Geforce Kepler dröjer till 2012

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

har varit strul i transition den senaste ggr därav slutsatsen att problemet ligger hos tsmc. monolith designen har haft mer problem än den mindre modulära amd designen, inte sagt att amd har varit utan problem däremot hade dom en mycket bättre deal med tsmc.

trodde tsmc var tightare med nvidia än var de var med amd.

men minns nått snack om att ena laget pröjsade per wafer medans det andra pröjsade per fungerande krets.
kanske var det du menade ( om jag inte drömt det )

Skrivet av Maikel:

Tvivlar själv starkt på det skulle hända.

Hade Intel startat foundry verksamhet så finns det väl lagar som skulle förbjuda de att använda designen själva i sina produkter.

tror inte intel har kapacitet att börja tillverka all världens konsumentgrafik bara sådär hursomhelst.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

men minns nått snack om att ena laget pröjsade per wafer medans det andra pröjsade per fungerande krets.
kanske var det du menade ( om jag inte drömt det )

Joo, så är det, Nvidia betalar per wafer och AMD per fungerande krets.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Joo, så är det, Nvidia betalar per wafer och AMD per fungerande krets.

Om det är sant så är det ju ironiskt att Nvidia har större chip med sämre yields än AMD.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Hur avtalen ser ut är bara spekulationer och gissningar.

"
Costs for this are pretty high, but here again, Nvidia has an out. The rumor is that TSMC, as a way to slide Nvidia money through backchannels to prevent it hopping to GlobalFoundries, is charging Nvidia per good chip while yields are below 60%. Some knowledgeable folks who design semiconductors for a living estimate the initial yields at 20-25% after repair. For reference, early yields for GT200 on a known 65nm process were about 62% for the GT280 and yield salvaged GT260
"

http://semiaccurate.com/2009/08/18/nvidia-takes-huge-risk/

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maikel:

Har inte heller sagt att jag vet allt om hur det går till i utvecklingsfasen men:
[...]
Det skulle betyda 9 månader av kraftigt minskad försäljning för Nvidia och om deras kort kommer först nästa sommar så är det antagligen samtidigt som AMD börjar med sina 20nm planer and then what.

Så oavsett vad man vet om GPU-tillverkning eller inte det är helt enkelt inte logiskt att Nvidia skulle fucka upp det så grovt ännu en gång, även om man aldrig kan vara riktigt säker med dom och dem verkar ju få ordning i leden nu med alla grymma Tegra lanseringar på g.

Jag förstår inte vad du menar med att det helt enkelt inte är logiskt.
Jag förstår inte vad ditt resonemang har med saken att göra öht.
På vilket sätt är det logiskt att TSMC skulle fucka upp ännu en gång?
Att argumentera kring logiken på det sättet du gör har ingenting med verkligheten att göra.

Jag har ingen som helst aning om hur det ser ut bakom kulisserna hos varken TSMC, Nvidia eller AMD för den delen.

Men påståendet att Nvidia är klara och bara väntar på TSMC är ett påstående som är överförenklat, djupt okunnigt och totalt meningslöst.

Det är klart att Nvidia hade uppskattat om TSMC hade en fantastisk felfri 28nm process redo som klarade av allt Nvidia slängde på den utan tweaking men chiptillverkning fungerar inte riktigt så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Jag förstår inte vad du menar med att det helt enkelt inte är logiskt.
Jag förstår inte vad ditt resonemang har med saken att göra öht.
På vilket sätt är det logiskt att TSMC skulle fucka upp ännu en gång?
Att argumentera kring logiken på det sättet du gör har ingenting med verkligheten att göra.

Jag har ingen som helst aning om hur det ser ut bakom kulisserna hos varken TSMC, Nvidia eller AMD för den delen.

Men påståendet att Nvidia är klara och bara väntar på TSMC är ett påstående som är överförenklat, djupt okunnigt och totalt meningslöst.

Det är klart att Nvidia hade uppskattat om TSMC hade en fantastisk felfri 28nm process redo som klarade av allt Nvidia slängde på den utan tweaking men chiptillverkning fungerar inte riktigt så.

Jag tror att du missuppfattade hela mitt inlägg, hela inlägget gick ut på att OM AMD släpper sina 28nm kort så kommer Nvidia släppa sina så fort som möjligt och det kommer inte dröja nio månader.

Som jag skrev tidigare jag vet inte hur allt går till bakom kulisserna men jag förstår mig på Ekonomi och det är inte bra Ekonomi att ge sin Huvudkonkurent 9 månaders försprång.

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maikel:

Jag tror att du missuppfattade hela mitt inlägg, hela inlägget gick ut på att OM AMD släpper sina 28nm kort så kommer Nvidia släppa sina så fort som möjligt och det kommer inte dröja nio månader.

Som jag skrev tidigare jag vet inte hur allt går till bakom kulisserna men jag förstår mig på Ekonomi och det är inte bra Ekonomi att ge sin Huvudkonkurent 9 månaders försprång.

Jag svarade bara på dom sakerna som hade med det jag sagt att göra.
Och argument kring vad som logiskt är ekonomiskt bäst att göra har ingen som helst betydelse om chippet inte är klart än.

Det enda jag sagt är att det är en felaktig uppfattning att Nvidia är klara med chippet och bara väntar på TSMC och att "logiska" resonemang kring "ekonomin" är helt meningslösa.

Det är inte bra Ekonomi av AMD att låta Intel sitta ensamma på prestandatronen så länge som dom gjort heller liksom.