SSD vägrar använda AMD sata controller?

Permalänk
Medlem

SSD vägrar använda AMD sata controller?

Tja har stött på ett ganska stort problem med min ssd: Crucial c300 64gb
när jag kör AS SSD benchmark. Pciide-bad de står ändast så på min ssd , mina andra lagrings diskar använder AMDs controller.

Ps. Kör i a

hci .

http://tinypic.com/r/2enpbhs/7 där har ni problemet på bild:)

Permalänk
Vive la liberté!

Kopplat SSD till rätt SATA port. Vad har du för moderkort och hur har du kopplat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Kopplat SSD till rät SATA port. Vad har du för moderkort och hur har du kopplat?

Jag har ett http://www.asrock.com/mb/overview.asp?model=880g%20extreme3 som endast har sata 6gbit portar , jag kör ssd i port 6 och de andra 2 hårddiskarna i 3 och 4

Permalänk
Medlem

Har du provat att använda de vanliga Windows drivrutinerna istället för de specifika drivrutinerna? Dvs "Standard AHCI 1.0 Serial ATA Controller"
Och funkar disken i övrigt? Bara i AS SSD du har problem?

Edit: Hur lyckades du formatera din SSD med 100MB alignement? Känns som de e liiite högt eller?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Vive la liberté!

Kolla i BIOS att SATA IDE Combined mode är inställt på Disable. Hittas i Advanced/Storage Configuration. Kolla också att SATA3_6 mode är ställt på Auto och inte Gen2.
Specialinställningar som bara påverkar Port 5&6 samt 6
Annars kan du ju sätta SSD på port 1 eller 2

Skrivet av TiasE:

Edit: Hur lyckades du formatera din SSD med 100MB alignement? Känns som de e liiite högt eller?

Windows 7-installation ger en dold partition för bootfiler. Antagligen därför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Har du provat att använda de vanliga Windows drivrutinerna istället för de specifika drivrutinerna? Dvs "Standard AHCI 1.0 Serial ATA Controller"
Och funkar disken i övrigt? Bara i AS SSD du har problem?

Edit: Hur lyckades du formatera din SSD med 100MB alignement? Känns som de e liiite högt eller?

disken funkar bättre sen jag uppdaterate firmware men den är fortfarande seg. jo har testat med både windows samt Marvells.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Kolla i BIOS att SATA IDE Combined mode är inställt på Disable. Hittas i Advanced/Storage Configuration. Kolla också att SATA3_6 mode är ställt på Auto och inte Gen2.
Specialinställningar som bara påverkar Port 5&6 samt 6
Annars kan du ju sätta SSD på port 1 eller 2

Windows 7-installation ger en dold partition för bootfiler. Antagligen därför.

ska testa de:)

Permalänk
Medlem

kör jag disable på sata-ide combined så vägrar min ssd boota.

Permalänk
Vive la liberté!

Kolla att bootordningen är korrekt efter ändringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Windows 7-installation ger en dold partition för bootfiler. Antagligen därför.

Jojo, men AS SSD ska ju inte känna av den partitionen och gå på allokeringstabellen för den.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Vive la liberté!

Det AS SSD visar där är var partitionen börjar. Har man flera partitioner på samma disk så visar AS SSD alla partitioner med enhetsbokstäver och var de börjar någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Det AS SSD visar där är var partitionen börjar. Har man flera partitioner på samma disk så visar AS SSD alla partitioner med enhetsbokstäver och var de börjar någonstans.

Åfan, alla har alltid sagt att det som står där är disken alignment
Då har man lärt sig nåt nytt idag också då, trevligt!

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Åfan, alla har alltid sagt att det som står där är disken alignment
Då har man lärt sig nåt nytt idag också då, trevligt!

...vilket då också visar alignment ;). Startar partitionen på rätt ställe är den alignad, exakta siffran spelar ingen roll så länge den är delbar med 4k (om jag minns rätt...)