Ace 520w, funkar det med följande specs?

Permalänk
Medlem

Ace 520w, funkar det med följande specs?

Tjenare, fick tag på en dator för inte så länge sedan. Datorn i sig är väl helt OK men hade tänkt köpa ny hårddisk + grafikkort.
Då till frågan, tror ni att nätdelen klarar av ett ASUS GeForce gts 450? Resterande specs är;

CPU: AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 6000+
Moderkort: Asus M2A-VM HDMI
RAM: 2GB DDR2 från kingston.
Hårddisk(som ska köpas): Western Digital Caviar Green 500GB.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle vara välidgt försiktig när det gäller Ace-agg.

Läs Sweclockers recension för att förstå vad jag menar...

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Mjo, har sett att dom inte speciellt bra. Denna datorn ska då gå till en nära vän som tänkte spela lite smått på den och just nu kör den på integrerad grafik... Vad tror du är det bästa kortet jag skulle kunna trycka in i burken?

Permalänk
Entusiast

Nätagg gjorda av Ace bör inte användas i mer än datorer som åker till skroten.

För en ''All in one'' disk, dvs system + spel och hela faderejan på samma disk. Är inte att rekommendera att använda en ''green'' Disk till.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Nätagg gjorda av Ace bör inte användas i mer än datorer som åker till skroten.

För en ''All in one'' disk, dvs system + spel och hela faderejan på samma disk. Är inte att rekommendera att använda en ''green'' Disk till.

Det är inget problem då datorn som sagt inte är menad till att leva i 2-3 år till. Det ända jag skulle vilja veta är gällande grafikkortet.
Men tack ändå för infon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pappersfjanten:

Det är inget problem då datorn som sagt inte är menad till att leva i 2-3 år till. Det ända jag skulle vilja veta är gällande grafikkortet.
Men tack ändå för infon!

Alltså du verkar inte förstå vidden i problemet med ACE agg. Om du inte vill riskera att din polares hus brinner ned när nätagget går sönder så är det bäst att du byter ut det illa kvickt. De är inte korrekt jordade och kan vara en direkt livsfara när de går sönder.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av monster08:

Alltså du verkar inte förstå vidden i problemet med ACE agg. Om du inte vill riskera att din polares hus brinner ned när nätagget går sönder så är det bäst att du byter ut det illa kvickt. De är inte korrekt jordade och kan vara en direkt livsfara när de går sönder.

Hmm, så illa!? Har ju funkat fint hittills. I så fall blir det att kasta datorn eller behålla till senare, då han inte har budgeten för tillfället.

Edit: Har du något budget nätagg att rekommendera?

Permalänk
Skrivet av pappersfjanten:

Edit: Har du något budget nätagg att rekommendera?

http://www.inet.se/artikel/6909507/fsp-400-60apn-bulk-400w

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Medlem

Tackar, antar att gt 440 skulle funka på detta? Annars, har du något bättre kort i samma prisklass? Budgeten ligger väl på runt 1000kr.

Permalänk
Skrivet av pappersfjanten:

Tackar, antar att gt 440 skulle funka på detta? Annars, har du något bättre kort i samma prisklass? Budgeten ligger väl på runt 1000kr.

Om totalbudgeten ligger på runt 1000kr så ta ett FSP400-60APN och ett HD6670.
https://www.inet.se/artikel/5409227/gigabyte-radeon-hd6670-1g...
Går på 1116kr.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av pappersfjanten:

Tackar, antar att gt 440 skulle funka på detta? Annars, har du något bättre kort i samma prisklass? Budgeten ligger väl på runt 1000kr.

Om jag vore er skulle jag kolla på begagnat istället. För 300:- kan du få typ ett beggat nätagg, modell Corsair VX550, och för resterande 700 går det ju att få tag på ett Geforce GTX460.

edit: Kan tillägga att jag köper i princip allt(utom chassi/hårddiskar) beggat, antingen här eller på tradera. Har stött på en trasig produkt, men vid det tillfället visste jag att produkten vara halvfungerande då den såldes som defekt.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Om totalbudgeten ligger på runt 1000kr så ta ett FSP400-60APN och ett HD6670.
https://www.inet.se/artikel/5409227/gigabyte-radeon-hd6670-1g...
Går på 1116kr.

Tackar!

Skrivet av Deathdancer:

Om jag vore er skulle jag kolla på begagnat istället. För 300:- kan du få typ ett beggat nätagg, modell Corsair VX550, och för resterande 700 går det ju att få tag på ett Geforce GTX460.

Okej, tack för tipset. Ska kolla in det!

Permalänk
Medlem

Kompisen jag fick detta av har kört med nätagget i 3 år. Har han haft extremt mycket tur då den inte börjar brinna? Känns läskigt att använda datorn med det där nätagget ju.

Edit: Vad är det absolut bästa kortet man kan få på ett 400w nätagg? Tänkte på att 450 behöver ca 450.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pappersfjanten:

Kompisen jag fick detta av har kört med nätagget i 3 år. Har han haft extremt mycket tur då den inte börjar brinna? Känns läskigt att använda datorn med det där nätagget ju.

Edit: Vad är det absolut bästa kortet man kan få på ett 400w nätagg? Tänkte på att 450 behöver ca 450.

http://www.inet.se/artikel/6900492/xfx-core-edition-450w dom är utav bra kvalitet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av pappersfjanten:

Kompisen jag fick detta av har kört med nätagget i 3 år. Har han haft extremt mycket tur då den inte börjar brinna? Känns läskigt att använda datorn med det där nätagget ju.

Edit: Vad är det absolut bästa kortet man kan få på ett 400w nätagg? Tänkte på att 450 behöver ca 450.

Rekommendationen är för det mesta gravt överdriven, grafikkortstillverkarna vet ju inte vad du har i burken eller vad du har för kvalitet på nätaggregatet.

GTX460, HD6850, HD6870 eller HD6950 är inga problem att köra på ett 400W av hyfsad kvalitet (ett GTS450 är definitivt inga problem att köra).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Antielefant
Skrivet av pappersfjanten:

Kompisen jag fick detta av har kört med nätagget i 3 år. Har han haft extremt mycket tur då den inte börjar brinna? Känns läskigt att använda datorn med det där nätagget ju.

Från Elsäkerhetsverket:

Försäljningsförbud nr 10EV3955

Nätdelen har interna ledningar, nätledningar och skyddsjord, som är direkt lödda utan någon annan förankring. Om nätledningarna lossnar kan höljet, eller till nätdelen inkopplade produkter som moderkort, bli spänningsförande. Om skyddjordsledningen lossnar finns det risk att jordskyddet försvinner och adekvat person- och brandskydd sätts ur spel.
Nätdelen saknar avstörningsfilter vilket är ett krav enligt gällande regelverk för switchande transformatorer samt har bristfällig EMK-avskärmning.
Nätdelen har också för korta isolationsavstånd internt och saknar EG-försäkran.

Elsäkerhetsverket har beslutat om försäljningsförbud enligt förordningarna om elektrisk materiel (1993:1068) och elektromagnetisk kompabilitet (1992:1512).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Då blir det den!

Skrivet av WrongTarget:

Rekommendationen är för det mesta gravt överdriven, grafikkortstillverkarna vet ju inte vad du har i burken eller vad du har för kvalitet på nätaggregatet.

GTX460, HD6850, HD6870 eller HD6950 är inga problem att köra på ett 400W av hyfsad kvalitet (ett GTS450 är definitivt inga problem att köra).

Vad bra, då blir det GTS 450!

Skrivet av Zcenicx:

Från Elsäkerhetsverket:

Försäljningsförbud nr 10EV3955

Nätdelen har interna ledningar, nätledningar och skyddsjord, som är direkt lödda utan någon annan förankring. Om nätledningarna lossnar kan höljet, eller till nätdelen inkopplade produkter som moderkort, bli spänningsförande. Om skyddjordsledningen lossnar finns det risk att jordskyddet försvinner och adekvat person- och brandskydd sätts ur spel.
Nätdelen saknar avstörningsfilter vilket är ett krav enligt gällande regelverk för switchande transformatorer samt har bristfällig EMK-avskärmning.
Nätdelen har också för korta isolationsavstånd internt och saknar EG-försäkran.

Elsäkerhetsverket har beslutat om försäljningsförbud enligt förordningarna om elektrisk materiel (1993:1068) och elektromagnetisk kompabilitet (1992:1512).

Jadu, inga ord. Pinsamt tycker jag.