Dataintrång (Hackers) - Något att oroa sig för?

Permalänk
Medlem

Dataintrång (Hackers) - Något att oroa sig för?

De senaste månaderna har det varit mycket stora dataintrång runt om i världen på webben. Detta gäller t.ex Statoil, Sony Playstation Network, Comodo Firewall.
Ofta så har intrången orsakat läckage ang. kontouppgifter som e-postadresser och inloggningsuppgifter. Eller så har falska SSL-certifikat utfärdats.

Hur allvarligt bör man ta det här egentligen som privatperson?
Det som förbryllar mig mest är frågan om man vågar att ha sina kontokortsuppgifter lagrade på t.ex Steam, Xbox osv.

Jag följer Eurosecure Sverige ESET Säkerhetsblogg - http://blog.eset.se/

Permalänk
Medlem

känns som att byta lösenord lite då och då kan vara vettigt. annars är nog risken liten att drabbas men när man väl gör det är det inte roligt. sen brukar man via sin bank vara försäkrad mot vissa typer av stölder.
har en kollega som blev scimmad (heter det så) så dom stal pengarna på hans konto. han fick tillbaka dom för hans bank har en sådan försäkring. var längesen det hände så jag vet inte hur det är idag?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

känns som att byta lösenord lite då och då kan vara vettigt...
sen brukar man via sin bank vara försäkrad mot vissa typer av stölder...

Byta lösenord är väl egentligen det enda man kan göra. Och det är precis det jag menar. Eftersom man har lagrat informationen på ett annat ställe så hjälper det inte vad man har för säkerhetslösning själv på sin egen dator utan man får helt enkelt lita på att t.ex Steam och Xbox klarar av att hålla muren uppe. Det enda som man dock har nytta av är SSL-certifikaten så länge de ej har blivit förfalskade.

Och det är som sagt ej min e-post, vad jag heter eller att någon förstör ens reputation genom att spela ruttet. Utan det är bankkortsuppgifterna som ligger i centrum. Jag använder själv VISA och jag gillar deras Verified by VISA funktion som dök upp för ett tag sedan. Men platser som t.ex Steam använder sig ej av denna funktion ännu (vet ej varför). Jag fick först en uppfattningen om att det var ett tvång från SWEDBANK/Sparbankerna om att denna funktion skulle användas för att överhuvudtaget kunna handla på nätet. Men så var inte fallet.

Som du själv säger sedan så finns det Skimming-försäkringar via banken men målet är ju att aldrig behöva utnyttja dessa då det kanske kunde ha förhindrats via kortinnehavaren själv.

Att handla på nätet är ju en bekvämlighet som man vill fortsätta med och jag skulle absolut ej lägga av med det. Tvärtom. Det ger bara stort plus för samhället då det förhindrar att mer svarta pengar används eftersom kvitto alltid ges (där jag handlar) samt att en transaktion registreras hos banken för granskning i framtiden.