder och krimskrams och jag räknar med att landa strax under 10kg. Mer än så vill jag inte bära, då får något ryka.

Permalänk
Medlem

Skoj! Det här ska jag följa (om jag orkar och det är kul nog).

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Nu är vandringen igång! Jag befinner mig just nu någonstans på de svenska vägarna! Följ mig på bloggen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som bor i Tierp och är sugen på en öl?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Någon som bor i Tierp och är sugen på en öl?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är du inte långt från Gävle gissar jag? När passerar du?

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Nu är du inte långt från Gävle gissar jag? När passerar du?

Jag räknar med att komma in i Gävle imorgon kväll eller senast i övermorgon! Men jag tror nog jag stannar två nätter där och vilar upp mig lite. Har du något tips på billigt hotell eller vandrarhem där? Och ska du med ut på en öl?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Jag räknar med att komma in i Gävle imorgon kväll eller senast i övermorgon! Men jag tror nog jag stannar två nätter där och vilar upp mig lite. Har du något tips på billigt hotell eller vandrarhem där? Och ska du med ut på en öl?

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr har jag ingen koll alls på hotell och vandrarhem här i trakten. Däremot har du Bishops Arms med god öl till höger om stadsbiblioteket (om du är vänd mot entrén).

Om du är i Gävle imorgon kväll kan jag haka på och ta en öl om det inte är för sent, jobbar fredag morgon :).

Hade jag inte haft planer på att åka iväg hade jag kunnat erbjuda en dusch och en luftmadrass.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Inaktiv

Järnvägshotellet är inte allt för dyrt om du vill ha en plats att sova på...

Permalänk
Medlem

Grymt, ska kolla in järnvägshotellet! Nightcrawl; jag får se när jag är framme, kommer jag fram lagom tid imorgon tycker jag absolut vi kan ta en öl! Någon fler som är på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fasiken! Har ju missat början utav detta spektakel Aja får läsa in mig på bloggen sen ska det följas, bra kvällsläsning!

Permalänk
Medlem

Nu var det tyvärr så pass olyckligt att samtliga hotell i Gävle är fullbokade hela helgen eftersom att de har nån fjantig hårdrocksfestival där, så jag vet inte riktig hur jag ska lösa det med boende. Jag ska möta upp lite vänner där i vilket fall, så jag kommer att ta mig dit iaf. Sen får vi se hur jag gör, funderar på att sätta mig på ett tåg och ta mig till någon annan medelstor stad och chilla där, sen fortsätta vandringen från den staden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Nu var det tyvärr så pass olyckligt att samtliga hotell i Gävle är fullbokade hela helgen eftersom att de har nån fjantig hårdrocksfestival där, så jag vet inte riktig hur jag ska lösa det med boende. Jag ska möta upp lite vänner där i vilket fall, så jag kommer att ta mig dit iaf. Sen får vi se hur jag gör, funderar på att sätta mig på ett tåg och ta mig till någon annan medelstor stad och chilla där, sen fortsätta vandringen från den staden.

Du skulle kunna kolla i sandviken eller. söderhamn. Från sandviken tror jag du kan promenera norrut längs väg 272, "tidernas väg" vidare mot ockelbo kanske. Söderhamn blir kanske mer i rätt riktning dock. Det är väl de städerna/orterna som är lite större och med regelbundna tåg.

Vart befinner du dig nu? Om du är vid skutskär/furuvik kan jag rekommendera harnäsbadet en sommardag som denna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.