Geforce Kepler dröjer till 2012

Permalänk
Melding Plague

Geforce Kepler dröjer till 2012

Nästa generation grafikprocessor från Nvidia hinner inte ut innan året är slut. Enligt en läckt roadmap skjuts Kepler fram till 2012.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Tror Kepler designen är klar sen länge det är väl TSMC´s 28nm produktion som allt hänger på och inget annat.

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maikel:

Tror Kepler designen är klar sen länge det är väl TSMC´s 28nm produktion som allt hänger på och inget annat.

Vart har du fått det ifrån? Jag säger inte emot alltså, bara nyfiken

Visa signatur

2500k @ 4.6GHz atm | Noctua NH-D14 | Asus MIVE | 8GB G.Skill Ripjaws X @ 1866MHz | 2x Asus HD 6970 DirectCU II @ 920/5500 | Corsair AX850w | Corsair F60 + 1Tb Spinpoint | Corsair 650D | 2x BenQ 22" | Filco Majestouch Ninja Tenkeyless MX Red | Razer Deathadder Respawn, Qpad CT Swec edition | Astro A40 + Mixamp

Permalänk
Skrivet av Riyonah:

Vart har du fått det ifrån? Jag säger inte emot alltså, bara nyfiken

har varit strul i transition den senaste ggr därav slutsatsen att problemet ligger hos tsmc. monolith designen har haft mer problem än den mindre modulära amd designen, inte sagt att amd har varit utan problem däremot hade dom en mycket bättre deal med tsmc.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

har varit strul i transition den senaste ggr därav slutsatsen att problemet ligger hos tsmc. monolith designen har haft mer problem än den mindre modulära amd designen, inte sagt att amd har varit utan problem däremot hade dom en mycket bättre deal med tsmc.

Där ser man. Tackar

Visa signatur

2500k @ 4.6GHz atm | Noctua NH-D14 | Asus MIVE | 8GB G.Skill Ripjaws X @ 1866MHz | 2x Asus HD 6970 DirectCU II @ 920/5500 | Corsair AX850w | Corsair F60 + 1Tb Spinpoint | Corsair 650D | 2x BenQ 22" | Filco Majestouch Ninja Tenkeyless MX Red | Razer Deathadder Respawn, Qpad CT Swec edition | Astro A40 + Mixamp

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Riyonah:

Vart har du fått det ifrån? Jag säger inte emot alltså, bara nyfiken

Vet inte exakt hur det funkar med utveckling av GPUér men Nvidia har ju haft Kepler i utveckling länge och "Tape-outen" som jag förstått är gjord.

Det är väl indikationer på att den är i princip färdig, och som vi alla vet så är TSMC´s övergångar till nya nm-byggen allt annat än smidiga.

Själv hoppas jag på släpp runt Dec/Jan.

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem

Wtf!? det står ju 2011 på framsidan vart killen står brevid den projicerade bilden, den bilden inne i artikeln verkar vara samma bild fast med egna årtal? photoshoppad eller? :/

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk

Om detta stämmer borde detta hända AMD också eller? De har ju antagligen sina nästa grafikkort på 28nm noden hos TSMC också.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Kel:

Wtf!? det står ju 2011 på framsidan vart killen står brevid den projicerade bilden, den bilden inne i artikeln verkar vara samma bild fast med egna årtal? photoshoppad eller? :/

Skulle tro att roadmappen med 2011 som datum är den officiella och den med 2012 är den läckta.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Om detta stämmer borde detta hända AMD också eller? De har ju antagligen sina nästa grafikkort på 28nm noden hos TSMC också.

AMD har själva sagt att de kommer att släppa deras nya grafikkortsserie detta år. Vissa rykten säger t.om. att de kommer släppas i september.

Som vanligt skyller Nvidia allting på TSMC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maikel:

Vet inte exakt hur det funkar med utveckling av GPUér men Nvidia har ju haft Kepler i utveckling länge och "Tape-outen" som jag förstått är gjord.

Det är väl indikationer på att den är i princip färdig, och som vi alla vet så är TSMC´s övergångar till nya nm-byggen allt annat än smidiga.

Själv hoppas jag på släpp runt Dec/Jan.

Känns som jag kommer lära mig mycket nytt idag. Ska nog döda lite tid med att läsa på lite

Visa signatur

2500k @ 4.6GHz atm | Noctua NH-D14 | Asus MIVE | 8GB G.Skill Ripjaws X @ 1866MHz | 2x Asus HD 6970 DirectCU II @ 920/5500 | Corsair AX850w | Corsair F60 + 1Tb Spinpoint | Corsair 650D | 2x BenQ 22" | Filco Majestouch Ninja Tenkeyless MX Red | Razer Deathadder Respawn, Qpad CT Swec edition | Astro A40 + Mixamp

Permalänk
Skrivet av NoH:

AMD har själva sagt att de kommer att släppa deras nya grafikkortsserie detta år. Vissa rykten säger t.om. att de kommer släppas i september.

Som vanligt skyller Nvidia allting på TSMC.

Ja precis det är ju det man hört från AMD. Man kan ju undra om det ät TSMC eller Nvidia som är försenade?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

AMD hade tape out i februari, och nVidia i juni. Fuad som är extremt pro nVidia rapporterar
"
Nvidia didn't have any major obstacles with the first tape out, but naturally there is still a lot of work to seal the leakage, and make the chip generally better.
"

Som jämförelse GF100 hade tape out i juli, 3 respins behövdes och GTX480 fanns i handeln i april året därpå.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Det känns inte riktigt som om det behövs nya grafikkort just nu. Gtx 580 presterar ju fortfarande bra och gtx 590 har ju knapp funnits ute.

Permalänk
Medlem

Charlie uppskattar att det tar minst 5 månader från tapeout till färdig produktion men det är under perfekta förhållanden.

http://semiaccurate.com/2011/07/05/nvidias-kepler-comes-in-to...
"Two key dates to think about here are when AMD taped out, and when Nvidia taped out, February 2011 and June 2011 respectively. From tapeout, the timeline is getting first silicon back in about 6 weeks, and if that is perfect, add three months to that for production. This means a minimum of about 5 months.

Every stepping you have to make adds about 6 weeks to the tally, more if there are tough bugs to quash. The norm is two spins, so about 7-8 months, and AMD is right there now, February to September. If Nvidia is as successful, mid-Q1 is the earliest you should be looking at for Kepler arrival."

Visa signatur

/havoc

Permalänk

Sweclockers har blivit lite väl mycket Aftonbladet i sin rubriksättning. Det är ju trots allt bara ett rykte, så varför inte skriva det direkt i rubriken?

Hur som helst, stämmer detta så hoppas jag verkligen att åtminstone AMD får ut sina kort i år. Mitt 5850 duger inte till jättemycket längre, och ett 6xxx kort är ju knappast smart att köpa i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Bättre att fasa ut det som finns kvar från förra generationen först.

Permalänk
Medlem

Båda dessa slides kan ju faktiskt vara sanna, man släpper konsumentversionen först, som då också får agera llite av "betatestning" inför kommande Quadro/Tesla som släpps under 2012.
Skulle också tro att samma fenomen som uppenbarade sig vid 40nm kommer inträffa även nu, oavsett om de lanserar eller inte kommer produktionskapaciteten av hela kretsar inte vara tillräcklig och om de lanserar tidigt så kommer det i.a.f. vara svårt att få tag på kort.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Sweclockers har blivit lite väl mycket Aftonbladet i sin rubriksättning. Det är ju trots allt bara ett rykte, så varför inte skriva det direkt i rubriken?

Hur som helst, stämmer detta så hoppas jag verkligen att åtminstone AMD får ut sina kort i år. Mitt 5850 duger inte till jättemycket längre, och ett 6xxx kort är ju knappast smart att köpa i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du också märkt att ditt 5850 inte häller måttet längre?:P

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Sweclockers har blivit lite väl mycket Aftonbladet i sin rubriksättning. Det är ju trots allt bara ett rykte, så varför inte skriva det direkt i rubriken?

Hur som helst, stämmer detta så hoppas jag verkligen att åtminstone AMD får ut sina kort i år. Mitt 5850 duger inte till jättemycket längre, och ett 6xxx kort är ju knappast smart att köpa i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Really? Tycker klart de är ett ganska bra läge för 6xxx serien, 1500kr för ett 6870, 6950 för 2000kr.

Trots allt iaf ett halvår kvar tills nästa generation, o dagens kort är riktigt billiga.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kel:

Wtf!? det står ju 2011 på framsidan vart killen står brevid den projicerade bilden, den bilden inne i artikeln verkar vara samma bild fast med egna årtal? photoshoppad eller? :/

Nya bilden är enligt källan vad som presenterades på "International Supercomputing Conference" i Hamburg 19–23 Juni.
Bilden med JHH är från hösten 2009 när han visade upp det fejkade Fermi med träskruvar. Fermi dröjde till April 2010 innan den fanns till försäljning så den uppdaterade bilden stämmer åtminstone på den punkten.

Tesla på originalbilden har ersatts av T10. Kan inte avgöra om det talar för eller emot nya bildens äkthet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av r:Grid:

Really? Tycker klart de är ett ganska bra läge för 6xxx serien, 1500kr för ett 6870, 6950 för 2000kr.

Trots allt iaf ett halvår kvar tills nästa generation, o dagens kort är riktigt billiga.

Håller inte med. Hoppet mellan 5850/5870 och 6000 seriens kort du nämnde är inte särskilt stort? Motiverar inte pengarna man får lägga IMO. Bättre att vänta på nya serien...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

AMD hade tape out i februari, och nVidia i juni. Fuad som är extremt pro nVidia rapporterar
"
Nvidia didn't have any major obstacles with the first tape out, but naturally there is still a lot of work to seal the leakage, and make the chip generally better.
"

Som jämförelse GF100 hade tape out i juli, 3 respins behövdes och GTX480 fanns i handeln i april året därpå.

Verkar som om Nvidia ligger ~1 kvartal bakom AMD den här gången om inget strul dyker upp. Bättre än 2 kvartal som senast, men att missa julhandeln är ingen höjdare.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Rickard11:

Sweclockers har blivit lite väl mycket Aftonbladet i sin rubriksättning. Det är ju trots allt bara ett rykte, så varför inte skriva det direkt i rubriken?

Hur som helst, stämmer detta så hoppas jag verkligen att åtminstone AMD får ut sina kort i år. Mitt 5850 duger inte till jättemycket längre, och ett 6xxx kort är ju knappast smart att köpa i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Agree...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

skulle gissat sommaren 2012 om vi har tur annars slutet av 2012 eller början av 2013 blir alltid försenat och tillgängliheten i sverige kommer att vara låg så högst troligt början av 2013

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zzcool:

skulle gissat sommaren 2012 om vi har tur annars slutet av 2012 eller början av 2013 blir alltid försenat och tillgängliheten i sverige kommer att vara låg så högst troligt början av 2013

Menar du "kepler" eller "Maxwell"?

Tror knappast Kepler dröjer tills i sommaren och absolut inte tills slutet av 2012, jag gissar att 28nm korten kommer från båda lägren senast i 1:a kvartalet 2012.
AMD blir säkert först ut som vanligt.

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maikel:

Tror Kepler designen är klar sen länge det är väl TSMC´s 28nm produktion som allt hänger på och inget annat.

Inlägg som det här visar på en grymt överförenklad bild av vad som krävs för att få ut ett grafikkort från designpappret till affären.

Nu är min förståelse av det hela så oerhört låg att jag inte riktigt vet hur jag ska förklara utan att det blir fel.

Det Nvidia gör är inte att bara lämna fram en skiss på en arkitektur som TSMC sen trycker upp.
Det är otroligt mycket finlir och små ändringar vid olika kopplingar och ditten och datten som jag inte har en aning om.
Sen är inga tillverkningsprocesser felfria och det gäller att komma på lösningar till att minimera hur pass mycket ens krets påverkas av dom svagheter som tillverkningsprocessen har.
osv osv osv.

Grundidén och grundarkitekturen är säkert klar sedan länge, men det är väldigt mycket finlir kvar innan Nvidia är klar med Kepler.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Inlägg som det här visar på en grymt överförenklad bild av vad som krävs för att få ut ett grafikkort från designpappret till affären.

Nu är min förståelse av det hela så oerhört låg att jag inte riktigt vet hur jag ska förklara utan att det blir fel.

Det Nvidia gör är inte att bara lämna fram en skiss på en arkitektur som TSMC sen trycker upp.
Det är otroligt mycket finlir och små ändringar vid olika kopplingar och ditten och datten som jag inte har en aning om.
Sen är inga tillverkningsprocesser felfria och det gäller att komma på lösningar till att minimera hur pass mycket ens krets påverkas av dom svagheter som tillverkningsprocessen har.
osv osv osv.

Grundidén och grundarkitekturen är säkert klar sedan länge, men det är väldigt mycket finlir kvar innan Nvidia är klar med Kepler.

Har inte heller sagt att jag vet allt om hur det går till i utvecklingsfasen men:

Amd har sagt att deras 28nm kort släpps i år då kan vi räkna med att de kommer innan jul dvs okt/nov finns även rapporter om att de kommer redan i September.

Om Southern Islands skulle komma i September och Kepler nästa Sommar som zzcool gissar på, då betyder det 9 månaders försprång för AMD! Och det finner jag föga troligt att Nvidia skulle acceptera hur dåliga TSMC än är på att trycka ut deras kort.

Det skulle betyda 9 månader av kraftigt minskad försäljning för Nvidia och om deras kort kommer först nästa sommar så är det antagligen samtidigt som AMD börjar med sina 20nm planer and then what.

Så oavsett vad man vet om GPU-tillverkning eller inte det är helt enkelt inte logiskt att Nvidia skulle fucka upp det så grovt ännu en gång, även om man aldrig kan vara riktigt säker med dom och dem verkar ju få ordning i leden nu med alla grymma Tegra lanseringar på g.

BTW fan vad grymt om Intel skulle börja med Foundry verksamhet för Nvidias/AMD´s GPU verksamhet, de är ju fan så mycket bättre än TSMC!

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maikel:

fan vad grymt om Intel skulle börja med Foundry verksamhet för Nvidias/AMD´s GPU verksamhet, de är ju fan så mycket bättre än TSMC!

Tror jag inte kommer hända, de vill nog inte avslöja hemligheterna bakom sina chip genom att låta intel tillverka dem

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andre_H:

Tror jag inte kommer hända, de vill nog inte avslöja hemligheterna bakom sina chip genom att låta intel tillverka dem

Tvivlar själv starkt på det skulle hända.

Hade Intel startat foundry verksamhet så finns det väl lagar som skulle förbjuda de att använda designen själva i sina produkter.

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||