Permalänk

MSI 67A-GD55 OC Genie II

Hej!
Jo jag har en noob fråga, Jag har ett MSI 67A-GD55 moderkort en i5 2500k 3,3 processor.
En Noctua HN-U9B SE2 kylare,

Min fråga är i genteligen om Någon har erfarehet av OC Genie knappen.
Jag tryckte på den häromm dagen och då hoppade min processor upp i från 3,3 till 4,2 och det värkade ju ok och temeperaturen ökade med 10 grader frpn ca 37 till 47 (tror jag det kanse vara 47 till 57)

Men är OC Genie bra?
får jag någon riktig prestanda ökning eller skruvar den bara upp proceccorn?
Hur mycket förkortat jag livslängden på mitt system?
Jag har ju inga prestanda prblem i dag , men man vill ju köra för fullt ställ....
(varför vet jag inte men ni förstår säkert)

Vad tål prcessorn , är det någon anna koponent man skall passa om man överklockar.

tack på förhand
ha en bra dag.

Permalänk
Medlem

Jag är med nyfiken då jag är ganska lat, blir datorn stabil? har clockat min i7 920 och finjusterat i flera dagar.

Nu orkar jag inte mer och trycker jag på en knapp och den lägger sig på ok vcore så kör jag på det.

Någon som har erfarenhet?

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

När jag testade OC Genie funkade det helt okej, sitter på en i7 2600k med corsair h70 kylning. Enda problemet jag hade var att den använde bra mycket mer vcore än du behöver för att komma upp i den klockningen. Jag använder mindre vcore på 4.5ghz än OC Genie använde på 4.2 så det är att tänka på.

Det är förövrigt väldigt lätt att klocka "k" versionen av sandy bridge processorn, leta lite guider så kan du få ut en effektivare klockning än OC Genie klarar, med mindre värmeutveckling.

OC Genie är bra om du inte vågar ge dig in på överklockning själv.
Du får en prestandaökning pga att den drar upp hastigheten på processorn.

EDIT: En annan sak att tänka på är att alltid stresstesta datorn efter en överklockning med ett program som prime95 och hålla koll på temperaturerna så dom inte går allt för högt, jag satte 70c som gräns och den har jag inte brutit. Har du inte stresstestat så bör du göra det i ungefär en timme.