Rädda data från hårddisken

Permalänk

Rädda data från hårddisken

Har en hårddisk som inte fungerar som den ska, windows installationen vägrar boota. Har testa med olika live-cds och kom fram till att Parted Magic var det enda som fungerade för att rädda datan på hårddisken.

Jag körde TestDisk och lyckades då starta en överföring av hela hårddisken till en plats på en ny hårddisk.
Men problemet var att det gick i ca 75MB/timme vilket resulterar i att det skulle ta över 30 dagar att föra över alla foton och musik.

Finns det något vettigare program som det går lite snabbare med? Helst en livecd men vanligt program går också bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Har en hårddisk som inte fungerar som den ska, windows installationen vägrar boota. Har testa med olika live-cds och kom fram till att Parted Magic var det enda som fungerade för att rädda datan på hårddisken.

Jag körde TestDisk och lyckades då starta en överföring av hela hårddisken till en plats på en ny hårddisk.
Men problemet var att det gick i ca 75MB/timme vilket resulterar i att det skulle ta över 30 dagar att föra över alla foton och musik.

Finns det något vettigare program som det går lite snabbare med? Helst en livecd men vanligt program går också bra.

jag skulle köra med en clonezilla live och göra en image av gamla disken på en ny disk(minst lika stor) eller clona den gamla disken till en ny(minst lika stor), om det är något fel på disken tar det länge men clonezilla borde göra snabbaste jobber eftersom det inte kopierar "tomt utrymme" vilket de flästa andra program gör

Visa signatur

Microsoft sells you windows while Linux gives you the whole house for free!

Permalänk

Clonezilla verkade riktigt bra, testade men den sa att jag var tvungen att köra fsck på disken för den var korrupt.

Har försökt att köra chkdsk från windows 7 installations cdn men skiten vägrar ju att ladda efter att man tryckt "Reparera datorn"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Clonezilla verkade riktigt bra, testade men den sa att jag var tvungen att köra fsck på disken för den var korrupt.

Har försökt att köra chkdsk från windows 7 installations cdn men skiten vägrar ju att ladda efter att man tryckt "Reparera datorn"

om du kör med en ubuntu live och kållar i gparted, ser du några partitioner på disken då?

Visa signatur

Microsoft sells you windows while Linux gives you the whole house for free!

Permalänk
Medlem

Kolla om du kan få igång disken med Spinrite.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk

Blev riktigt irriterad på disken så drog iväg och köpte billigast möjligast kabinett till den för att kunna koppla in den i min 24/7 server under drift (datorn vägrar att boota ifall den sitter i från start).

Så kopplade in den, körde en chkdsk på windows server 2003 som den kör och det verkar gå bra hitils
Alla partioner har kommit upp i utforskaren och den står och tuggar igenom den största av dem och korrekterar alla felen. Den stannade med ett unspecific error under stage 2 nyligen, men drog igång den igen.

Spinrite verkar onekligen intressant, får köra en testrunda ifall inte det här klaffar. Fick iaf HP (disken satt i en bärbar) att skicka mig en ny 640GB 2,5 tummare ^^