Nya trenden = döden för budgetklockaren?

Permalänk
Medlem

Nya trenden = döden för budgetklockaren?

Moderkort och processorer i de lägre prissegmenten som inte går att klocka pga ny arkitektur. Lägg till några hundralappar på moderkortet och någon tusenlapp på processorn och klocka som aldrig förr!
Antagligen är det ett sätt för intel ta ta igen det de har "förlorat" pga oss snåla överklockare. Det är givetvis ett medvetet drag, men vad händer då med oss som är vana att få mer än det vi betalar för, och till och med gjort det till vår hobby? Att överklocka en i5 2500k är ingen match då den är skapad för det. Alltså ingen bonus att nå nästintill 5 ghz. Snarare en förlust om man inte skulle lyckas.
Sjävfallet kan jag göra som alla andra och gladeligen öppna plånboken och kasta tusenlappar omkring mig för topp prestanda. Men när man väl börjar göra det så har man gått miste om vad överklockning handlar om?! Det handlade ju om att spöa de där "värstingbrukarna" som kostade 10 ggr mer än man själv betalat. Den burk jag blivit mest nöjd med är faktiskt den jag betalat minst för. Gigabyte moderkort med g31 chipset gav jag 130 kr för, och intel e5300 ca 500 kr och skrämde upp den till omkring 3.6ghz 24/7 bruk på standard volt. Bra prestanda för inga pengar alls "när det begav sig".
Frågan är om trenden kommer brytas? Med integrerad grafik i budget segmentet från amd kan man ju glömma överklockning där också... och Bulldozer lär man få betala för. Vad tror ni? Kommer man kunna få monsterprestanda som är nästintill gratis i framtiden, eller kommer överklockning ske under kontrollerade former från processorjättarnas sida?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Ni överklockare är inte en prioriterad grupp bland budgetkomponenter, istället vill de göra ett så billigt system som möjligt med hög prestanda vid låg strömförbrukning. Strömförbrukningen är väldigt kostsam att ha hög, inte bara stor klumpig nätdel, utan hela lådan inkl fläktar får anpassas därefter. Och för att göra ett kompakt och effektivt system, så är det inte dumt att försöka integrera så mycket som möjligt till samma moduler.
Så dessa budgetsystem kommer knappast byggas efter överklockare, som ska använda övrig dyr utrustning.

Angående dyrare system, så handlar överklockning om hur processorer klassificeras utifrån vad tillverkaren tror att de klarar av med hög säkerhet med dåliga nätagg, kylning etc. (bl.a. märkesdatorer)
Det finns ingen mening för tillverkaren att ta till en onödig stor marginal, utan det är en anpassning. Att ta till en för liten marginal, är dock katastrofalt. Alltså att en processorserie skulle komma ut som instabil.

Så vad jag tror om överklockning är att det nog inte finns så mycket motarbete emot dessa, däremot kan en tillverkare se risker med att låta användaren klocka dessa. Dels för att det är svårt att testa alla delar på en processor.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem

Trenden begränsar sig väl inte heller till överklockning; att prylar som förr krävde mycket (gärna krångligt, odokumenterat och erfarenhetsbaserat) pyssel för att fungera men samtidigt hade stor potential för anpassning och optimering ersätts av fabriksoptimerade och "underhållsfria" (men samtidigt ofta svårmodifierade) alternativ känns väl rätt vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Trenden begränsar sig väl inte heller till överklockning; att prylar som förr krävde mycket (gärna krångligt, odokumenterat och erfarenhetsbaserat) pyssel för att fungera men samtidigt hade stor potential för anpassning och optimering ersätts av fabriksoptimerade och "underhållsfria" (men samtidigt ofta svårmodifierade) alternativ känns väl rätt vanligt?

"vanligt"? "naturligt" menar du? Jo nu är det enkelt att klocka för gemene man. Men vad jag försöker trycka på är att exempelvis intel vinner rätt mycket på att enbart ha en modell som klockar bra till och presterar som icke klockade modeller till ett pris av ca 1700 kr. Personligen, om alla modeller var klockbara, skulle jag valt en galet mycket billigare modell och klockat upp den till prestandan av en 1700 kronors processor. Det alternativet finns inte längre. Exempelvis i5 2500k lovordas överallt och folk anser den vara prisvärld. Antagligen för att det inte finns något alternativ till den som går att klocka. Om var å varannan processorköpare betalar 1700 för processorn och de slipper det faktum att människor köper 300 kronors modeller och klockar dessa så gör de en sjukt stor vinst och behöver i princip inga 10000 kronors modeller för att väga upp detta. Gör AMD likadant så lär datorer inte direkt bli billigare i framtiden för den som gillar att pilla. Frågan är om det finns något som kommer bryta den utvecklingen. Typ modifierat bios/efi för de billigare chipsetsen eller liknande. Eller är hårdvaru skillnaderna för stora för att det skulle vara möjligt?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Entusiast

Så du gnäller på att du inte får saker gratis längre?
Att multipeln har varit låst i evigheter är inte för att reta överklockar utan för att sätta käppar i hjulet för folk som satte det i system att köpa billiga processorer, klocka upp dem och sedan sälja dem dyrt. Det var ett seriöst problem ett tag och förstör marknaden.
Jag har svårt att tänka mig att Intel designade processorn med en klockgenerator bara för att reta överklockare. Det är helt enkelt inte rimligt att de skulle lägga ner så mycket tid och energi bara för att sabotera när det går att göra så mycket enklare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hehe, så när företagen lyssnar på konsumenten och skapar produkter som efterfrågas så gör de fel? Mycket ska man höra innan öronen faller av. Fy på er företag!

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

blir ju svårare att klocka budget processorer idag eftersom dom är låsta på ett annat sätt genom "ring bus" eller vad det heter som blir väldigt ostabil så fort man drar upp FSB/HT mer än några mhz. minns att celeron var en väldigt populär budget processor att klocka skiten ur när det begav sig men det känns som den tiden kan vara förbi ja.

sen kan man väll se det på så vis att charmen med överklockning lite försvinnit då det är löjligt lätt att tex klocka en SB till 4ghz+. det börjar bli riktigt svårt vid 5ghz och det är då ens kunskaper testas. men vi fick ju ganska billiga cpuer med upplåsta multipers iallafall så vi slipper betala nära 10000 för det som förr.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv

Det började med en Celeron 566@850, T-Bird 1400@1600, Duron 800@1300, T-bred 1733@2000. Senaste e4300@3GHz och nu en 2500k i kartong. Om jag gillar utvecklingen, nja.

Vi överklockare är en liten, men högljudd grupp vilket innebär att Intel/AMD inte vill göra sig ovän med. Därför finns 2500k och 2600k. Naturligtvis skulle de kunna plocka bort modellerna, men det skulle generera en enorm badwill som skulle sprida sig som ringar i vattnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Håller med TS. Det är tråkigt att vi entusiaster som inte har mycket pengar (eller vill betala mycket) längre ska kunna köpa billiga komponenter för att sedan klocka upp dem och få bra prestanda.

Jag har under de senaste fem åren studerat på högskola och har inte haft mycket pengar, ändå har jag haft 3 olika setups på min dekstop (varav den senaste är 1½ år gammal). Alla systemen har haft bra prestandapotential.

Det är kul att byta hårdvara ofta och pressa dem, framförallt de billigare som i det fallet även blir väldigt kostnadseffektiva.

Edit: Jag valde till och med Phenom x2 framför Athlon x4 som faktiskt har betydligt bättre prestanda just p.g.a en stor potential (tji fick jag, min hänger sig vid upplåsning).

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450