DN - Polisen satsar på segway

Permalänk
Medlem

DN - Polisen satsar på segway

Såg just detta och jag vet inte riktigt vad jag ska tro eller tycka. Otroligt löjligt såg det ut iallafall, och jag undrar vad en sådan satsning kostar och om det väger upp fördelarna?

Vad tycker ni?

Se och tyck.

http://www.dn.se/webbtv/senaste-klippen/polisen-satsar-pa-seg...

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Entusiast

Finns fördelar med Seqway och det är att det går snabbt att ta sig fram. Du står också hyfsat högt så du ser en del. Lite som cykelpolis fast annorlunda.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Trodde inte att de var lagliga i Sverige.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Avstängd

Haha som vanligt är sverige extremt sent ute, exempelvis har polisen i italien använt dessa minst 5 år redan.
Tyskja polisen är även dom användare sedan länge.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rankko:

Trodde inte att de var lagliga i Sverige.

De har varit lagliga ett tag. De är klassade som cykel klass 2 för den som är nyfiken.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Haha alltså ge snuten cyklar, om dom är lata så finns elcyklar.

Permalänk
Medlem

max 6km/h på trottoarer

Permalänk
Medlem

"Varför Segway (1)? Ökar synligheten. Patrullen ser bättre eftersom de kommer upp ett par decimeter. Folk ser även patrullen bättre."
"Varför Segway (2)? Vi skulle klara av att patrullera av större ytor än vi gör idag på evenemang som ex Midnattsloppet, Priden, Ung08 mm mm."
"Varför Segway (3)? Uthållighet. Man är nog inte lika trött efter 8 tim Segway som man är efter 8 tim promenad. Arbetsmiljö, alltså."

"Är vi inte lata? Häng med ett pass med 10 kg utrustning inkl skyddsväst i +24 grader och avgör själv ;)"

http://twitter.com/#!/IGchefen

Permalänk
Skrivet av fesen:

Haha alltså ge snuten cyklar, om dom är lata så finns elcyklar.

Är du efterbliven på något sätt? Lata? För helvete, hur kul tror du det är att gå runt i 8 timmar i enorm värme? Vad är poängen med att ha poliser om de är helt uttröttade de sista timmarna?

Och elcyklar... Vad fan tänker du med? Segways är betydligt smidigare än cyklar.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Och elcyklar... Vad fan tänker du med? Segways är betydligt smidigare än cyklar.

Men är de tillräckligt snabba? Kan man inte springa ifrån en Segway rätt lätt? Eller..., cykla ifrån.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av trollhattan:

Haha som vanligt är sverige extremt sent ute, exempelvis har polisen i italien använt dessa minst 5 år redan.
Tyskja polisen är även dom användare sedan länge.

Och?

Skrivet av fesen:

Haha alltså ge snuten cyklar, om dom är lata så finns elcyklar.

Nu vet inte jag hur du tänker.. Elcyklar är väl istortsett segways? Polisen har förresten cyklar.

Skrivet av Zartax:

Men är de tillräckligt snabba? Kan man inte springa ifrån en Segway rätt lätt? Eller..., cykla ifrån.

Det kan man, dem är inte gjorda för att man ska kunna åka ikapp en t.ex väsktjuv utan underlättar helt enkelt (fot)patrullerandet enormt.

Du kan ju tänka dig själv (fesen också) hur det är att gå klädd i mörka klader i 35 graders värme flera timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Men är de tillräckligt snabba? Kan man inte springa ifrån en Segway rätt lätt? Eller..., cykla ifrån.

Man kan gå ifrån en segway
Anyhow så är ju inte huvudsaken med patrullering av någon form att man ska jaga ikapp bovar och banditer, utan att för synas och se, höras och höra.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Man kan gå ifrån en segway
Anyhow så är ju inte huvudsaken med patrullering av någon form att man ska jaga ikapp bovar och banditer, utan att för synas och se, höras och höra.

Dom fick ju köra 20kmh på väg. Och det tror jag inte du orkar gå i. Men på trottoaren är dom ju begränsade till 6 så bara att springa upp på trottoaren

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zartax:

Men är de tillräckligt snabba? Kan man inte springa ifrån en Segway rätt lätt? Eller..., cykla ifrån.

Nej det gör man inte om man inte är marathonlöpare. De går i 20 km/h och det är inte så många som orkar hålla det någon längre stund. Med cykel är det däremot rätt lätt att dra ifrån men där har du ännu mindre chans till fots.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Och?

Nu vet inte jag hur du tänker.. Elcyklar är väl istortsett segways? Polisen har förresten cyklar.

Det kan man, dem är inte gjorda för att man ska kunna åka ikapp en t.ex väsktjuv utan underlättar helt enkelt (fot)patrullerandet enormt.

Du kan ju tänka dig själv (fesen också) hur det är att gå klädd i mörka klader i 35 graders värme flera timmar.

Dom klarar ca 4mil, en elcykel klarar mer än så speciellt med tanke på att man inte behöver köra på elmotorn hela tiden på plan mark eller i nedförsbackar.
Dom kanske släpar fram dom när dom ska erkortera folk då kommer man upp en bit, har bra runtomrking sikt och hör bättre än att sitta i en bil tex.

Mörka kläder har dom, cykelpoliserna har väll kortärmat/byxor dessutom, finns många cykelbud i city som kör omkring dagligen och några 35c är det då inte, 20-25 är Svensk standardsommar.

Skrivet av Random-person:

Är du efterbliven på något sätt? Lata? För helvete, hur kul tror du det är att gå runt i 8 timmar i enorm värme? Vad är poängen med att ha poliser om de är helt uttröttade de sista timmarna?

Och elcyklar... Vad fan tänker du med? Segways är betydligt smidigare än cyklar.

Bara för att jag inte tror på idén betyder det inte att jag är efterbliven lägg fram det lite snyggare nästa gång eller håll käft....Segwayen blir värdelös efter sina max 4mil vilket cykeln inte blir, smidigare? lycka till att lyfta den ner för trappor eller över hinder när den väger 45-50kg och har all tyngd i botten, cykeln är mycket lättare att bära eftersom ramen är ett stort handtag sen väger den säkert 20kg mindre än en Segway.
Cyklar man i snålt tempo så är det inte så jävla farligt, folk cyklar dagligen i snigeltempo i stan oavsett värme för att inte svetta ner sig sen har man elmotorn på cykeln som har ungefär samma räckvidd som Segwayen, samma/högre toppfart och man höhöver inte använda motorn hela tiden.
Dom kan köra med både och, det ökar synligheten och vid demonstrationer och liknande så kan det nog fungera bra.

Skrivet av Zartax:

Men är de tillräckligt snabba? Kan man inte springa ifrån en Segway rätt lätt? Eller..., cykla ifrån.

20km/h är maxfarten så cykla ifrån en är nog inga större problem, springa kan man nog också om man har lite lokalsinne för vart den inte kan ta sig fram lätt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av fesen:

Dom klarar ca 4mil, en elcykel klarar mer än så speciellt med tanke på att man inte behöver köra på elmotorn hela tiden på plan mark eller i nedförsbackar.
Dom kanske släpar fram dom när dom ska erkortera folk då kommer man upp en bit, har bra runtomrking sikt och hör bättre än att sitta i en bil tex.

Mörka kläder har dom, cykelpoliserna har väll kortärmat/byxor dessutom, finns många cykelbud i city som kör omkring dagligen och några 35c är det då inte, 20-25 är Svensk standardsommar.

Jo fast standardsommaren de senaste 3-4 åren har varit runt 30 grader, iaf här i stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jo fast standardsommaren de senaste 3-4 åren har varit runt 30 grader, iaf här i stockholm.

Vissa dagar kan det bli 30 men det är ingen standard, allt över 25 är ovanligt varmt i Stockholm för det är bara några få dagar mitt på sommaren.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fesen:

Dom klarar ca 4mil, en elcykel klarar mer än så speciellt med tanke på att man inte behöver köra på elmotorn hela tiden på plan mark eller i nedförsbackar.
Dom kanske släpar fram dom när dom ska erkortera folk då kommer man upp en bit, har bra runtomrking sikt och hör bättre än att sitta i en bil tex.

Mörka kläder har dom, cykelpoliserna har väll kortärmat/byxor dessutom, finns många cykelbud i city som kör omkring dagligen och några 35c är det då inte, 20-25 är Svensk standardsommar.

Bara för att jag inte tror på idén betyder det inte att jag är efterbliven lägg fram det lite snyggare nästa gång eller håll käft....Segwayen blir värdelös efter sina max 4mil vilket cykeln inte blir, smidigare? lycka till att lyfta den ner för trappor eller över hinder när den väger 45-50kg och har all tyngd i botten, cykeln är mycket lättare att bära eftersom ramen är ett stort handtag sen väger den säkert 20kg mindre än en Segway.
Cyklar man i snålt tempo så är det inte så jävla farligt, folk cyklar dagligen i snigeltempo i stan oavsett värme för att inte svetta ner sig sen har man elmotorn på cykeln som har ungefär samma räckvidd som Segwayen, samma/högre toppfart och man höhöver inte använda motorn hela tiden.
Dom kan köra med både och, det ökar synligheten och vid demonstrationer och liknande så kan det nog fungera bra.

20km/h är maxfarten så cykla ifrån en är nog inga större problem, springa kan man nog också om man har lite lokalsinne för vart den inte kan ta sig fram lätt.

Du missar en viktig poäng och det är att en Segway syns vilket är en väldigt viktig egenskap när man patrullerar. En cykel syns inte i närheten av lika mycket och du ser inte lika mycket från en cykel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du missar en viktig poäng och det är att en Segway syns vilket är en väldigt viktig egenskap när man patrullerar. En cykel syns inte i närheten av lika mycket och du ser inte lika mycket från en cykel.

Ja det är lite mer spektakulärt men en cykel går att pimpa så den syns speciellt med en polis med lite färgglad utrustning.

Båda har sina för och nackdelar, man får 2 cyklar på en Segway + dom får motion för det finns feta poliser

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fesen:

Ja det är lite mer spektakulärt men en cykel går att pimpa så den syns speciellt med en polis med lite färgglad utrustning.

Båda har sina för och nackdelar, man får 2 cyklar på en Segway + dom får motion för det finns feta poliser

En segway gör dig huvudet och axlarna längre än resten av gatan och ingen mängd av pimpande gör en cykel lika synlig som en segway.

Inga feta poliser kommer hamna på en cykel ändå. De få cykelpoliser som finns är bra tränade. De två i Göteborg är för övrigt i stort sätt enbart för att hålla koll på cykelrelaterade brott.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Ja det är lite mer spektakulärt men en cykel går att pimpa så den syns speciellt med en polis med lite färgglad utrustning.

Båda har sina för och nackdelar, man får 2 cyklar på en Segway + dom får motion för det finns feta poliser

Ser du videon så säger dom att de poliser som kommer köra sånahär tränar så mycket ändå så det inte behövs extra motion

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Jag är lite skeptisk, men jag föresätter att det har gjorts en hel del studier i de länder där polismyndigheten har segway, som då borde ha gett positiva resultat. För annars skulle vi väl knappast inte ha köpt in så många?
Det jag främst är skeptisk emot dessa är den låga hastigheten, hade de gått i minst 30km/h så hade de varit lite svårare att skutta undan. Men som sagt, studier på detta problem borde ha gjorts, där det går att konstatera om det är något större problem eller ej.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Jag är lite skeptisk, men jag föresätter att det har gjorts en hel del studier i de länder där polismyndigheten har segway, som då borde ha gett positiva resultat. För annars skulle vi väl knappast inte ha köpt in så många?
Det jag främst är skeptisk emot dessa är den låga hastigheten, hade de gått i minst 30km/h så hade de varit lite svårare att skutta undan. Men som sagt, studier på detta problem borde ha gjorts, där det går att konstatera om det är något större problem eller ej.

Om de skulle vara ineffektiva skulle sannolikt inte amerikanska polisen använt dem.
Segway passar säkert utmärkt inom vissa områden medans de inte passar i annat som biljakter.

Permalänk
Medlem

Jag går relativt korta sträckor under ca 12-14h pass (många men korta) men visserligen med rätt mycket vikt och utrustning med mig i värmen och har kollegor som kör med skottsäkerväst/knivväst (själv är jag för tuff för sådant!) och redan korta sträckor blir riktigt jobbigt snabbt. Så jag har full förståelse för att en sådan här idé är alldeles ypperlig!

Det är inget som hindrar poliserna från att avvika från segwayn och springa efter buset om det skulle behövas. Men det trodde jag folk förstod.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Sentenced:

Jag går relativt korta sträckor under ca 12-14h pass (många men korta) men visserligen med rätt mycket vikt och utrustning med mig i värmen och har kollegor som kör med skottsäkerväst/knivväst (själv är jag för tuff för sådant!) och redan korta sträckor blir riktigt jobbigt snabbt. Så jag har full förståelse för att en sådan här idé är alldeles ypperlig!

Det är inget som hindrar poliserna från att avvika från segwayn och springa efter buset om det skulle behövas. Men det trodde jag folk förstod.

Same here men tydligen inte.

Det är ju bara att hoppa av den och kuta efter.

Permalänk
Medlem

vad hette den där gamla polis serien där det uteslutande handlade om poliser med cyklar?

det jag tänkte på var att om en polis av viker från sin segway så kan den bli stulen, dom kostar väll lite? men som med allt finns det för och nackdelar. skulle jag bli jagad av en segway skulle jag försöka hitta hinder att ta mig över så den inte kan följa efter. kanske är svårt i en storstad. men som sagt är det nog mest för att synas för det gör man på en sån
finns väll en annan segway som är starkare och snabbare samt klarar terräng väldigt bra eller tänker jag på något annat nu?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

vad hette den där gamla polis serien där det uteslutande handlade om poliser med cyklar?

det jag tänkte på var att om en polis av viker från sin segway så kan den bli stulen, dom kostar väll lite? men som med allt finns det för och nackdelar. skulle jag bli jagad av en segway skulle jag försöka hitta hinder att ta mig över så den inte kan följa efter. kanske är svårt i en storstad. men som sagt är det nog mest för att synas för det gör man på en sån
finns väll en annan segway som är starkare och snabbare samt klarar terräng väldigt bra eller tänker jag på något annat nu?

Det ska nog finnas en terränggående. Jag läste nämligen i tidningen för ett tag sedan att ägaren till segway grejset dog i en olycka när han testade den i terräng. Dock kanske dom inte har släppt den ännu.

EDIT enligt wikipedia så är poliser segways största kundgrupp
"Största kund/användare världen över är polisen med över 1 100 polisstationer med i genomsnitt fem Segway PT per station." SÅ det måste ju vara ganska effektivt som polis att ha sånahär

http://sv.wikipedia.org/wiki/Segway

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det ska nog finnas en terränggående. Jag läste nämligen i tidningen för ett tag sedan att ägaren till segway grejset dog i en olycka när han testade den i terräng. Dock kanske dom inte har släppt den ännu.

EDIT enligt wikipedia så är poliser segways största kundgrupp
"Största kund/användare världen över är polisen med över 1 100 polisstationer med i genomsnitt fem Segway PT per station." SÅ det måste ju vara ganska effektivt som polis att ha sånahär

http://sv.wikipedia.org/wiki/Segway

tänkte att en sådan kanske vore ett bättre alternativ , men eftersom den är så populär hos poliser världen över så måste den göra bra ifrån sig!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

vad hette den där gamla polis serien där det uteslutande handlade om poliser med cyklar?

det jag tänkte på var att om en polis av viker från sin segway så kan den bli stulen, dom kostar väll lite? men som med allt finns det för och nackdelar. skulle jag bli jagad av en segway skulle jag försöka hitta hinder att ta mig över så den inte kan följa efter. kanske är svårt i en storstad. men som sagt är det nog mest för att synas för det gör man på en sån
finns väll en annan segway som är starkare och snabbare samt klarar terräng väldigt bra eller tänker jag på något annat nu?

Det går nog att låsa en segway också. Dessutom så är Segwayn polismärkt samt att man enkelt kan spåra den via t.ex. GPS precis som andra polisfordon.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Det är inget som hindrar poliserna från att avvika från segwayn och springa efter buset om det skulle behövas. Men det trodde jag folk förstod.

Det jag tänkte på är att en segway blir typ som en bil, visst går den att gå ur men då är det för sent. Nu går det såklart snabbare att hoppa ur en segway än en bil, men samtidigt går den saktare att köra och det finns en fördröjning av "reaktionsförmågan" med att besluta att hoppa av ett fordon än att besluta att bara börja springa.
Så det jag frågesätter hur du dessa småpojkar och flickor som idag är poliser, har en chans att springa ikapp en buse som får ett försprång och dessutom inte har tung utrustning på sig?
Men det borde som sagt funnits undersökningar som visar om detta i andra länder är något problem eller ej, alltså har poliser i segway problem med buse som springer ifrån den?

Min åsikt är där att polisen kan köpa en ett par och sedan testa i svensk miljö, där de lätt ser om detta är något stort problem eller ej.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".