Datorn vill inte boota från SSD:n

Permalänk
Medlem

Datorn vill inte boota från SSD:n

Jag håller på att installera min nybyggda dator, och har stött på ett problem som driver mig till vansinne...
Kan ju börja med att nämna komponenterna: En Core i5-2500K med ASRock P67 Extreme 6 (med senaste bios), 8GB ram, 2st GF GTX570, SSD:n är en Corsair Force 3 120GB och hd:n är en Western Digital caviar green 2TB.

Jag har installerat Windows 7 (Ultimate x64) på SSD:n och själva installationen gick utan problem.
Men när jag ska boota från den i ACHI läge så får jag bara upp det klassiska "please insert a bootable disk" meddelandet... Det som är lustigt är att om jag byter till IDE läge så bootar den utan problem från SSD:n.
En annan lustig sak är att om jag väljer den andra hårdisken som bootdisk i bios i ACHI läge så startar windows också. Men både windows installationen och den dolda boot partitionen ligger ju på ssd:n...

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk

Ska man inte ställa in ACHI läget i registret först innan man ändrar det i bios ? Har själv ingen ssd men har för mig jag läst något om det.

Permalänk
Medlem

Installerade du windows när disken var i ACHI läge? (borde iofs inte påverka själva booten, brukar bli BSOD om man installerat i IDE läge och sen byter till AHCI)

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Ja, den är installerad i ACHI läge.
Jag har också prövat att installera den i IDE läge och sen ändrat i registret. Men den vill ändå inte boota från disken, utan den klagar bara på att det inte är en bootbar enhet...

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

okej, bara för att kolla...

1. du har ställ bios till AHCI på alla sata kontrollers?
2 du har kopplat ut alla extra diskar
3 du har installerat windows på ssd:n

prova boota innan du kopplar in andra diskenheter

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

1. Ja
2. Nej. Vet inte varför det skulle hjälpa, men jag ska testa och se om det gör nån skillnad.
3. Ja, givetvis.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Jag har prövat koppla ur den 2:a hårddisken och då funkar allt som det ska. Jag kan boota SSD:n i ACHI läge.
Men när jag kopplar in den igen så kommer felmeddelandet tillbaka om jag väljer ssd:n som bootdisk.
Men det är ju lustigt att den startar från ssd:n om jag väljer den andra hårddisken som bootdisk istället... Måste nog vara en bugg i biosen. Jag tror jag helt enkelt får köra så här, för det verkar ju funka om än det inte är riktigt rätt.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Enklast är att byta plats på SATA kablarna så att SSD hamnar först.

Exakt hur vet du att du valt SSD som boot disk i bios?

Folk bruka välja helt fel när de har flera hårddiskar( eller USB minne). Detaljerna varierar mellan olika moderkort. Det gör in en lista med konstiga modell namn på alla diskar (USB minnen mm) du har kopplat för tillfället (INTE där man ställer in datum tid). Listan används när man har flera av samma typ eller USB att välja mellan.

Permalänk
Medlem

SSD:n sitter på första porten. I bios har står det ACHI:Corsair Force 3 som första boot enhet och jag har tagit bort alla andra enheter i listan. Så det finns ingen risk att jag skulle ha valt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

vi kan ju konstatera att det har medf diskarnas ordning och bootloadern att göra...

har du tagit ut windows skivan?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

vi kan ju konstatera att det har medf diskarnas ordning och bootloadern att göra...

har du tagit ut windows skivan?

Ja, givetvis...
Men jag tror snarare att det är någon bugg i bios som gör detta. För det funkar ju som det ska när jag tar ut den andra hårddisken. Och uppenbarligen så bootar den från ssd:n när jag väljer den andra hårddisken.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

yep, då är det bootloadern som kollar på fel disk och starta fel operativsystem helt enkelt...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+