Permalänk

HTPC-paket

har plockat ihop ett paket som jag tycker ser vettigt ut men vill bara veta om det ser bra ut, passar dessa grejor bra ihop?

hade tänkt att strunta i dvd/bd-spelare och eventuellt trycka in en 3.5" HDD där utifall det är möjligt, borde väl gå med nån typ av adapter?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/584835/2011-07-03

Permalänk

Har du känt på tangentbordet nån gång? Kan iaf säga att trackballen känns väldigt plastig, skriker inte kvalité över det.

Permalänk
Medlem

3,5" HDD är betydligt tjockare än slim ODD, så det går nog inte att byta utan hjälp av plåtsax.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Hört talas om AMD Llano? ^^

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Skrivet av r.olofsson:

Har du känt på tangentbordet nån gång? Kan iaf säga att trackballen känns väldigt plastig, skriker inte kvalité över det.

har fått allt nu och trackballen känns plastig som du säger

har lagt in windows 7 nu och vill testa xbmc. tänkte göra en partition på hårddisken för det, hur stor måste den vara? är redan uppe i 23GB av 40GB. har en extern hdd som jag tänker lagra filmer på.

får man upp en ruta vid uppstart så man kan välja windows 7 eller xbmc när man lagt in xbmc på en egen partition?

Permalänk
Skrivet av patriks81:

har fått allt nu och trackballen känns plastig som du säger

har lagt in windows 7 nu och vill testa xbmc. tänkte göra en partition på hårddisken för det, hur stor måste den vara? är redan uppe i 23GB av 40GB. har en extern hdd som jag tänker lagra filmer på.

får man upp en ruta vid uppstart så man kan välja windows 7 eller xbmc när man lagt in xbmc på en egen partition?

XBMC är väl bara ett program som du startar och fungerar inte som ett OS. Någon får gärna rätta mig om jag har fel. Då kan du inte göra på det viset iaf, men du kan ju lägga till automatiskt start av det när du loggas in.

Permalänk
Medlem

Kanske om man använder Xbmc live?
Fast vet inte hur man gör det..

Visa signatur

Yoshi-HTPC
ASUS Z97-AR | i7-4790K | ADATA 2x8GB CL9 1600MHz XPG | Sapphire Radeon R9 290 | NZXT H440 vitt | Samsung 850 Pro 256GB SSD | EVGA Supernova G2 750W | Corsair Raptor K50 Gaming Keyboard | Steelseries Rival | Sennheiser G4ME One
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Note to TS: Kör på Asus kort istället som har passiv kylning istället för den där lilla fläkten som kommer yla. Lite dyrare men förmodligen betydligt bättre. http://www.inet.se/artikel/1901899/asus-e35m1-i-deluxe-fusion

XBMC är endast en applikation som kan köras på olika operativsystem. XBMC Live är då XBMC tillsammans med en ubuntu live installation om jag inte missminner mig. Jag skulle rekommendera en Windows 7 installation, du får då ett program du kör igång som vilken mediaspelare som helst. Släng in den i autostart bara om du skulle vilja det.

Skrivet av vikham:

Hört talas om AMD Llano? ^^

Förstår inte varför han ska använda Llano när ett Zacate-system är mindre, billigare och kan kylas passivt.

Permalänk
Skrivet av Rådström:

Note to TS: Kör på Asus kort istället som har passiv kylning istället för den där lilla fläkten som kommer yla. Lite dyrare men förmodligen betydligt bättre. http://www.inet.se/artikel/1901899/asus-e35m1-i-deluxe-fusion

XBMC är endast en applikation som kan köras på olika operativsystem. XBMC Live är då XBMC tillsammans med en ubuntu live installation om jag inte missminner mig. Jag skulle rekommendera en Windows 7 installation, du får då ett program du kör igång som vilken mediaspelare som helst. Släng in den i autostart bara om du skulle vilja det.

Förstår inte varför han ska använda Llano när ett Zacate-system är mindre, billigare och kan kylas passivt.

ok, varför är xbmc så bra isåfall, kan man inte lika gärna köra vlc som spelar upp allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av patriks81:

ok, varför är xbmc så bra isåfall, kan man inte lika gärna köra vlc som spelar upp allt?

Allt är paketerat i ett snyggt fodral med massa funktioner som att du kan skapa ett bibliotek med filminformation och ladda ner undertexter, allt det sker automatiskt. Behöver man inte de funktionerna kan man ju lika gärna köra vlc eller mpc hc

Permalänk
Medlem
Skrivet av patriks81:

ok, varför är xbmc så bra isåfall, kan man inte lika gärna köra vlc som spelar upp allt?

Skillnaden är att du bara ställer in vart du har alla dina lagliga filmer med XBMC och sedan laddar den ner filmcovers, sammanfattning av filmen och en massa annan info. Du kan dessutom ladda ner en app till dig andoid/iphone och använda som fjärrkontroll.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Allt är paketerat i ett snyggt fodral med massa funktioner som att du kan skapa ett bibliotek med filminformation och ladda ner undertexter, allt det sker automatiskt. Behöver man inte de funktionerna kan man ju lika gärna köra vlc eller mpc hc

Skrivet av Rådström:

Skillnaden är att du bara ställer in vart du har alla dina lagliga filmer med XBMC och sedan laddar den ner filmcovers, sammanfattning av filmen och en massa annan info. Du kan dessutom ladda ner en app till dig andoid/iphone och använda som fjärrkontroll.

ok ,då vet jag lite mer , xbmc är nog inget för mig. känns osmidigt att sitta med en fjärrkontroll och bläddra, speciellt om man har en samsung galaxy s som laddar ur på 30 sek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patriks81:

ok ,då vet jag lite mer , xbmc är nog inget för mig. känns osmidigt att sitta med en fjärrkontroll och bläddra, speciellt om man har en samsung galaxy s som laddar ur på 30 sek.

Du kan ju självklart också använda tangentbordet. Jag kör iaf XBMC på en laptop i tv-bänken och har ju alltid med mig telefonen i soffan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patriks81:

ok ,då vet jag lite mer , xbmc är nog inget för mig. känns osmidigt att sitta med en fjärrkontroll och bläddra, speciellt om man har en samsung galaxy s som laddar ur på 30 sek.

Jag tycker motsatsen, en HTPC ska man bara använda fjärrkontroll på, gör man inte det är det en vanlig pc....

XBMC fungerar mycket bra när du väl har konfigurert den klar, själv använder jag Mediaportal och har gjort det i några år, något som jag tror är årsaken till at jag tycker XBMC blir lite stökig, och saknar funktioner.. blir så när man är van med annen produkt.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Skrivet av roosterx:

Jag tycker motsatsen, en HTPC ska man bara använda fjärrkontroll på, gör man inte det är det en vanlig pc....

XBMC fungerar mycket bra när du väl har konfigurert den klar, själv använder jag Mediaportal och har gjort det i några år, något som jag tror är årsaken till at jag tycker XBMC blir lite stökig, och saknar funktioner.. blir så när man är van med annen produkt.

ok, har tänkt att använda den som en vanlig PC minus spel , fördelen för mig va också att ha en dator kopplad till förstärkaren i tv-bänken.men en vanig pc hade blivit lite stor bakom tv:n, dyr också.

har provat spela upp mkv-filer och är inte helt nöjd, det hackar till lite då och då.. den här datorn är väl gjord för att orka t.ex 720 p? kan det vara nån inställning i vlc med xgva eller vad det heter?

edit: har aktiverat GPU-acceleration i VLC nu och det vart bättre men det hackar fortfarande ibland. tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av patriks81:

ok, har tänkt att använda den som en vanlig PC minus spel , fördelen för mig va också att ha en dator kopplad till förstärkaren i tv-bänken.men en vanig pc hade blivit lite stor bakom tv:n, dyr också.

har provat spela upp mkv-filer och är inte helt nöjd, det hackar till lite då och då.. den här datorn är väl gjord för att orka t.ex 720 p? kan det vara nån inställning i vlc med xgva eller vad det heter?

edit: har aktiverat GPU-acceleration i VLC nu och det vart bättre men det hackar fortfarande ibland. tips?

Använd mpc hc. vlc är inte den mest optimerade spelaren på marknaden. Finns en tråd på forumet någonstans som förklarar hur man kör mpc hcmed dxva

Permalänk
Medlem
Skrivet av patriks81:

ok ,då vet jag lite mer , xbmc är nog inget för mig. känns osmidigt att sitta med en fjärrkontroll och bläddra, speciellt om man har en samsung galaxy s som laddar ur på 30 sek.

Hade ungefär samma tankegång. Varför köra XBMC när det bara är att bläddra fram till filen i utforskaren och klicka ingång den. När jag väl installerat XBMC och fått det konfigurerat på ett trevligt sätt så infann sig en äkta wow-känsla.
Dels presenteras filmerna på ett trevligt sätt med information från IMDB, och du kan med bara några knapptryckningar leta upp dina andra filmer av/med samma regissör/skådespelare.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Använd mpc hc. vlc är inte den mest optimerade spelaren på marknaden. Finns en tråd på forumet någonstans som förklarar hur man kör mpc hcmed dxva

har provat mediaplayer home cinema, tror inte jag fått igång dxva , CPU load hoppar mellan 8-40 %, den ska väl ligga sstadigt under 10%?
får väl kolla någon guide lite nogrannare, synd att man måste ställa in så mycket skit för att få datorn att göra det den är till för.

Skrivet av Hardware guy:

Hade ungefär samma tankegång. Varför köra XBMC när det bara är att bläddra fram till filen i utforskaren och klicka ingång den. När jag väl installerat XBMC och fått det konfigurerat på ett trevligt sätt så infann sig en äkta wow-känsla.
Dels presenteras filmerna på ett trevligt sätt med information från IMDB, och du kan med bara några knapptryckningar leta upp dina andra filmer av/med samma regissör/skådespelare.

ok, ska nog ge det ett test i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patriks81:

har plockat ihop ett paket som jag tycker ser vettigt ut men vill bara veta om det ser bra ut, passar dessa grejor bra ihop?

hade tänkt att strunta i dvd/bd-spelare och eventuellt trycka in en 3.5" HDD där utifall det är möjligt, borde väl gå med nån typ av adapter?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/584835/2011-07-03

Jag hade tänkt mig en htpc på det moderkortet du har där, är du nöjd med det?

Permalänk
Skrivet av Qnuba:

Jag hade tänkt mig en htpc på det moderkortet du har där, är du nöjd med det?

jag vet inte än. har läst massa recensioner som säger att den klarar 720p/1080p felfritt men det hackar för mig ibland även fast dxva är igång och det är ju ganska störande. det ska funka utan massa trixande med program tycker jag.

ljudmässigt är fläkten inget jag stör mig på. har inte ens ställt ner hastigheten. tror inte det hade varit värt dom extra pengarna för asus variant.

Permalänk
Medlem

Det extra man betalar för asus kortet är bland annat usb 3.0, trådlöst nätverk med n standard mm. Så det är mest lulll lullet som är skillnaden
Har precis beställt en htcp med asus kortet, hoppas verkligen inte jag också får problem med 1080p uppspelning jag också :/

Permalänk
Medlem

Kör på asrock varianten & hoppas att jag blir nöjd. Får se viket os som lämpar sig bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patriks81:

jag vet inte än. har läst massa recensioner som säger att den klarar 720p/1080p felfritt men det hackar för mig ibland även fast dxva är igång och det är ju ganska störande. det ska funka utan massa trixande med program tycker jag.

ljudmässigt är fläkten inget jag stör mig på. har inte ens ställt ner hastigheten. tror inte det hade varit värt dom extra pengarna för asus variant.

Vilken temp brukar din ligga på?
Håller på att testar mitt nu för att se om allt går utan att lagga.

Permalänk
Medlem

Det är inga problem att köra 1080p i VLC, har testat det själv.

Du kanske råkat ut för: "Video playback now works correctly when Hardware acceleration is enabled with VLC Player version 1.1.9."

Om du läster i nyheten om catalyst 11.7

Permalänk
Skrivet av Qnuba:

Vilken temp brukar din ligga på?
Håller på att testar mitt nu för att se om allt går utan att lagga.

har bara kollat i bios och där låg den runt 50 grader tror jag.

Skrivet av kobb3:

Det är inga problem att köra 1080p i VLC, har testat det själv.

Du kanske råkat ut för: "Video playback now works correctly when Hardware acceleration is enabled with VLC Player version 1.1.9."

Om du läster i nyheten om catalyst 11.7

har lagt in senaste catalyst och provat, körde "killa sample" klippet med fåglarna. det funkar godkänt nu men då kör jag windows mediaplayer och haali media splitter. det hackar en del i vlc. det kommer upp en text när jag startar klippet i vlc , avidemux står det, kanske har med det att göra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av patriks81:

har bara kollat i bios och där låg den runt 50 grader tror jag.

har lagt in senaste catalyst och provat, körde "killa sample" klippet med fåglarna. det funkar godkänt nu men då kör jag windows mediaplayer och haali media splitter. det hackar en del i vlc. det kommer upp en text när jag startar klippet i vlc , avidemux står det, kanske har med det att göra?

Tror inte det, Avidemux is a free video editor designed for simple cutting, filtering and encoding tasks.

Permalänk
Medlem

Min temp ligger mellan 58-60C enligt core temp. Känns lite högt om man jämför med dit.
I vlc klarar jag inte köra 1080p, men det kan ha att göra med någon inställning. Men när jag kör det i mpc med CCCP installerat. Tycker jag det flyter på bra. Har installerat catalyst 11.7. Men går säkert att fixa lite till så det går ännu bättre.