Barnes & Noble Nook Color

Permalänk
Relik 📜

Barnes & Noble Nook Color

Tråd för läsplattan Nook Color från amerikanska B&N, mer eller mindre än fullfjädrad Android-platta i förklädnad. Enheten har ett mycket starkt stöd av communityn, och med diverse ROM:s (framför allt CM7) kan man få en riktigt bra upplevelse per krona.

Plattan kostar lite över $200 vilket är mycket billigt, B&N skeppar dock inte utanför USA. Alternativet i Sverige är därför privatimport, genom Ebay eller att köpa begagnat. Priset brukar landa mellan 1 500 och 2 000 kronor.

Specifikationer

  • Storlek: Yttermått 205x127x12,2 mm, vikt 422 gram

  • Skärm: 7" 1024x768 IPS-panel, 169 DPI (två touchpunkter med nuvarande drivrutin)

  • CPU: Ti OMAP 3621 @ 800 MHz (ARM Cortex A8-baserad, samma som i Motorola Droid 2 och Droid X)

  • GPU: PowerVR SGX530

  • RAM: 512 MB Hynix H8MBX00U0MER-0EM MCM

  • Minne: 8 GB Sandisk SDIN4C1-8g (SD-kort upp till 32 GB)

  • Trådlöst: Ti wl1271 (802.11 b/g/n, Bluetooth (igånghaxat), radio (fungerar inte))

  • Övrigt: Laddning/dataanslutning genom Micro USB, 3,5 mm hörlursuttag, inbyggt batteri på 4 000 mAh

Original kommer plattan med läsplattemjukvaran från Barnes & Noble. Det är dock inget annat än en modifierad version av Google Android, något som öppnar upp för en hel del spännande lösningar. Den mest vågade och samtidigt mest givande är att helt slänga ut B&N-mjukvaran till förmån för CyanogenMod, en Android-version skapad direkt från Googles källkod.

I skrivande stund är det CM7 som gäller med Android 2.3.4 i botten, alltså Gingerbread. För just Nook Color (heter Encore hos CM7) fungerar mer eller mindre allt smärtfritt, speciellt om man ger sig på senaste kompilerade kodpaketen (nightly builds). Ytterligare bonus är att plattan utan större problem går att överklocka till 1200+ MHz, det vill säga 50% över standardnivån.

Mycket bra instruktion hur CM7 och allt som behövs installeras finns här: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1030227

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

[QUOTE=emilakered;11153620]

Tråd för läsplattan Nook Color från amerikanska B&N, mer eller mindre än fullfjädrad Android-platta i förklädnad. Enheten har ett mycket starkt stöd av communityn, och med diverse ROM:s (framför allt CM7) kan man få en riktigt bra upplevelse per krona.

Plattan kostar lite över $200 vilket är mycket billigt, B&N skeppar dock inte utanför USA. Alternativet i Sverige är därför privatimport, genom Ebay eller att köpa begagnat. Priset brukar landa mellan 1 500 och 2 000 kronor.

Specifikationer

  • Storlek: Yttermått 205x127x12,2 mm, vikt 422 gram

  • Skärm: 7" 1024x768 IPS-panel, 169 DPI (två touchpunkter med nuvarande drivrutin)

  • CPU: Ti OMAP 3621 @ 800 MHz (ARM Cortex A8-baserad, samma som i Motorola Droid 2 och Droid X)

  • GPU: PowerVR SGX530

  • RAM: 512 MB Hynix H8MBX00U0MER-0EM MCM

  • Minne: 8 GB Sandisk SDIN4C1-8g (SD-kort upp till 32 GB)

  • Trådlöst: Ti wl1271 (802.11 b/g/n, Bluetooth (igånghaxat), radio (fungerar inte))

  • Övrigt: Laddning/dataanslutning genom Micro USB, 3,5 mm hörlursuttag, inbyggt batteri på 4 000 mAh

Original kommer plattan med läsplattemjukvaran från Barnes & Noble. Det är dock inget annat än en modifierad version av Google Android, något som öppnar upp för en hel del spännande lösningar. Den mest vågade och samtidigt mest givande är att helt slänga ut B&N-mjukvaran till förmån för CyanogenMod, en Android-version skapad direkt från Googles källkod.

I skrivande stund är det CM7 som gäller med Android 2.3.4 i botten, alltså Gingerbread. För just Nook Color (heter Encore hos CM7) fungerar mer eller mindre allt smärtfritt, speciellt om man ger sig på senaste kompilerade kodpaketen (nightly builds). Ytterligare bonus är att plattan utan större problem går att överklocka till 1200+ MHz, det vill säga 50% över standardnivån.

Mycket bra instruktion hur CM7 och allt som behövs installeras finns här: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1030227[/QUOTE]

Man blir ju nästan sugen på att köpa en bara för priset :)! ska kolla på en ^^,

Visa signatur

Gaming Rigg: Intel i9 12900k, Mobo: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 GPU:Gigabyte Geforce RTX 3080 Ti 12GB AORUS MASTER, RAM: Kingston Fury 32GB (2x16GB) 3200 Mhz CL16, SSD: Samsung 980 PRO 1TB, Kingston NV1 2tb, PSU: Corsair AX860i 80+ Platinum, Case Coolermaster CM700P
Skärmar: Samsung Odyssey C49G95, Mission SG MF34144UWQHD

Permalänk
Hedersmedlem

Hur är det att läsa på den? Blir alldeles snurrig i huvudet av att läsa på de flesta budgetplattor..

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Den är helt underbar att läsa på jag använder min dagligen till att läsa epub böcker hemlånade från bibblan genom aldiko. Gillar min stenhårt framförallt nu när deepsleep funkar i cm7.

Sen måste jag kommentera att det är vågat att lägga in cm7 det vackra med nook att den nästan är omöjlig att bricka då den alltid bootar från sd kortet om det är bootbart vilket gör att du kan rädda nästan alla situationer du kan sätta din nook i.

Permalänk
Relik 📜

Jag skulle ändå säga lite "mja" på läsvänligheten.
För att vara en LCD är den så bra det går att få, en panel med hyfsad ljusstyrka, bra kontrast och bra betraktningsvinklar. En bonus är ju dessutom att bakgrundsbelyningen ger möjlighet att använda plattan i totalt mörker. För ren läsning av böcker står den sig dock slätt alla dagar i veckan mot min Kindle.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

varför har den sådan design? ser ut som man ska knäppa fast den runt bältet sitt.

finns såklart olika bra IPS skärmar men finns det dåliga IPS skärmar?

Permalänk
Medlem

Har velat på att köpa en sedan den kom, men fick fingrarna ur i dag och beställde en.

Köpte på eBay från USA, det blev 1846,51kr med USPS Priority.
Säljaren skickade bara med USPS Priority, det är dyrast men snabbast så med lite tur så har jag den om några dagar

Hoppas att jag slipper tull och skatt bara

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Monarchy:

varför har den sådan design? ser ut som man ska knäppa fast den runt bältet sitt.

finns såklart olika bra IPS skärmar men finns det dåliga IPS skärmar?

Visst finns det sämre varianter, men en dålig IPS är fortfarande oftast bättre än en bra TN - i alla fall om man ser till betraktiningsvinklar och färgåtergivning.

Skrivet av Josasp:

Har velat på att köpa en sedan den kom, men fick fingrarna ur i dag och beställde en.

Köpte på eBay från USA, det blev 1846,51kr med USPS Priority.
Säljaren skickade bara med USPS Priority, det är dyrast men snabbast så med lite tur så har jag den om några dagar

Hoppas att jag slipper tull och skatt bara

Lycka till!
Syster ska till staterna nu i slutet av veckan, funderar på att be henne plocka hem ytterligare en till damen min.. Hon har upptäckt Cut the rope på stor skärm, får knappt ha plattan själv.

Förövrigt har "daligrin" borta på xda meddelat att hans OC-kernel kommer bli standard i CM7 framöver, tillsammans med bland annat nya drivrutiner för grafikkretsen. Mycket trevliga nyheter!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Vad får ni ut för batteritid?
Alltså i verkligheten, inte bara standby.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Josasp:

Vad får ni ut för batteritid?
Alltså i verkligheten, inte bara standby.

Jag surfar till och från jobbet, tjejen spelar lite, surfar lite på kvällen. Får ladda var tredje dag ungefär.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Priset gör plattan väldigt intressant, men jag är inte så sugen på att betala tull eller moms.

Finns det något (lagligt) sätt att undvika tullavgifter?
Det här med att märka paket som gift vet jag inte om det funkar eller är lagligt, dessutom verkar de flesta stora ebayhandlare vägra att göra det. Om jag skulle ge bort den till t. ex. min syster, vore det lagligt isåfall?

Den finns ju att köpa direkt från B&Ns hemsida också: http://www.barnesandnoble.com/nookcolor/index.asp
249$ blir ca 1600kr (tydligen gratis frakt). Är det inte bättre att handla direkt från dom istället för via Ebay då om priserna är på samma nivå?
Eller har jag missat något?

Edit: läste i OP nu att B&N inte skickar utomlands konstigt då man kan välja Sverige som land ifall man registrerar sig...

Edit2: har läst lite mer på B&Ns hemsida och jag hittar ingenting som säger att dom inte tar emot internationella ordrar, snarare tvärtom? Verkar som att gratis frakt endast gäller inom USA dock.

Rycker i fingrarna, men jag är inte så sugen på att sponsra tullen

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

Finns det något (lagligt) sätt att undvika tullavgifter?
Rycker i fingrarna, men jag är inte så sugen på att sponsra tullen

Det är inte olagligt att ta emot ett paket med för lågt värde.
Min klassiker brukar vara att råka få paketet märkt med "Return from repair" eller "Warranty replacement".

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av aluminium:

Edit2: har läst lite mer på B&Ns hemsida och jag hittar ingenting som säger att dom inte tar emot internationella ordrar, snarare tvärtom? Verkar som att gratis frakt endast gäller inom USA dock.

Läs i tråden på Swedroid, rätt säker på att jag skummat igenom att folk försökt utan framgång. Kan inte svära på det dock, köpte min begagnad.
http://www.swedroid.se/forum/33065-nook-color.html

I vilket fall, blir det inte rätt dyrt med platta, + frakt + moms till Sverige?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Det är inte olagligt att ta emot ett paket med för lågt värde.
Min klassiker brukar vara att råka få paketet märkt med "Return from repair" eller "Warranty replacement".

Har fått för mig att det är olagligt att märka ett paket som t. ex. "gift" ifall det inte är fallet.

Skrivet av Emil B:

Läs i tråden på Swedroid, rätt säker på att jag skummat igenom att folk försökt utan framgång. Kan inte svära på det dock, köpte min begagnad.
http://www.swedroid.se/forum/33065-nook-color.html

I vilket fall, blir det inte rätt dyrt med platta, + frakt + moms till Sverige?

Tack, jag ska läsa igenom tråden.

Och jo, det blir väl ganska dyrt. Köpte du din ifrån Ebay? Fick du betala moms och tull?
Edit: såg att du inte köpte din ifrån USA...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

Har fått för mig att det är olagligt att märka ett paket som t. ex. "gift" ifall det inte är fallet.

Det är mycket möjligt för det vet jag inget om, tur att det inte är jag som ska skicka paketet då

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Hittade den här: http://cgi.ebay.com/NOOKcolor-wifi-Barnes-Noble-warranty-NOOK...
Står att han märker paketet med gift. Tror att jag slår på till på den, sen får det bära eller brista.

Förhoppningsvis slipper jag tulleländet.

Permalänk
Avstängd

Kört en Nightly 134 builden, kan BARA säga gott om den änsålänge.
Standbytiden är FANTASTISK.
Bluetoothen fungerar bra det lilla jag använt den till, samt 1200mhz rullar den på fint i.
Rekommenderas starkt, inte hunnit göra en hel massa på den, så just nu har den mest legat i väskan, men 43% batteri kvar, Up time: 167timmar/en vecka.
Kan inte minnas att den klarade det innan iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bakemonster:

Kört en Nightly 134 builden, kan BARA säga gott om den änsålänge.
Standbytiden är FANTASTISK.
Bluetoothen fungerar bra det lilla jag använt den till, samt 1200mhz rullar den på fint i.
Rekommenderas starkt, inte hunnit göra en hel massa på den, så just nu har den mest legat i väskan, men 43% batteri kvar, Up time: 167timmar/en vecka.
Kan inte minnas att den klarade det innan iallafall.

Skulle du kunna länka till en sida med ROMen och installations instruktioner. Har kört på Deeper Blue's HC sedan jag fick hem min tablet i februari, och jag har börjat tröttna på hus segt UI't känns.

Permalänk
Medlem

Fick paketet i går, är sjukt nöjd.

Blev lite sur bara för att säljaren hade angett ett mycket högre värde på paketet än överskommet, samt angett den som ny elektronik när den var begagnad.
Jag åkte därför på 476kr i tull, så det blev 476 + 1847 totalt 2323kr för allt som allt.

Det enda jag har att anmärka på hittils är att man inte kan ha en vanlig laddare för att ladda den från noll, utan måste ha en som get 2A+ vilket få laddare gör.
Som tur är så hade jag usa->eu adapter, men kan vara värt att veta.

Nook usbkabeln passar heller inte i andra enheter då den är lite större, den har laddningsidikator på connectorn så den är lite special.

Skrivet av ArakanI2:

Skulle du kunna länka till en sida med ROMen och installations instruktioner. Har kört på Deeper Blue's HC sedan jag fick hem min tablet i februari, och jag har börjat tröttna på hus segt UI't känns.

Jag blåste in senaste CM7 Nightly med CWM direkt utan problem.

Det är mycket enklare än vad alla yrar om på nätet.
Du gör ett CWM kort sen laddar du ned CM7 Nightly eller valfri CM7 för Nook och placerar ZIP-filen på minneskortet.
För mig fungerade det dock inte med mitt medföljande 4Gb microsd men med ett 1Gb-kort så det kan bero lite kortet.

Sen stoppar du i ditt CWM kort med usb sladden i, och startar.
Då får du CWM menyn, där gjorde jag först en full wipe sen installerade jag ZIP-filen och startar om utan sdkortet.

Din Nook tuggar nu CM7, men du märker avsaknaden av Market.
Så jag laddade ned Google Apps zip-filen och flashade den via CWM igen, sen blev allt bra.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Avstängd

Tickar fortfarande på utan att jag har laddat den, återkommer ikväll med screenshots ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Fick paketet i går, är sjukt nöjd.

Blev lite sur bara för att säljaren hade angett ett mycket högre värde på paketet än överskommet, samt angett den som ny elektronik när den var begagnad.
Jag åkte därför på 476kr i tull, så det blev 476 + 1847 totalt 2323kr för allt som allt.

Det enda jag har att anmärka på hittils är att man inte kan ha en vanlig laddare för att ladda den från noll, utan måste ha en som get 2A+ vilket få laddare gör.
Som tur är så hade jag usa->eu adapter, men kan vara värt att veta.

Nook usbkabeln passar heller inte i andra enheter då den är lite större, den har laddningsidikator på connectorn så den är lite special.

Jag blåste in senaste CM7 Nightly med CWM direkt utan problem.

Det är mycket enklare än vad alla yrar om på nätet.
Du gör ett CWM kort sen laddar du ned CM7 Nightly eller valfri CM7 för Nook och placerar ZIP-filen på minneskortet.
För mig fungerade det dock inte med mitt medföljande 4Gb microsd men med ett 1Gb-kort så det kan bero lite kortet.

Sen stoppar du i ditt CWM kort med usb sladden i, och startar.
Då får du CWM menyn, där gjorde jag först en full wipe sen installerade jag ZIP-filen och startar om utan sdkortet.

Din Nook tuggar nu CM7, men du märker avsaknaden av Market.
Så jag laddade ned Google Apps zip-filen och flashade den via CWM igen, sen blev allt bra.

Tackar, ungefär som när jag installerade HC, fast man måste kopiera lite filer manuellt. Sedan ska alla 1A laddare också funka, men laddaren på 2A som medföljer laddar snabbare, funkar även bra att ladda den i datorn(iaf med HC).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArakanI2:

Tackar, ungefär som när jag installerade HC, fast man måste kopiera lite filer manuellt. Sedan ska alla 1A laddare också funka, men laddaren på 2A som medföljer laddar snabbare, funkar även bra att ladda den i datorn(iaf med HC).

Den ville inte ladda med min HTC Desire laddar+kabel iaf.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Den ville inte ladda med min HTC Desire laddar+kabel iaf.

Wierd, min laddar finfint med min Nexus One laddare. Har CM7 ROMEN en utbyt över klockad kernel, eller ska man tanka en själv? Och man man ska tanka en själv, kan ni rekommendera någon.

Edit: Körde in CM7, men nooken fastnar efter CM loggan har försvunnit, helsvart bild. Kanske var OC kerneln jag körde in, testar utan den. Annars är problemet att jag följde en gammal guide över att installera CM7 där det stod att man skulle formatera boot. Antar att det är där felet ligger och jag åtgärdar det nu.

Edit2: Glöm det jag sa om att formatera booten, jag är 100 på att jag inte gjorde det...

Edit3: Installerade allt förutom OC kerneln och nu funkar det. Ni får gärna tips om en fungerande OC kernel.

Permalänk
Medlem

Jag provade med USB Host funktionen på Nooken i går och blev positivt överaskad.
Drog på Clas Ohlson och köpte USB-adaptersats för att få en USB Hon-hon adapter.

Installerade Nook Tweaks från market och aktiverade USB-Host.
Sen var det bara att koppla usbkabeln och adaptern i Nooken med ett usb-minne i andra ändan så bara fungerade det!

"SD card mounted" dyker upp och den mountar usb minnet under /usbdisk.

Har provat med både mus och tangentbord med.
Tangentbordet fungerar galant, men det är US-keymap och pilarna blir bara rätt i portrait mode på nooken.
Mus, ja det dyker upp en pekare och sen är det bara att köra.

Har inte hunnit prova andra saker, men det är skitkul i alla fall

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt sugen på att införskaffa en sådan här maskin. Varierad prissättning hos olika säljare på eBay får mig dock att bli lite osäker inför mitt köp. Här är vad jag har hittat:

http://cgi.ebay.com/NOOK-Color-Barnes-Noble-Wi-Fi-eReader-/33...
Säljare med 99,5% som skeppar från Hong-Kong. Knappt £90 (drygt 900kr) och gratis frakt. "Condition: New" Det står inget om det är inplastad originalförpackning med alla tillbehör. More than 10 available.

http://www.ebay.co.uk/itm/NOOK-Color-Barnes-Noble-Wi-Fi-eRead...
Auktion där buden en timma innan sluttiden ligger på £50-60. Samma säljare har flera likadana auktioner uppe. Gratis frakt och säljare med 100%.

http://www.ebay.co.uk/itm/NOOK-Color-Barnes-Noble-Wi-Fi-eRead...
£86, gratis frakt, säljare med 100%. Condition: New. More than 10 available.

Det var brittiska eBay jag hittade dem på. Om man tittar på amerikanska eBay på säljare som skeppar worldwide så vill de ha ca $300 inklusive frakt på omkring $50. Det är dubbelt så mycket än från Hong-Kong.

Vågar man köpa från Hong-Kong?

Permalänk
Medlem

Vilket OS kör Nook? Finns det ROMS med Honeycomb eller måste man köra typ 2.3? Hur är den jämfört med annat på marknaden och är den värd o lägga kanske 1500kr på om man är student o bara tänker ha den för att läsa pdf filer i skolan osv?

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimbom3:

Vilket OS kör Nook? Finns det ROMS med Honeycomb eller måste man köra typ 2.3? Hur är den jämfört med annat på marknaden och är den värd o lägga kanske 1500kr på om man är student o bara tänker ha den för att läsa pdf filer i skolan osv?

Nook kör Android.

Du måste roota Nooken, inte helt lätt men inte så svårt heller, se min tidigare post.

Den romen som gäller är CM7 alltså 2.3.3. Det finns andra men CM7 är en klar vinnare.
Läsa PDF måste den vara perfekt till.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

Finns det något (lagligt) sätt att undvika tullavgifter?
Det här med att märka paket som gift vet jag inte om det funkar eller är lagligt, dessutom verkar de flesta stora ebayhandlare vägra att göra det. Om jag skulle ge bort den till t. ex. min syster, vore det lagligt isåfall?

Ifall det är olagligt eller inte vet jag inte men eftersom så många företag skriver gift verkar ju inget hända iaf, fått paket som "gift" från både kina och usa och aldrig hört nåt och en del skriver även mindre värde än det faktiskt är för att undvika tullen.

Att skicka som gift funkar bara för varor med värde upp till 500 kr, över det blir det skatt ändå oavsett om det är gift eller inte men då ska tullen öppna paketet med och värdera det, har man tur slipper man det. Det kan bli mer än 500 men då ska det vara 500 per vara och varje vara ska vara till olika personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Nook kör Android.

Du måste roota Nooken, inte helt lätt men inte så svårt heller, se min tidigare post.

Den romen som gäller är CM7 alltså 2.3.3. Det finns andra men CM7 är en klar vinnare.
Läsa PDF måste den vara perfekt till.

Jo såpass mycket att den kör Android vet jag. Man kan alltså inte köra Honeycomb dvs 3.x på den eller? Vill ju ha HC för det ser så jävla fräscht o smidigt ut... Blir nog ingen beställning ännu isf utan får vänta in CSN osv så får vi se vad som händer.
BTW, hur är de o spela på den? Går de o köra 'HD' versionerna av spelen eller är GPU alldeles för kass?

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Medlem

Fick hem min NOOK precis. Har lyckats installera CM7 med senaste nightly. La på Market sen och det fungerade bra ett tag, nu hänger sig Market varje gång jag ska acceptera licensavtalet inför appinstallationer.

Funderar på om jag ska slänga på senaste Stable istället. Hur bär jag mig åt för att göra det?

Jag slapp betala tull så kalaset gick på 1,5kkr. Absolut värt hittills.

EDIT: Schysst introduktion till Cyanogenmod: http://www.addictivetips.com/mobile/the-complete-review-of-cy...