Första SSDn, bra val?

Permalänk
Medlem

Första SSDn, bra val?

Tjah kära Swecare.

Tänkte ge mig på min första SSD och tänkte kolla med er.

Jag har kollat på 3:e Generationen (Corsair Force 3, Intel 510, Vertex 3) och frågan återstår:

Vad gör Corsair Force 3 billigare? Jag vet själv med egen erfarenhet att Corsair är ett bra märke med utmärk support, så jag förväntar mig inget skit.

Och Force 3 och Vertex 3 har ju samma kontroller, ändå är Vertex 3 ett dyrare val, kanske beroende på hur många som produceras?

Anyways, jag lutar åt Force 3 då jag finner Corsair pålitliga och dessutom är det den billigare disken av dem.

När jag letar Benchs/Reviews på Force3 vs Intel 510 hittar jag inget, men finns en massa Vertex 3 vs Intel 510. Samma kontroller i Force3 och Vertex3 men borde väl ändå finnas benchs för Force 3.

Anyways, tror ni det är ett bra val med en Force 3 120GB? Ny batch som ska ha löst föregående Sandforce problem.

MVH

Permalänk
Medlem

du kommer knappast bli missnöjd med vad du än köper

Permalänk
Medlem

Corsair pålitliga? Det har ju varit värsta RMA-cirkusen med problem och kraschar både i Force 3 och i gamla Force-serien.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Corsair pålitliga? Det har ju varit värsta RMA-cirkusen med problem och kraschar både i Force 3 och i gamla Force-serien.

Jag har aldrig RMAt till dem, men har hört om folk som har fått grejer utbytta till nya direkt utan frågor och är själv nöjd med deras produkter jag har.

Sen att det har varit problem med Force 3 beror väl på själva Sandforce kontrollern, men enligt Inet så är det en ny batch som har löst problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Tjah kära Swecare.

Tänkte ge mig på min första SSD och tänkte kolla med er.

Jag har kollat på 3:e Generationen (Corsair Force 3, Intel 510, Vertex 3) och frågan återstår:

Vad gör Corsair Force 3 billigare? Jag vet själv med egen erfarenhet att Corsair är ett bra märke med utmärk support, så jag förväntar mig inget skit.

Och Force 3 och Vertex 3 har ju samma kontroller, ändå är Vertex 3 ett dyrare val, kanske beroende på hur många som produceras?

Anyways, jag lutar åt Force 3 då jag finner Corsair pålitliga och dessutom är det den billigare disken av dem.

När jag letar Benchs/Reviews på Force3 vs Intel 510 hittar jag inget, men finns en massa Vertex 3 vs Intel 510. Samma kontroller i Force3 och Vertex3 men borde väl ändå finnas benchs för Force 3.

Anyways, tror ni det är ett bra val med en Force 3 120GB? Ny batch som ska ha löst föregående Sandforce problem.

MVH

Corsair Force 3 motsvarar Agility 3, Corsairs motsvarighet till Vertex 3 är Force GT. Force 3 och Agility 3 tillverkas med asynkront nand som blir billigare men ger sämre prestanda. Nya versionen av Force 3 120gb har inte det hårdvarufel som fanns tidigare, dock lider den fortfarande av problem med firmware som bla kan ge slumpartade BSOD för vissa. OCZ släppte en ny firmware för någon vecka sedan som verkar lösa problemen för många, men inte alla. Dom verkar i alla fall ha kommit på vad som är problemet så förhoppningsvis så kan dom lösa dom permanent inom en inte alltför avlägsen framtid.

Permalänk
Medlem

Kan nämna att den svarta hästen i alla SSDs är Crucials M4(C400) modell som baseras på problemfria Marwell kontrollerna med otroligt optimerad BIOS och slår i flera fall Vertex 3 i vissa prestandatester.

Kolla på den, köpte själv en nyligen och enligt Xtremeforums.org rekommenderas den SSD just nu som den bästa vad gäller prestanda och stabilitet.

Problemet med nya firmware 2.09 från OCZ är att den throttlar diskarna till sämre prestanda och det är väl inte vad man tänkt sig när man köpt just den SSDn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Kan nämna att den svarta hästen i alla SSDs är Crucials M4(C400) modell som baseras på problemfria Marwell kontrollerna med otroligt optimerad BIOS och slår i flera fall Vertex 3 i vissa prestandatester.

Kolla på den, köpte själv en nyligen och enligt Xtremeforums.org rekommenderas den SSD just nu som den bästa vad gäller prestanda och stabilitet.

Problemet med nya firmware 2.09 från OCZ är att den throttlar diskarna till sämre prestanda och det är väl inte vad man tänkt sig när man köpt just den SSDn?

http://www.anandtech.com/show/4253/the-crucial-m4-micron-c400...
verkar ju inte så bra direkt

Hade nog satsat på intel eller corsair

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | Intel i7 6700K @ 4.0 GHz | Gainward 2080 8GB | Fractal Design Celsius S24 | Corsair LPX Black 16GB @ 3000MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Corsair SF600 V2 600W | Louqe Ghost S1

Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i7 2600 @ 4,6 GHz | XFX HD6950 2GB | Corsair H50 | G.Skill Ripjaws X 8GB @ 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | WD RE4-GP 1.5TB | Corsair AX750 | Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Royael:

http://www.anandtech.com/show/4253/the-crucial-m4-micron-c400...
verkar ju inte så bra direkt

Hade nog satsat på intel eller corsair

Sen när är Anandtech något att lita på mot entusiaster som gör testerna?

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?269791-SSD...

I personally find it very strange that the M4 beats the vertex 3 in all of the 'old' anandtech profiles, so then he creates new profiles, in which the V3 wins. strange that.

EDIT: look at 4kqd1. the M4 smokes with 26 compared to V3 @ 17.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Sen när är Anandtech något att lita på mot entusiaster som gör testerna?

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?269791-SSD...

I personally find it very strange that the M4 beats the vertex 3 in all of the 'old' anandtech profiles, so then he creates new profiles, in which the V3 wins. strange that.

EDIT: look at 4kqd1. the M4 smokes with 26 compared to V3 @ 17.

Ja, den verkar prestera bra, men de olika diskarna presterar olika bra i olika tester, m4, vertex 3 och 510 är alla bra ssd´s, bara att välja vad man är sugen på, skillnaden i "verkligheten" ska inte vara så stor iaf.

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | Intel i7 6700K @ 4.0 GHz | Gainward 2080 8GB | Fractal Design Celsius S24 | Corsair LPX Black 16GB @ 3000MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Corsair SF600 V2 600W | Louqe Ghost S1

Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i7 2600 @ 4,6 GHz | XFX HD6950 2GB | Corsair H50 | G.Skill Ripjaws X 8GB @ 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | WD RE4-GP 1.5TB | Corsair AX750 | Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Kan nämna att den svarta hästen i alla SSDs är Crucials M4(C400) modell som baseras på problemfria Marwell kontrollerna med otroligt optimerad BIOS och slår i flera fall Vertex 3 i vissa prestandatester.

Kolla på den, köpte själv en nyligen och enligt Xtremeforums.org rekommenderas den SSD just nu som den bästa vad gäller prestanda och stabilitet.

Problemet med nya firmware 2.09 från OCZ är att den throttlar diskarna till sämre prestanda och det är väl inte vad man tänkt sig när man köpt just den SSDn?

"Trottlingen" beror på att det är en tillfällig lösning där dom drog ner timingen på vissa sata-kommandon, för de allra flesta rör det sig om rätt marginella prestandaförluster och kommer inte märkas i annat än tester, om ens där.

Skrivet av Royael:

http://www.anandtech.com/show/4253/the-crucial-m4-micron-c400...
verkar ju inte så bra direkt

Hade nog satsat på intel eller corsair

För de allra flesta är det en utmärkt disk, så länge du inte regelbundet skriver ovanligt mycket till disken så klarar den av att hålla sig välstädad. Det är när man som Anand kör tester där man pepprar disken med skrivningar under en lång period som det finns möjlighet att pressa ner prestandan. En normal användare kommer inte i närheten av den typen av användning.

Skrivet av Likvid:

Sen när är Anandtech något att lita på mot entusiaster som gör testerna?

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?269791-SSD...

I personally find it very strange that the M4 beats the vertex 3 in all of the 'old' anandtech profiles, so then he creates new profiles, in which the V3 wins. strange that.

EDIT: look at 4kqd1. the M4 smokes with 26 compared to V3 @ 17.

Anands tidigare test körs i sata 3gbit/s, så om man planerar att köra diskarna på halvfart så är m4 marginellt snabbare än vertex 3

Som alltid så är det bra att läsa flera tester innan man bestämmer sig, personligen tycker jag att Anands är ovanligt välgjorda, utöver vanliga syntetiska tester så har han ett antal hemmagjorda för att ge en fingervisning om hur diskarna presterar när man använder dom. För att inte tala om all matnyttig information han brukar klämma in i börja av varje test Att som personen i citatet säga att hans tester är opålitliga för att testerna för 2011 där vertex 3 är bättre än m4 är i mitt tycke aningen trångsynt. Och att klämma in ett lösryckt citat med siffror säger ungefär lika mycket som denna bild tagen ur sitt sammanhang ;):

Skrivet av Royael:

Ja, den verkar prestera bra, men de olika diskarna presterar olika bra i olika tester, m4, vertex 3 och 510 är alla bra ssd´s, bara att välja vad man är sugen på, skillnaden i "verkligheten" ska inte vara så stor iaf.

Håller med, diskarna har alla olika styrkor och svagheter, vad man bedömer som viktigast är upp till var och en.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Intel verkar ju vara oövervinnliga när det gäller säkerheten, men prestandan är hårt mycket lägre på papper.

Hur stor skillnad blir det vid användning? Hittar inte så mkt info om det ;<

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Tack för alla svar.

Intel verkar ju vara oövervinnliga när det gäller säkerheten, men prestandan är hårt mycket lägre på papper.

Hur stor skillnad blir det vid användning? Hittar inte så mkt info om det ;<

Bra läsning:

http://www.anandtech.com/show/4341/ocz-vertex-3-max-iops-patr...

Permalänk
Medlem

Jag är inne på samma spår och är osäker, håller på att bygga ett sandy bridge system (p67 + 2600k) och ska skaffa en billig SATA 3 SSD 120gb .. Men vilken ska jag skaffa om jag inte vill få BSOD? har kollat på Crucial M4 och Corsair Force 3 samt Vertex 3.. Vad säger ni grabbar?

EDIT: kommer bli min första SSD..

Den som jag kollat mest på är Corsair Force 3 120GB (tänkte beställa den) Men verkar som vissa fortfarande har strul efter att dem drog tillbaka dem och släppte nya? :S

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar inte Corsairs Force series iallafall. Köpte en för ett halvår sen och den slutade fungera helt utan anledning. När jag skickar tillbaka den och får en ny, händer samma sak... Nu kanske dom har fixat det dock, men jag säger bara NEJ till corsair.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Jag rekommenderar inte Corsairs Force series iallafall. Köpte en för ett halvår sen och den slutade fungera helt utan anledning. När jag skickar tillbaka den och får en ny, händer samma sak... Nu kanske dom har fixat det dock, men jag säger bara NEJ till corsair.

Hur menar du "nu" kanske det dock är fixat? Fick du din andra innan dem drog tillbaka dem?

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem

Lutar åt Crucial M4 128GB nu i alla fall då den ska vara stabil och prestera helt ok för sitt pris.

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusNO:

Hur menar du "nu" kanske det dock är fixat? Fick du din andra innan dem drog tillbaka dem?

Jag menar att dom kanske har fixat problemet nu. Att dom dragit tillbaka alla äldre och fixat problemet med dom ny producerade. Men det är inget jag hört om i alla fall. Mm, jag fick min andra innan dom drog tillbaka dom. Om dom nu gjorde det.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Som sagt alla OCZ diskar är throttlade med nya firmwaren och det är inte vad användaren hade väntat sig när han köpte disken.

Vad gäller Corsair vet jag inte hur dom är men det har varit mycket strul med Sandforce, även förra generationen hade mycket strul, kanske dom fixar det med tredje generationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Som sagt alla OCZ diskar är throttlade med nya firmwaren och det är inte vad användaren hade väntat sig när han köpte disken.

Trottlade? Antar att du i så fall menar att dom sänkt timingsen på vissa ata-kommandon i fw 2.09? Och som för de flesta till leder till en prestandaminskning som knappt syns ens vid syntetiska tester? Det finns ett antal argument för att inte köpa diskar från ocz med sandforce 2xxx men just "throttlingen" är i mitt tycke ett ickeproblem. Utöver det så rekommenderar dom bara att man uppdaterar till fw 2.09 om man har problem bsod, majoriteten har inga problem med fw 2.06 och 2.08.

Däremot så är det alldeles för många som faktiskt fortfarande har problem, vilket i mitt tycke är ett mycket bättre argument mot att köpa sandforce 2xxx i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Jag menar att dom kanske har fixat problemet nu. Att dom dragit tillbaka alla äldre och fixat problemet med dom ny producerade. Men det är inget jag hört om i alla fall. Mm, jag fick min andra innan dom drog tillbaka dom. Om dom nu gjorde det.

Aha, all right. Ja, dem drog tillbaka dem

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem

Sweclockers-redaktionen ska ju komma med ett test nu i veckan, jag föreslår att du väntar på det!