Nvidia Tegra 4 utrustas med åtta kärnor, DX11-grafik

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Ska man säga något positivt så är det väl kul att någon går i bräschen för mobila chip! Men det finns ju andra symmetriska chip redan idag med 32 CPU-kärnor (från t.ex. Cavium Networks) och ända upp till 100 CPU-kärnor om man kan leva med ett asymmetriskt chip (Tilera) eller 40 kärnor/80-trådar (4 st Intel Westmere EX, 10 kärnor per CPU). Så de som forskar och utvecklar programvara för parallela system står och faller inte precis med ett 8-kärnors chip från nVidia...

Har läst att Cellen i PS3 är assymetrisk.. Vad betyder det jämfört med vanliga "symmetriska" processsorer?

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Och allt jag säger är att, av utvecklingen fram till idag att döma, är fel väg att gå för konsumentenheter,

Tegra 2 släpps tillsammans med Windows 8 2012. Och ja, jag tror att 8-kärniga processorer kommer att vara bortkastade på mobila enheter även 2013-2014. Vi har inte sett någon anstormning av flertrådade program till vanliga konsumenter trots att quads har varit standard i flera år och som det ser ut idag går utvecklingen bort från lokal beräkningsprestanda till molnklienter. Jag delar absolut inte Nvidias vision om vilken beräkningskraft som kommer att kunna komma till användning om ~1 år.

Problemet är väl att det inte går att göra tillräckligt snabba dualcores idag utan att strömförbrukningen blir lidande. En Quad idag drar väldigt lite mer än en dual. En hempc idag tycker iaf jag ska ha 4 kärnor då en del program stödjer fler trådar och att även spel och program som inte gör det flyter på bättre i en quad än i en dual. När Q6600 ställdes mot E8300 vann quaden när de höll samma hastighet och på den tiden fanns det i stort sett inga program som var flertrådade. Gällande beräkningskraft så tror jag inte att molnet är något som kommer att användas i hemmen på många år framöver. Men vi får väl se när framtiden väl kommer

Visst jag kan tycka att 8 kärnor är overkill nu och kanske nästa år också men om man ser tillbaka så fungerar en Q6600 fortfarande bra idag. Det gör inte en E8300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Problemet är väl att det inte går att göra tillräckligt snabba dualcores idag utan att strömförbrukningen blir lidande. En Quad idag drar väldigt lite mer än en dual.

Jämför load consumption mellan X4 635 och X2 250. Vid full belastning på kärnorna är skillnaden i strömförbrukning ~35%. Det är inte så lite. När alla kärnor inte belastas, ja, då är det självfallet liten skillnad, men så får man ingen prestandavinst heller.

När strömsparfunktioner blivit så pass mycket bättre som hänt under de senare åren och det dynamiska frekvensbandet ökat så drar processorn bara så mycket som den behöver när den belastas. Att en processor kan köras i 1.5Ghz betyder inte att den alltid måste göra det, däremot så är den reella prestandavinsten större av högre klockfrekvens än fler kärnor med tanke på hur dåligt det är med flertrådade program.

Skrivet av rullekorn82:

En hempc idag tycker iaf jag ska ha 4 kärnor då en del program stödjer fler trådar och att även spel och program som inte gör det flyter på bättre i en quad än i en dual. När Q6600 ställdes mot E8300 vann quaden när de höll samma hastighet och på den tiden fanns det i stort sett inga program som var flertrådade.

Så minns jag det inte. Q6600 gick hand i hand i samma frekvens som exempelvis E6700, de gånger Q vann var när applikationerna var flertrådade (Autodesk exempelvis) eller när den extra L2-cachen kunde utnyttjas. Jag minns inte om E8300 hade samma arkitektur som Q6600, om så var fallet så är de likvärdiga vid samma frekvens om programmet drar nytta av max två trådar.
Jag vet inte om du påstår att en quad är snabbare i samma frekvens när programmet bara drar nytta av två trådar :/ det vore ett konstigt påstående.

Skrivet av rullekorn82:

Gällande beräkningskraft så tror jag inte att molnet är något som kommer att användas i hemmen på många år framöver. Men vi får väl se när framtiden väl kommer

Visst jag kan tycka att 8 kärnor är overkill nu och kanske nästa år också men om man ser tillbaka så fungerar en Q6600 fortfarande bra idag. Det gör inte en E8300.

Beräkning görs inte lokalt i särskilt många lägen. När du använder webtjänster (sökningar, e-bank, mail, mm) så görs inte beräkningarna hos dig, utan på en server någon annanstans. Lokala [tunga] beräkningar, bortsett från spel är inte särskilt vanligt hos konsumenter. Bortsett från en liten minoritet som renderar, foldar, behandlar enorma bilder så är kundgruppen för mobiltelefoner, lätta bärbara och tablets inte ute efter den typen av applikationer. De flesta vill kolla sin mail, surfa på nätet, spela lite [relativt] simpla spel och "leka" med enheten.

Gällande det sista stycket så duger en dualcore alldeles utmärkt, både till spel och vardagssysslor. Utan överklock så går nog E8300 segrande ur de flesta vardagssituationer och med överklock (E8300 klockar högre) gäller samma sak. I vissa lägen så är quaden att föredra, absolut, men dessa är relativt få.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Inte direkt, lite för gammal för det, var ung under Spectrum 48/C=64/Atari ST/Amiga tiden (har haft alla)

Men har studerat bl.a. datorvetenskap och jobbar med att optimera programvara för multicore system, så har hyfsat koll på hur pass svårt det är att effektivt utnyttja många CPU-kärnor för att accelerera ett och samma problem (vilket är den typ av problem jag arbetar med). På servers är det mycket enklare att utnyttja många CPU-kärnor då olika förfrågningar är relativt oberoende och kan därför effektivt hanteras på olika CPU kärnor.

Därför gillar jag att Intel fortfarande jobbar väldigt hårt på att maximera prestanda per tråd. De säger själv att de först och främst tillverkar ett desktop-chip. Att gå väldigt brett är interessant, men idag är en sådan design bara vettig på servers. Desktop-programvara är notoriskt dåligt på att utnyttja flera CPU kärnor och programvara på mobilia enheter är om möjligt ännu sämre.

Men alla vet att det inte går att skala upp klockfrekvensen speciellt mycket mer än vad vi har idag, så alla kommer vara tvungen att skala antalet kärnor. Det jag vänder mig mot i nVidia fallet är att 8 kärnor känns rätt meningslöst om tidsplanen för detta chip är att finns på marknaden om 2-3 år. Finns inte en chans att programvaran på mobiler hinner förändras så fort.

Ska man säga något positivt så är det väl kul att någon går i bräschen för mobila chip! Men det finns ju andra symmetriska chip redan idag med 32 CPU-kärnor (från t.ex. Cavium Networks) och ända upp till 100 CPU-kärnor om man kan leva med ett asymmetriskt chip (Tilera) eller 40 kärnor/80-trådar (4 st Intel Westmere EX, 10 kärnor per CPU). Så de som forskar och utvecklar programvara för parallela system står och faller inte precis med ett 8-kärnors chip från nVidia...

Mycket intressant information av dina trådar Så lite kort newbie sammanfattning av mig: Vi kännar inget vidare på att öka frekvensen på dagens CPUer, oavsett om det är X86 lr ARM. Bästa sättet att öka prestandan är använda flera kärnor men det är få program som använder det. Antar att det är en kombination av att det är svårt att programmera flertrådade program med att folk är dåliga på det?

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid