Permalänk

Egen usb laddare hjälp

Hej!!

Jag har byggt en egen usb laddare.. Jag funderade på att ha 2st 9 volts batterier men det jag ska ladda

(tex mobil) Behöver jag ha något motstånd då?? Så jag inte pajar batteriet xD är inte bra på el... Men i

vanliga laddare i el uttaget tror jag att det sitter ngt motstånd iaf xD.. Men skulle varit bra om ni skulle kunna säga vilket motstånd (Iaf om jag behöver ngt)

Visa signatur

Dator 1: Processor: Intel Core i7 4790 3,6 GHz, 8MB
Grafikkort: MSI Radeon R9 390 Gaming 8GB GDDR5
16gb ram
Nätaggregat: Corsair CX750
Dator 2: Intel Core i3, Shapphire 6670 GDDR5, 4gb ram.

Permalänk
Hedersmedlem

Räcker definitivt inte med bara några batterier och motstånd för att bygga en USB-laddare. Börja med att lära dej grunderna i ellära och elektronik innan du går vidare.
För en USB-laddare bör du veta att den ska leverera max 5V och 1A. Datorers USB-portar ger max 0,5A.

Nyttiga länkar:
http://sv.wikibooks.org/wiki/Ell%C3%A4ra_A
http://www.elektronikforumet.com/forum/
http://alltomelektronik.se/indexnew.html

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

är många många steg innan du får en fungerande USB-laddare
behöver du ha en portabel är det billigare och enklare att köpa en färdig, solcells+batterikombination.

du behöver ha ut fem volt, konstant, det är jävligt svårt att göra utan en hel del elektronik. två * 9voltsbatterier= 18 volt,

sedan behöver du veta effekten på laddningen på mobilen, och sedan kontinuerligt ändra resistansen för att få dina fem volt, dessutom drar resistorn stor effekt, och det blir egentligen obrukbart.

men visst, allt går, batteriet dog i bilen i stuga ute på landet, automatlåda, laddades genom seriekoppling med strykjärnet i vägguttaget.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Du kan ta ett 9V batterier och använda en voltregulator ( googla L7805) då begränsas spänningen till 5V.
Det är för hög spänning som dödar mobilen, men med regulatorn minskas spänningen från 7-32V --> 5V.
Dock så får du inte någon hög verkningsgrad genom att använda regulatorer. Mycket energi går över till värme

Rekommenderar att du använder dig av ett ''boost-chip'' som gör att du kan använda batterier på under 5V, låt oss säga 2 st 1,5V batterier = 3V, och boosta spänningen till 5V.
Finns en super enkel guide för hur man gör. Krävs några delar endast. Har själv byggt en till min Iphone, fick mesta av delarna gratis. Alla i klassen tjuvar den från mig:P
Fördelen är hög verkningsgrad, runt 80 %, kan ta nästan all kräm ur dina batterier.
Är för trött att skriva mer...
Läs på mer här

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk

Hmm låter svårt.. Kanske kan kolla på tutrial på Youtube.. Ska bygga efter denna : http://www.instructables.com/id/9v-USB-charger/

La till en sak ;D
Visa signatur

Dator 1: Processor: Intel Core i7 4790 3,6 GHz, 8MB
Grafikkort: MSI Radeon R9 390 Gaming 8GB GDDR5
16gb ram
Nätaggregat: Corsair CX750
Dator 2: Intel Core i3, Shapphire 6670 GDDR5, 4gb ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paw media:

Hmm låter svårt.. Kanske kan kolla på tutrial på Youtube.. Ska bygga efter denna : http://www.instructables.com/id/9v-USB-charger/

Ifall du tittade ovanför dit inlägg så skrev jag att man kan använda en voltregulator (samma som du länka till)men att du förlorar mycket energi till värme.Du kan bara använda 60% resten blir till värme . 9V batterier är dyra med tanke på att dem har så lågt mAh jämfört med t.ex. AA batterier.

Men men, det är upp till dig. Bygg som du vill.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Rekordmedlem

4 st laddbara batterier nimh borde funka direkt, det går bra att mata usbpower med dem, de ligger kring 5V när de är fulla,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

4 st laddbara batterier nimh borde funka direkt, det går bra att mata usbpower med dem, de ligger kring 5V när de är fulla,

Okej så jag behöver inget annat då?? Jag menar motstånd eller en sån som gör om strömmen? Vad det nu heter (Glömde av)

Visa signatur

Dator 1: Processor: Intel Core i7 4790 3,6 GHz, 8MB
Grafikkort: MSI Radeon R9 390 Gaming 8GB GDDR5
16gb ram
Nätaggregat: Corsair CX750
Dator 2: Intel Core i3, Shapphire 6670 GDDR5, 4gb ram.

Permalänk
Rekordmedlem

Det vet du inte, laddregulatorn bör sitta i den ackumulator du laddar, den får inte överhetta, men eftersom alla enheter är olika så finns det ingen generell sak som passar allt, utan att veta exakt spec så är det bara trial and error, är man orolig får man kopiera originlladdaren, men håll dig kring max 45-50 grader i temp eller begränsa strömmen till max 1/3 av strömkapaciteten hos den ack du vill ladda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.