Permalänk
Medlem

Byta riktning på fläktar?

Detta område är jag helt "lost" på.

Det är så att jag äger ett Gainward GeForce GTX 570 Phantom och har det i mitt lilla Silverstone SG07 Chassi.

Jag har egentligen inga problem med värme i sig. Kortet kommer aldrig över 80. Men jag skulle vilja experimentera med att vända på fläktarna så dom blåser ut luft istället för som dom nu gör, suger luft. Detta så jag slipper få in damm över grafik-kortet.

Nu är det ju så att dom är fast monterade på själva kylflänsen. Går att plocka bort, men inte att vända. Nu tänkte jag så här. Går det att byta riktning genom att växla +/- ?

Nu är säkert inte detta alternativ det mest optimala. Då fläkt bladen är designade på ett visst sätt att suga luften istället för att blåsa. Men som sagt. Vill testa iaf.

Kom annars med andra förslag. Att tex montera nya fläktar utanpå kylflänsen går tyvärr inte pga plats brist.

Datorn om ni vill se hur det ser ut. Kolla i min signatur -Nya datorn.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk

Är effektivare att blåsa på flänsen än att dra luft från flänsen. så tycker du ska ha fläktarna så som de är.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Jag är ganska säker på att du inte kan få fläktar att snurra åt andra hållet tyvärr

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Är effektivare att blåsa på flänsen än att dra luft från flänsen. så tycker du ska ha fläktarna så som de är.

Dom drar redan över flänsarna. Dom sitter nämligen mellan flänsen och själva grafik-kortet. Kolla hur grafik-kortet ser ut.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Dom drar redan över flänsarna. Dom sitter nämligen mellan flänsen och själva grafik-kortet. Kolla hur grafik-kortet ser ut.

det går inte att vända fläktarna polaritet och dem kan därför inte snurra åt andra hållet, har prövat göra det själv så det slutade med att jag förökte göra en annorlunda spole som jag efter ett tag sket i att göra för det tog sån tid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KsKz_91:

det går inte att vända fläktarna polaritet och dem kan därför inte snurra åt andra hållet, har prövat göra det själv så det slutade med att jag förökte göra en annorlunda spole som jag efter ett tag sket i att göra för det tog sån tid...

Det var ju synd. Vill minnas att för i tiden kunde man ändra polaritet på fläktar så dom kunde snurra tvärtom. Får nog lägga ner detta sålänge.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Det var ju synd. Vill minnas att för i tiden kunde man ändra polaritet på fläktar så dom kunde snurra tvärtom. Får nog lägga ner detta sålänge.

Jag är inte heller så insatt i fläktar men om det gick förut så bör ju fläkten i stort sett vara en DC-motor. De kanske inte är det längre för att minska på ljud, friktion och strömförbrukning, vad vet jag

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk

om du lyckas öppna den borde det gå att bara växla polerna på spolarna så att strömen går tvärtom genom spolarna men på samma sätt genom alla kretsarna på kretskortet i den

dock brukar aldrig en fläkt bli så bra efter att man har öppnat dom då de inte är gjorda för det ska gå...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Entusiast

Förutom att det inte går att vända spänningen så brukar dessutom bladen vara designade för att snurra åt ett håll. Om man vänder på det tappar de massa effektivitet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24