Permalänk
Medlem

Processor till nyckelring

Har nån gammal amd athlon processor från 1999 eller 2000 som visade sig vara defekt. Tänkte att man kanske kan "gjuta" in den i nån tålig plast och ha som nyckelring? Någon som vet om det går och i så fall vad man behöver samt var man kan hitta. Kan tänka mig att hobbyaffärer har men vet inte alls vad jag ska leta efter.

Om tråden är felplacerad så lägg den gärna på rätt plats

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av frillan125:

Har nån gammal amd athlon processor från 1999 eller 2000 som visade sig vara defekt. Tänkte att man kanske kan "gjuta" in den i nån tålig plast och ha som nyckelring? Någon som vet om det går och i så fall vad man behöver samt var man kan hitta. Kan tänka mig att hobbyaffärer har men vet inte alls vad jag ska leta efter.

Om tråden är felplacerad så lägg den gärna på rätt plats

varför ska den vara ingjuten då?
knäck av alla pinnar, och borra ett fint hål i ena hörnet bara?

kan nog inte svära på att det är athlon, men betalar du portot ska jag nog kunna hitta lite gamla grejer och posta till dig.

(är nog bortskämd med gamle processorer, gjorde allehanda roligheter, använde som kam och tillslut låg de mest kring och skräpade)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

Titta hur han gjorde med minnena http://www.sweclockers.com/galleri/5857-glasminnen-20 kanske kan vara ett sätt?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

varför ska den vara ingjuten då?
knäck av alla pinnar, och borra ett fint hål i ena hörnet bara?

kan nog inte svära på att det är athlon, men betalar du portot ska jag nog kunna hitta lite gamla grejer och posta till dig.

(är nog bortskämd med gamle processorer, gjorde allehanda roligheter, använde som kam och tillslut låg de mest kring och skräpade)

Nej jag vill inte bryta av pinnarna på den, har bara tagit bort klisterlappen som var på svenska och påpeka att garantin försvinner om den fipplas med. Hur menar du med det andra du skrev?

Skrivet av AntiSmidig:

Titta hur han gjorde med minnena http://www.sweclockers.com/galleri/5857-glasminnen-20 kanske kan vara ett sätt?

Jag satt och letade efter ditt galleri innan, tackar för tipset. Ska kolla upp och se om jag hittar de, tror du det finns hos hobbyaffärer eller är det kanske mer mot någon annan form av affär?

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Problemet tror jag blir att hitta en bra form. Hur ska man få processorn att flyta i mitten innan plasten har stelnat?

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

Japp det blir ett problem. Hade väl tänkt bygga en liten form i i trä som är fyrkantig sen i 3 hörn (borde hålla den på plats) spänner jag upp den med tunn tråd eller något. Första problemet är att hitta materialet till att göra den.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Du borde kunna få den att se flytande ut om du gör gjutningen i två steg. Antingen genom att gjuta en "botten" i lämplig storlek och sen lägga prollen på för att sen gjuta ett täckande lager över när "botten" härdat klart. Alternativt hänga den i trådar och gjuta in halva först, sen ta bort trådarna och fylla på resten.

Tror att lösningen med en botten borde bli bättre då det känns som om risken för en synlig skarv blir på rätt håll så att säga ( längs med sidan på prollen istället för tvärs över) Kan kanske bli lite problem med bubblor om gjutmaterialet inte är lättflytande.

Jag sommarjobbade för många år sen med att gjuta epoxylinser till optokomponenter och där brukade man använda undertryck (vacum kammare) för att få ur luftbubblorna ur epoxyn innan man gjöt. inget man har hemma kanske men om du har möjlighet till ngt liknande borde du få en klarare gjutning.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcameron:

Du borde kunna få den att se flytande ut om du gör gjutningen i två steg. Antingen genom att gjuta en "botten" i lämplig storlek och sen lägga prollen på för att sen gjuta ett täckande lager över när "botten" härdat klart. Alternativt hänga den i trådar och gjuta in halva först, sen ta bort trådarna och fylla på resten.

Tror att lösningen med en botten borde bli bättre då det känns som om risken för en synlig skarv blir på rätt håll så att säga ( längs med sidan på prollen istället för tvärs över) Kan kanske bli lite problem med bubblor om gjutmaterialet inte är lättflytande.

Jag sommarjobbade för många år sen med att gjuta epoxylinser till optokomponenter och där brukade man använda undertryck (vacum kammare) för att få ur luftbubblorna ur epoxyn innan man gjöt. inget man har hemma kanske men om du har möjlighet till ngt liknande borde du få en klarare gjutning.

Lycka till

Väldigt bra idé där, ska absolut prova det. Någon som vet var man kan få tag i bra material till detta i Skåne? Skulle åka in i Malmö idag och leta men blev inte av, har svårt att tänka mig att hobbex eller liknande har sånt här.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation