Permalänk
Medlem

nätaggregatet piper!

Hej,
Jag har en hemmabyggd dator som jag fått av min kusin, och har nu haft den ungefär att år,
Och nu sista veckan så har den börjat pipa när jag startar spel och spelar dom
Det är jättejobbigt, man hör knappt musiken när den piper,

Hur kan jag få den att sluta pipa?

Permalänk
Medlem

Du har förmodligen fått "Coilwhine" Har samma sak dock bara när den är avstängd, Har du garanti kan du lämna in den annars får du nog köpa nytt nätagg.

Visa signatur

NODE 304 - I5 3570K - GTX 680 - 240GB SSD - INTEGRA R2 650W

Permalänk
Medlem

Vad är det för nätaggregat?
Låter ju som att det är dags för nytt iaf innan det smäller och kortar ditt moderkort.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Vad är det för nätaggregat?
Låter ju som att det är dags för nytt iaf innan det smäller och kortar ditt moderkort.

Vet inte, vet knappt hur det ser ut,
Hur mycket kan ett sånt kosta?

Permalänk
Medlem

400 och över beroende på vad din dator behöver

Permalänk
Medlem

Hur vet jag vad den behöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glumzie:

Hur vet jag vad den behöver?

Om du talar om för oss vad du har i datorn så kan vi med största sannolikhet säga vad du behöver

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Öppna agget & pensla lite nagellack på spolarna, ta lite lack på kondingarna så att dom fäster i varandra där dom står intill varandra samt lite ner mot kretskortet med... det du råkat ut för är att kondingar & spolar börjar självsvänga.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag har en lista med några saker
Intel vore duo e6850 3.0 ghz 1333mhz socket lga775 4mb bodde m,fläkt

Gigabyte ga-ep35-ds3r socket 775

Corsair twin2x 6400c4 ddr2 2048mb cl4 kit w/two 1024mb xms 800mhz dimms,

Gigabyte geforce 9800gtx 512mb gddr3 ock express 2.0, 2xdvi-i/hdcp

Antec sonata 3 miditower svart m/500w nätaggr,

Seagate barracuda 7200.11 500gb sata-300 32mb, 7200prm

Samsung dvs brännare svart

Permalänk
Medlem

Känner du dig iaf lite teknisk kan du prova det som skruvis sa, känner du dig mindre teknisk kan du köpa t.ex http://www.inet.se/artikel/6900492/xfx-core-edition-450w

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

,

Skrivet av skruvis:

Öppna agget & pensla lite nagellack på spolarna, ta lite lack på kondingarna så att dom fäster i varandra där dom står intill varandra samt lite ner mot kretskortet med... det du råkat ut för är att kondingar & spolar börjar självsvnga.

Låter bra, men jag är inte så jättehaj på datorer då jag bara är 14 år, får nog kanske hjälp av min kusins man, som byggde den,

Permalänk
Medlem

hade samma på ett gammalt thaillands agg som lät så å man fick bara ta en hammare å smälla till den lite på sida. så fixade det sej:) värt att prova liten chans att det fixar det annars så gör det som skruvis sa eller köp nått.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Känner du dig iaf lite teknisk kan du prova det som skruvis sa, känner du dig mindre teknisk kan du köpa t.ex http://www.inet.se/artikel/6900492/xfx-core-edition-450w

Är det nt bättre att ha samma märke som.nu?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

jag skulle nog ta det här ist. http://www.inet.se/artikel/6909618/corsair-cx-500w-v2-80-
Det har bättre kundrecetioner,
denna eller 600W:en..

Permalänk
Medlem

För 150spänn mer, köp hellre XFX CE 750 änn OCZ 700. Japanska kondingar och seasonic byggt, 4st PCI-e kontakter för SLI/CF.. bättre, stabilare, modernare.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

jaha, okej!
Då vet jag, men.
Men imorse när jag startade datorn så hade allt ljud försvunnit, hänt något i datan kanske ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glumzie:

jaha, okej!
Då vet jag, men.
Men imorse när jag startade datorn så hade allt ljud försvunnit, hänt något i datan kanske ?

Tror inte "faran" är över. Om spolarna självsvänger och ger "coil whine" så kommer det nog tillbaka när du passerar en viss ström styrka och frekvens.. Men kör på och se hur den beter sig. Är det återkommande och ofta så RMA om nätagget är inom garantin.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Okej, men är det svårt o koppla in ett nytt nätaggr?

Permalänk

Hur jag löste coil whine

Jag hade faktiskt problem med coil whine ett bra tag, jag har bytte nätagg och fick till och med ett nytt från Corsair på garantin, inget löste problemet så det jag gjorde var att jag tog fram ett oscilloskop och undersökte ur mycket "brus" jag hade i spänningen från mitt uttag (bor i en gammal kåk så elen är lite sisådär) vilket visade sig vara en hel del, så jag köpte en sån här: APC Surge Transientskydd
och sedan dess har jag inte haft ett enda whine eller pip från mitt nätagg alls, nu är det ju inte säkert att denna lösning passar alla men i mitt fall så tog det slut på det eviga tjutandet. Mycket bra produkt och billig försäkring