Permalänk

Ny Hårddisk^^

Hallå där^^ min hårddisk har nyss kraschat :/ så jag har kollat runt lite på diverse sidor och vet inte riktigt vad jag ska välja :/ Jag kommer att spela väldigt mycket spel på den och då lät det som om SSD diskarna var gudomliga^^ men dom rymmer ju nästan ingenting >.<
är mestadels på Komplett då och om det vore så att jag skulle köpa en SSD så tyckte jag att denna verkade som ett bra val http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635522 men kan ha helt fel så uppskattar verkligen några kommentarer om den och nya förslag ifall det finns nåt bättre^^

men kollade vidare lite och hittade även denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=631606#extra ingen SSD visseligen men jag tyckte att den lät väldigt bra i både hastighet och utrymme för príset.

men är den jättekass ifall man använder den till spel?
(spelar mest spel som t ex League of Legends, Minecraft och sånt. alltså inte allt för krävande spel. men man vet ju aldrig vad man kommer att spela i framtiden^^)

så...ja där har ni mina frågor^^ längtar redan efter svar^_^

Permalänk
Medlem

Jag kör med denna som System disk.

https://www.inet.se/artikel/4303867/500gb-seagate-momentus-xt...

Den är riktigt snabb. Hade senaste generationen sata 2 Western Digital VelociRaptor på 150GB innan och datorn är märkbart snabbare vid start och allmänt rappare för övrigt med den nya Momentus XT'n.

Sen kan du kolla på denna oxå så du har "lite" extra utrymme till lager.

https://www.inet.se/artikel/4303946/2tb-seagate-barracuda-gre...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

En SSD kommer inte göra någon större skillnad när du spelar spel om det inte är typ MMOs där spelet kontinuerligt måste ladda in nya saker från disken.
Vanligaste användningsområdet för en SSD är som systemdisk (dvs operativsystemet) samt de program man allt som oftast använder och så till viss del även spel om det som jag sa innan är såna som behöver läsa mycket och ofta från disk.
De spel du ger exempel på kan du lika gärna köra från en mekanisk disk.

Men kan starkt rekommendera SSD, allt känns mycket rappare när man arbetar med datorn och den startar ju så väldigt mycket snabbare också om du är en sån som stänger av din dator varje dag

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Nu blev jag lite intresserad åt den där seagate xt 7200^^ visste inte att det fanns sånna där hybrid diskar det är nåt i den stilen jag letar^^ men räcker 4g? Eller rättare sagt..hur mycket tar windows 7 egentligen?^^ och om det finns någon version med en tb vanligt utrymme så skulle det uppskattas väldigt mycket^^ (har en tendens att spara ner väldigt mycket^^'

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk

Hahaha xD för att jag gillar "^^" ^^
Nä men okej, då läste jag lite mysko på hårddisken då, läste det som att det var en 500gb vanlig hårddisk med en liten ssd hårddisk på 4gb inbyggd

Men hm...hur fungerar den då egentligen? Om jag tex vill att operativsystemet ska vara på ssd, säger jag åt hårddisken det i nåt program eller har jag helt missuppfattat hårddisken?^^'

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

Omotiverat skitsnack i de två posterna ovanför mig. (save for om mod kommer och modererar, då är det kanske inte samma poster ovanför längre)

Som sagt tidigare, spel på SSD är en dyr historia fortfarande och ger inte alltid någon större skillnad i upplevelse. Som systemdisk är de häftiga då ja OS:et blir mer responsivt, men även här borde man ta sig en funderare om det är värt priset över en riktigt bra hårddisk.

3TB hårddiskar kan man inte boota från direkt om man inte har nyare moderkort med UEFI samt 64 bitars windows. Skulle istället rekommendera en 2TB Caviar Black. Det är ingen SSD hybrid, utan bara en riktigt pigg hårddisk med gott om utrymme.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Caviar Black låter en del, har den som lagringsdisk och diverse spel på den. Men SSD är helt otroligt skönt, man märker verkligen hur otroligt efter en HDD ligger i prestanda.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köra på de jag länkade tidigare i tråden?

De två hårddiskarna tillsammans är ju rätt billigt när man ser till vad man får för grejer.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]