Hitachi RMA = SKÄMT

Permalänk
Medlem

Hitachi RMA = SKÄMT

Jag skickade in min Hitachi 1TB hd till Hitachi, tog ca 1 vecka så hade jag en ny.
När jag öppnade paketet så var HD förseglad så antog det var en helt ny disk som WD gör..

När jag öppnade så stod det på HD "refurbished" .. WHAT?

De har alltså lagat min HD, inte skickat en ny.. Nu efter en vecka är problemet tillbaka..
Och det kostade mig ca 250:- skicka hd.. Tänker inte betala en gång till för att skicka iväg det, får väl se vad de säger..

Skulle jag vetat detta så skulle jag köpt en helt ny 2tb istället, känns inte direkt värt att lägga ut totalt 500:- för att få en reparerad hd.. När man kan köpa en 2tb för 600:-

Så för mig blir det inga mer Hitachi!

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

kontakta butiken kanske innan du går rage på hitachi

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AxxT:

Jag skickade in min Hitachi 1TB hd till Hitachi, tog ca 1 vecka så hade jag en ny.
När jag öppnade paketet så var HD förseglad så antog det var en helt ny disk som WD gör..

När jag öppnade så stod det på HD "refurbished" .. WHAT?

De har alltså lagat min HD, inte skickat en ny.. Nu efter en vecka är problemet tillbaka..
Och det kostade mig ca 250:- skicka hd.. Tänker inte betala en gång till för att skicka iväg det, får väl se vad de säger..

Skulle jag vetat detta så skulle jag köpt en helt ny 2tb istället, känns inte direkt värt att lägga ut totalt 500:- för att få en reparerad hd.. När man kan köpa en 2tb för 600:-

Så för mig blir det inga mer Hitachi!

Det är säkerligen inte din disk som du fick tillbaka utan en annan som de har kollat upp och som funkar som det är tänkt. Det bör vara garanti på denna också, så NP.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Jag skickade in min Hitachi 1TB hd till Hitachi, tog ca 1 vecka så hade jag en ny.
När jag öppnade paketet så var HD förseglad så antog det var en helt ny disk som WD gör..

När jag öppnade så stod det på HD "refurbished" .. WHAT?

De har alltså lagat min HD, inte skickat en ny.. Nu efter en vecka är problemet tillbaka..
Och det kostade mig ca 250:- skicka hd.. Tänker inte betala en gång till för att skicka iväg det, får väl se vad de säger..

Skulle jag vetat detta så skulle jag köpt en helt ny 2tb istället, känns inte direkt värt att lägga ut totalt 500:- för att få en reparerad hd.. När man kan köpa en 2tb för 600:-

Så för mig blir det inga mer Hitachi!

Förstår inte riktigt, du har problem med att din trasiga disk ersätt av en reparerad? Varför skulle du ha rätt att få en helt ny?

Permalänk
Medlem

Butiken lämnar bara ett års garanti, sen får man gå till tillverkaren som lämnar 5års garanti.

Att reparera en hd är väl dött fött? Då kunde jag lika gärna gjort en diskscan och reparera de skadade kluster, och då håller den ett tag till.

Så när du lämnar in en HD så tycker du det är okej att få en reparerad HD som någon annan har haft och betala 250:- för det? Och sen märka att den är också kass? Okej, betala mig 200:- så skickar jag min HD till dig! ÄR SOM HITTAD!
Att ens fråga varför jag ska ha en ny disk?? På grund av detta kanske??

När jag lämnar hd hos Samsung, WD, Segate så har jag ALLTID fått en ny HD, ALDRIG en reparerad HD.. Acceptera man det så är man bara korkad..
Har haft följande och alltid fått nya:
WD raptor 150 o 300 = 4st
WD Green 0 Black = 4st
Samsung F1 1TB = 3st
Seagate 500GB = 5st

Det är säker garanti på den disken, men att betala 250:- för det.. Det är inte acceptabelt!

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Misshandlar du dina diskar eller? Byter väldigt ofta tycker jag, genom rma då.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Butiken lämnar bara ett års garanti, sen får man gå till tillverkaren som lämnar 5års garanti.

Att reparera en hd är väl dött fött? Då kunde jag lika gärna gjort en diskscan och reparera de skadade kluster, och då håller den ett tag till.

Så när du lämnar in en HD så tycker du det är okej att få en reparerad HD som någon annan har haft och betala 250:- för det? Och sen märka att den är också kass? Okej, betala mig 200:- så skickar jag min HD till dig! ÄR SOM HITTAD!
Att ens fråga varför jag ska ha en ny disk?? På grund av detta kanske??

När jag lämnar hd hos Samsung, WD, Segate så har jag ALLTID fått en ny HD, ALDRIG en reparerad HD.. Acceptera man det så är man bara korkad..
Har haft följande och alltid fått nya:
WD raptor 150 o 300 = 4st
WD Green 0 Black = 4st
Samsung F1 1TB = 3st
Seagate 500GB = 5st

Det är säker garanti på den disken, men att betala 250:- för det.. Det är inte acceptabelt!

Det finns inget som säger att den är reparerad och med tanke på hur lätt det är att reparera en dylik(not) är den gissningsvis inte det. Mitt tips är att kolla upp vad Refurbished faktiskt kan innebära utöver reparerad innan du slänger ur dig sånt.

Och är inte dåligt bortskämd om du anser dig ha rätt till en splitter ny hårddisk när din går sönder. Du har ingen som helst rätt att bli arg när du får en hårddisk i nyskick, om än begagnad. Hårddisken som gick itu var ju gissningsvis också begagnad.

Och aldrig mer Hitachi? du har haft 8 rma:s på WD och en på Hitachi...

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

har du aldrig tänkt att det är du som behandlar din hårdvara dåligt?? 17 rmas på bara hårddisken låter som det är ganska mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Butiken lämnar bara ett års garanti, sen får man gå till tillverkaren som lämnar 5års garanti.

Att reparera en hd är väl dött fött? Då kunde jag lika gärna gjort en diskscan och reparera de skadade kluster, och då håller den ett tag till.

Så när du lämnar in en HD så tycker du det är okej att få en reparerad HD som någon annan har haft och betala 250:- för det? Och sen märka att den är också kass? Okej, betala mig 200:- så skickar jag min HD till dig! ÄR SOM HITTAD!
Att ens fråga varför jag ska ha en ny disk?? På grund av detta kanske??

När jag lämnar hd hos Samsung, WD, Segate så har jag ALLTID fått en ny HD, ALDRIG en reparerad HD.. Acceptera man det så är man bara korkad..
Har haft följande och alltid fått nya:
WD raptor 150 o 300 = 4st
WD Green 0 Black = 4st
Samsung F1 1TB = 3st
Seagate 500GB = 5st

Det är säker garanti på den disken, men att betala 250:- för det.. Det är inte acceptabelt!

Vad jag vet så fixar Dustin, Komplett med flera garantiärenden under hela garantitiden.

Vad gäller refurbished så gör alla tillverkare så, även WD.
De repareras och förpackas så de ser ut som nya.

Eftersom du har haft så många trasiga diskar så borde du fundera på orsaken till detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Butiken lämnar bara ett års garanti, sen får man gå till tillverkaren som lämnar 5års garanti.

Att reparera en hd är väl dött fött? Då kunde jag lika gärna gjort en diskscan och reparera de skadade kluster, och då håller den ett tag till.

Så när du lämnar in en HD så tycker du det är okej att få en reparerad HD som någon annan har haft och betala 250:- för det? Och sen märka att den är också kass? Okej, betala mig 200:- så skickar jag min HD till dig! ÄR SOM HITTAD!
Att ens fråga varför jag ska ha en ny disk?? På grund av detta kanske??

När jag lämnar hd hos Samsung, WD, Segate så har jag ALLTID fått en ny HD, ALDRIG en reparerad HD.. Acceptera man det så är man bara korkad..
Har haft följande och alltid fått nya:
WD raptor 150 o 300 = 4st
WD Green 0 Black = 4st
Samsung F1 1TB = 3st
Seagate 500GB = 5st

Det är säker garanti på den disken, men att betala 250:- för det.. Det är inte acceptabelt!

Du vet inte vad/om det det var fel på den du fått nu, kanske var ett stift i kontakten som var snett eller liknande. Dom reparerar inte diskar med fysiska fel på skivorna/läsarmen, sådana diskar kasseras. Är du orolig så kör ett test med tillverkarens felsökningsprogram.

Återigen, varför ska du få en helt ny? Du skickar in en som gått sönder, antingen reparerar dom den eller så skickar dom en ersättningsdisk, finns inget som helst som säger att du ska få en helt ny. Skulle du kräva en helt ny om det gällde något annat i elektronikväg? TV? Mobiltelefon? Kamera?

Permalänk
Medlem

Bor du ute på landet och har strömspikar? Hur kan man ha sönder så många diskar har en hel hög med diskar 4-5 hår 24-7 har aldrig haft en trasig disk

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara vibrationer i lådan också. En bekant RMA:a ett antal diskar innan vi kom på det.

På tiden det begav sig när IBM ägde tillverkningen (dvs nuvarande Hitachi) så fick jag RMA:a en deathstar disk och betala för frakten.
Efter några veckor kom UPS och levererade disken. Den var refurbished med "service parts". Dock var det kraftiga repor i höljet och paranoid som man är kopplade man in disken och körde deras testprogram. Givetvis var disken trasig. Några foton och ny felkod till supporten och en ny RMA. Denna gången kom dock UPS och hämtade disken samt lämnade vid senare tillfälle en annan refurbished disk till mig. Diskarna hade varit nere och snurrat på Filippninerna i fabriken.

Visa signatur

Celeron 300A @ 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Bor du ute på landet och har strömspikar? Hur kan man ha sönder så många diskar har en hel hög med diskar 4-5 hår 24-7 har aldrig haft en trasig disk

Haha eller hur, jag har behövt skicka 1 disk på RMA under en 20års period och då har jag haft datorn på 24/7 iaf under de senaste 15 åren. Ofta med diskar liggandes löst i eller utanför chassit när det inte funnits plats.

Men för att vara lite on topic, visst suger det att du fått tillbaka en disk som är trasig den med och måste stå för frakten på den också, väldigt dåligt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Rekordmedlem

Extremt många diskar du returnerat som sagt, jag har själv många diskar men har inte oavsiktligt dödat 16 styck på de 25 år jag hållit på med datorer
Du har kört sönder 16 diskar, om vi räknar med en rejält hög fel % (säg 10%) har du 160 diskar ? mera normalt så borde du haft kring 500 diskar i drift, du har inte funderat på vad du gör fel om så många diskar rasar pga "fabrikationsfel" ?
Dessutom ska du vända dig till försäljaren med reklamationer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Extremt många diskar du returnerat som sagt, jag har själv många diskar men har inte oavsiktligt dödat 16 styck på de 25 år jag hållit på med datorer
Du har kört sönder 16 diskar, om vi räknar med en rejält hög fel % (säg 10%) har du 160 diskar ? mera normalt så borde du haft kring 500 diskar i drift, du har inte funderat på vad du gör fel om så många diskar rasar pga "fabrikationsfel" ?
Dessutom ska du vända dig till försäljaren med reklamationer.

närmare 600 metanke på att han pajat 2 hitachi också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var nu snälla, pojkar!
Han kanske är lite som Kalle Anka, ständigt otursförföljd!

Själv har jag aldrig haft en HD som rasat inom garanti tiden.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Var nu snälla, pojkar!
Han kanske är lite som Kalle Anka, ständigt otursförföljd!

Själv har jag aldrig haft en HD som rasat inom garanti tiden.

otur är om man har 9 stycken men 18 stycken medans garantin fortfarande e kvar, de låter lite för mycket för att bara vara otur

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Oberoende produkt så skall man aldrig vänta sig nyproducerad vara i ersättning om den gamla är mer än 1 månad gammal.
"Refurbished" är alltid normalt. Annars skulle alla företag göra ganska bra förluster.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller