Fusion, Llano eller annat ITX? HTPC/Medie-dator som klarar lättare spel?

Permalänk
Medlem

Fusion, Llano eller annat ITX? HTPC/Medie-dator som klarar lättare spel?

När jag är klar med stationära är det en HTPC som står näst på listan.

Datorn ska vara så nära ljudlös som möjligt för att kunna stå på nattetid när man sover, men ska också gärna klara av lättare spel, i stil med LoL (alltså inte jättekrävande).

Min fråga är om det duger med ett Fusion-system, om man ska gå på Llano eller om det är lika bra att gå på ett ITX med t ex i3 och ett passivt low-profile gpu?

Permalänk
Medlem

Budget?

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

Fusion duger bra om du inte vill ha 3D.

EDIT: vet inte hur det är i lol.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Budget hit och budget dit, jag tänker inte lägga 10k på en sketen mediadator, men jag har å andra sidan inga problem att punga ut lite cash om det behövs. Blir det för dyrt är det bara att köpa något beggat

Skrivet av Nagel:

Fusion duger bra om du inte vill ha 3D.

EDIT: vet inte hur det är i lol.

3d har jag inget behov av, dock 1080p/BluRay ska den klara av

Permalänk
Skrivet av SM-LoD:

När jag är klar med stationära är det en HTPC som står näst på listan.

Datorn ska vara så nära ljudlös som möjligt för att kunna stå på nattetid när man sover, men ska också gärna klara av lättare spel, i stil med LoL (alltså inte jättekrävande).

Min fråga är om det duger med ett Fusion-system, om man ska gå på Llano eller om det är lika bra att gå på ett ITX med t ex i3 och ett passivt low-profile gpu?

Om du skall spela också, så skulle jag inte kört på Fusion (Zacate). Llano däremot bör räcka till, men bäst skulle i3 + passiv separat GPU fungera.

Effektförbrukningsmässigt så vinner Fusion stort, därefter kommer Llano och sedan i3+separat grafikkort. Men hur stor skillnaden mellan Llano och i3+separat grafikkort blir beror ju helt på vilket grafikkort som väljs.

Jag skulle tro att Llano ger tillräckligt med prestanda för det du har tänkt att använda burken till.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag är ganska så säker på att du ska köra Fusion men då inte Zacate utan Llano är det du ska köra på. Perfekt för ditt ändamål. Strömsnål och därmed lättare att få tyst men klarar ändå av att lira lättare spel när man väl vill. Så som du beskriver lol så verkar du inte behöva något passivt grafikkort men då jag själv inte har en aning om vad spelet kräver så säger jag inte att det kommer att fungera smidigt.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB