Permalänk
Avstängd

Vattenkylning va tros?

Har suttit och kolla på nätet mellan olika vatten block kom fram till att xspc hadde det bästa vattenblocket för GPU och Swiftech var bland dem bästa CPU blocken. Vill minnas att swiftech radden var prisvärd och XSPC radden ska vara bra den också. Tänkte först köra med en Swiftech MCP355 pump men såg då att denna hadde mera typ det tre dubbla i Liter per timme. Så den måste väll va bättre?

Edit vet att det ska vara 12 clips innan någon annan kommenterar det.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

Allt ser bra ut förutom att du glömt slang, kylflänsar till grafikkortet och fläktar.

Lite tips:
Skulle nog tagit ett annat cpu block då det blocket du valt kostar mer än de smakar, alltså du tjänar inget i prestanda mot om du väljer ett billigare block t.ex http://indomo.se/7965-EK-Supreme-LTX-AMD-Acetal

Pumpen du valt har jättebra prestanda, men den låter också väldigt mycket. Jag hade tagit MCP355 då flödet räcker för din setup och ändå bibehåller en låg ljudnivå.

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Avstängd

CPU blocket bytte jag faktist ut mog på xspc rasa block redan igår sedan jag läst detta test http://www.pureoverclock.com/review.php?id=1013&page=5

Jo dem saker du nämner har jag redan valt på en annan sida för att inte paketet ska bli så tungt och blir dyrare med tullen sen då det bara skiljer några kronor gämfört med från chilledpc som ligger i storbritanien och inte i USA.

Fläktarna är jag osäker på dem jag har funderat på är

Scythe Gentle Typhoon
Noctua NF-P12
Yate Loon D12SL-12

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem
Skrivet av reader:

CPU blocket bytte jag faktist ut mog på xspc rasa block redan igår sedan jag läst detta test http://www.pureoverclock.com/review.php?id=1013&page=5

Jo dem saker du nämner har jag redan valt på en annan sida för att inte paketet ska bli så tungt och blir dyrare med tullen sen då det bara skiljer några kronor gämfört med från chilledpc som ligger i storbritanien och inte i USA.

Fläktarna är jag osäker på dem jag har funderat på är

Scythe Gentle Typhoon
Noctua NF-P12
Yate Loon D12SL-12

Faktum är att en MCP355 (Laing DDC pump) i många fall är bättre än en MCP655 (Laing D5 pump) då de har en högre maximal tryckhöjd, vilket är vad man främst är ute efter i en loop. Diagram från Swiftech här:
http://www.swiftech.com/images/swiftech-pumps-compared.png
Lite info om tryckhöjd vs. flöde här:
http://www.overclock.net/water-cooling/150100-info-pump-head-...

Nackdelarna som DDC pumparna har är att de faktiskt inte är så tysta på 12v samt att de blir ganska varma. D5 pumpen (MCP655) har en fördel iom. att det går att reglera hastigheten på den så den kan bli riktigt tyst. Största problemet med D5 är väl att den är stor och svårplacerad jämfört med DDC pumparna. Båda pumparna kommer att räcka utmärkt och mer därtill.

Du kan också hitta lite intressant info om CPU block här:
http://skinneelabs.com/apogee-xtr2-review/6/
Det kan faktiskt skilja några grader vid samma flöde mellan de olika blocken så jag skulle inte vilja påstå att valet inte spelar någon roll! Jag köpte själv ett Koolance CPU370 och är nöjd med det. Jag vet inte hur Supreme LTX blocket presterar, men då det är budgetvarianten av Supreme HF så lär den nog prestera sämre. Supreme HF är faktiskt ett av de bästa blocken på marknaden när det gäller pris/prestanda och lågt motstånd. Nackdelen är att monteringsystemet är lite trixigt samt att EK har haft problem med sin nickelplätering. Ett budgetvänligt alternativ skulle nog vara ett Supreme HF i koppar och med plexi/acetal-top. Försök få ett med den nya "easy mount" som ska göra monteringssystemet lite mindre meckigt,

När det gäller fläktar så är Gentle Typhoon 1450 RPM ett bra val. Högre varv än så vill du nog inte ha. De är okänsliga för montering horisontellt eller vertikalt, har bra tryck (vilket är viktigt på en radiator) och är tysta.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Avstängd

Härligt med några svar måste jag säga!! Verkar inte vara många som kan detta om vattenkylning eller heltenkelt inte vill hjälpa till. Men jag tror jag kör på D5 med en annan top iaf. Finns det någon mjukvara som kan styra dem hära fläktarna? eller måste man köra med en fläktkontroll?

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe_k:

Faktum är att en MCP355 (Laing DDC pump) i många fall är bättre än en MCP655 (Laing D5 pump) då de har en högre maximal tryckhöjd, vilket är vad man främst är ute efter i en loop. Diagram från Swiftech här:
http://www.swiftech.com/images/swiftech-pumps-compared.png
Lite info om tryckhöjd vs. flöde här:
http://www.overclock.net/water-cooling/150100-info-pump-head-...

Nackdelarna som DDC pumparna har är att de faktiskt inte är så tysta på 12v samt att de blir ganska varma. D5 pumpen (MCP655) har en fördel iom. att det går att reglera hastigheten på den så den kan bli riktigt tyst. Största problemet med D5 är väl att den är stor och svårplacerad jämfört med DDC pumparna. Båda pumparna kommer att räcka utmärkt och mer därtill.

Du kan också hitta lite intressant info om CPU block här:
http://skinneelabs.com/apogee-xtr2-review/6/
Det kan faktiskt skilja några grader vid samma flöde mellan de olika blocken så jag skulle inte vilja påstå att valet inte spelar någon roll! Jag köpte själv ett Koolance CPU370 och är nöjd med det. Jag vet inte hur Supreme LTX blocket presterar, men då det är budgetvarianten av Supreme HF så lär den nog prestera sämre. Supreme HF är faktiskt ett av de bästa blocken på marknaden när det gäller pris/prestanda och lågt motstånd. Nackdelen är att monteringsystemet är lite trixigt samt att EK har haft problem med sin nickelplätering. Ett budgetvänligt alternativ skulle nog vara ett Supreme HF i koppar och med plexi/acetal-top. Försök få ett med den nya "easy mount" som ska göra monteringssystemet lite mindre meckigt,

När det gäller fläktar så är Gentle Typhoon 1450 RPM ett bra val. Högre varv än så vill du nog inte ha. De är okänsliga för montering horisontellt eller vertikalt, har bra tryck (vilket är viktigt på en radiator) och är tysta.

Hans grafer är lite missvisande, skiljer mindre än en grad mellan dom 6 bästa blocken. Då är de mer intressant med flowrate. Har själv ett Supreme HF CU i mitt system och kan verkligen inte förstå hur folk kan tycka monteringen av det blocket är svår. Det är knappast svårare än att montera en vanlig eftermarknads luftkylning.

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Medlem
Skrivet av reader:

Härligt med några svar måste jag säga!! Verkar inte vara många som kan detta om vattenkylning eller heltenkelt inte vill hjälpa till. Men jag tror jag kör på D5 med en annan top iaf. Finns det någon mjukvara som kan styra dem hära fläktarna? eller måste man köra med en fläktkontroll?

Det finns nog ganska många här som har bra koll på vattenkylning men de tittar kanske inte in varje dag. Kolla t.ex Hraf:s galleri om hans bygge. Jag tror att han bytte till en D5 pump från en DCP 4.0 då han tyckte att den sistnämnda lät för mycket. Jag är själv ganska ny på vattenkylning och har bara byggt en vattenkyld burk, men jag läste in mig ordentligt innan.

En pump som jag har varit frestad på är Swiftechs nya MCP 35X. Det är en DDC pump med custom top och PWM styrning. Trevligt med PWM då man kan justera ljudnivå/flöde helt efter tycke. Nackdel med den är väl att den är dyr, samt att den återigen tydligen inte är så tyst på fullt varv. En D5:a med custom top är nog fin om man tycker man har plats för den. Det går säkert att hitta D5:or som kommer med custom top direkt eller såna som säljs helt utan top så att du kan välja din egen. Jag tror jag har sett en D5 pump från Alphacool utan top. Se till att du får en som man faktiskt kan justera hastigheten på då det finns D5:or utan den möjligheten också.

Du kan normalt sett styra fläktar via vissa utgångar på moderkortet, men hur och vilka beror på vilket moderkort du har. Det kan också vara lite riskabelt att lägga alltför många fläktar på en stackars moderkortsutgång då de typiskt är dimensionerade för att driva en eller två fläktar. CPU-headern kan vara lite trixig att använda då den nomalt sett är PWM styrd och de flesta fläktar (GT inkluderade) inte är det. Fördelen är att de typiskt regleras efter CPU/chassi-temp. En enkel/billig lösning är att skaffa en sån här och ansluta till nätagget:
http://indomo.se/1462-Zalman-Fan-Mate-2-potentiometer-5V-11V
Den kan du styra typ. 10 st GT fläktar med.

Annars finns det ju många snoffsiga panel-kontroller och om du verkligen vill gå "balls to the wall" så finns ju alltid den här:http://www.aquacomputer.de/aquaero-5.html

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Avstängd

Men jag kör på d5an med customtop. Då kan jag också ställa in pumpen. Har också bestämt mig att beställa från indomo. Räknade att det inte var så värt att beställa från USA och chilled pc svarar ju inte på mail då man frågar hur länge det tar för dem att få hem grejjerna.

Kundvagnen http://www.indomo.se/pdf/89ac425ced9e325d5eb621c4ea926dae.pdf

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

Skall du kyla 6970 med universal gpu blocket? isåfall skulle jag start rekommendera dig att leta efter ett fullcover block istället.
Annars måste du skaffa ordentliga kylflänsar till pwm kretsarna och peka en fläkt mot dom om du tänker övervolta alls.

Har du ett referens 6970 skulle jag starkt rekommendera EK Water Blocks EK-FC6970 Acetal, undvik dock deras nickel block. (jag vet att fullcover block är dyrare men dom är klart värda det på strömtörstiga kort som 6950/70/90 och gtx 570/80/90)

Permalänk
Avstängd

Ser inte någon mening med att köra fullcover block för varje ny serie som kommer. Det kostar ju mig minst 2000kr extra varje ny serie som kommer då jag alltid kör crossfire på min main rigg.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem
Skrivet av reader:

Men jag kör på d5an med customtop. Då kan jag också ställa in pumpen. Har också bestämt mig att beställa från indomo. Räknade att det inte var så värt att beställa från USA och chilled pc svarar ju inte på mail då man frågar hur länge det tar för dem att få hem grejjerna.

Kundvagnen http://www.indomo.se/pdf/89ac425ced9e325d5eb621c4ea926dae.pdf

Verkar bra. Indomo har fungerat bra för mig. Du kan ju också kolla upp coolingstuff.se och se om han har något av det du vill ha.

Det jag kommer att tänka på är att kompressionsnipplar 19/13 brukar vara väldigt feta. 26 mm i diameter i ditt fall. Det är antagligen inget problem med moderna block, men det kan vara värt att verifiera så att avståndet mellan hålen på blocket är tillräckligt stort. Det kan även vara bra att slänga med ett par 45 och 90 graders vinklar utifall att något slangdragningsproblem skulle uppstå.

Angående antalet nipplar så har du tre block + pump + reservoar + radiator = 12 nipplar. I din första lista hade du även med en 240 rad. För det skulle du behöva 2 nipplar till. Till reservoaren följer det dock med några plastnipplar, men de är inte av kompressionstyp.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk

Har kört med 2 olika D5or och har då aldrig upplevt att dom är högljudda....Kanonpump med en annan top. Mcp355 och också väldigt bra.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]