Vertex 3 max iops which is not max. low perforamnce

Permalänk

Vertex 3 max iops which is not max. low perforamnce

Hej där alla!
Jag har ett problem med min ssd, OCZ Vertex 3 Max Iops som jag ej verkar kunna löse. Prestandan har plötsligt blivit väldigt dåligt på den. Finns det någon lösning eller ska jag gå tillbaks till affären med den?

read / Write mbs
seq: 463,67 / 171,65
4k: 15,73 / 58.72
4k-65Thrd: 106,71 / 148,80
Acc time : 0.20 /0269 ms
Score 169 / 225 tot 471

IOPS
read / Write
16mb: 28,98 / 10,73
4k: 4028 / 15 033
4k-65Thrd: 27 317 / 38 092
512b: 4 548 / 3 713
Score: 169 / 225 tot: 471

Datorspecifikationer:
OS - Windows 7 Ultimate
Mobo - Gigabyte G1 Sniper
CPU: Intel Core i7 970@3.20 GHZ
RAM: 12GB
OCZ Vertex 3 Max Iops

Visa signatur

OS - Windows 7 Ultimate Mobo - Gigabyte G1 Sniper
CPU: Intel Core i7 970@3.20 GHZ RAM: 12GB
sta3 controller: marvel 9182 HD: OCZ Vertex 3 Max Iops

Permalänk
Medlem

Kanske verkar va en dum fråga, men du har inte kört för många prestandatester på den?
Prestandatester = mycket skivningar på disken vilket om du skriver för mycket data på kort tid kommer sätta ett hårdvarulås på SSDn för att den inte skall slitas ut i förtid, kör du sen normalt bruk så kommer den låsa upp sig själv inom en vecka.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Hmm...bytte visst från engelska

Nåja, portarna för sata 6gbit/s på ditt moderkort styrs av ett marvell 9128 chip. Den kontrollern är inte tillräckligt snabb för att ge full prestanda med en snabb ssd, det behövs moderkort med sata 6gbit/s på sydbryggan för att ge full prestanda. Kort sagt, inget fel på disken och inget du kan göra något åt utan att byta moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Hmm...bytte visst från engelska

Nåja, portarna för sata 6gbit/s på ditt moderkort styrs av ett marvell 9128 chip. Den kontrollern är inte tillräckligt snabb för att ge full prestanda med en snabb sata 6gbit/s, det behövs moderkort med sata 6gbit/s på sydbrygga för att ge full prestanda.

Det är bara 2 portar på kortet som är Marvell, de övriga går på sydbryggan och ICH10R

South Bridge:

6 x SATA 3Gb/s connectors (SATA2_0~SATA2_5) supporting up to 6 SATA 3Gb/s devices
Support for SATA RAID 0, RAID 1, RAID 5, and RAID 10

Marvell 88SE9182 chip:

2 x SATA 6Gb/s connectors (GSATA3_6, GSATA3_7) supporting up to 2 SATA 6Gb/s devices
Support for SATA RAID 0 and RAID 1

Edit: kan ju dock va att den sitter i en Marvell port, men som jag förstår det på OP så har den haft bättre prestanda innan?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Det är bara 2 portar på kortet som är Marvell, de övriga går på sydbryggan och ICH10R

South Bridge:

6 x SATA 3Gb/s connectors (SATA2_0~SATA2_5) supporting up to 6 SATA 3Gb/s devices
Support for SATA RAID 0, RAID 1, RAID 5, and RAID 10

Marvell 88SE9182 chip:

2 x SATA 6Gb/s connectors (GSATA3_6, GSATA3_7) supporting up to 2 SATA 6Gb/s devices
Support for SATA RAID 0 and RAID 1

Edit: kan ju dock va att den sitter i en Marvell port, men som jag förstår det på OP så har den haft bättre prestanda innan?

Ja? ICH10R stödjer bara sata 3gbit/s...och nej, prestandan kan inte ha varit bättre på denna datorn tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Ja? ICH10R stödjer bara sata 3gbit/s...och nej, prestandan kan inte ha varit bättre på denna datorn tidigare.

Doh, läste fel nvm me then..
Men han skrev ju att den blivit "Plötsligt låg"

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Hmm...bytte visst från engelska

Nåja, portarna för sata 6gbit/s på ditt moderkort styrs av ett marvell 9128 chip. Den kontrollern är inte tillräckligt snabb för att ge full prestanda med en snabb ssd, det behövs moderkort med sata 6gbit/s på sydbryggan för att ge full prestanda. Kort sagt, inget fel på disken och inget du kan göra något åt utan att byta moderkort.

det är en marvel 88SE9182 chip:
vilket modekort kan du rekomenda som har stöd för det på southbridgen ?

Visa signatur

OS - Windows 7 Ultimate Mobo - Gigabyte G1 Sniper
CPU: Intel Core i7 970@3.20 GHZ RAM: 12GB
sta3 controller: marvel 9182 HD: OCZ Vertex 3 Max Iops

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Ja? ICH10R stödjer bara sata 3gbit/s...och nej, prestandan kan inte ha varit bättre på denna datorn tidigare.

prestanad var bättre när jag precis fick den. den sitter på Marvell 88SE9182 chip: en av två sata3 utgången den andra 1 tb wd sitter på den andra porten också sata 3

Visa signatur

OS - Windows 7 Ultimate Mobo - Gigabyte G1 Sniper
CPU: Intel Core i7 970@3.20 GHZ RAM: 12GB
sta3 controller: marvel 9182 HD: OCZ Vertex 3 Max Iops

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Det är bara 2 portar på kortet som är Marvell, de övriga går på sydbryggan och ICH10R

South Bridge:

6 x SATA 3Gb/s connectors (SATA2_0~SATA2_5) supporting up to 6 SATA 3Gb/s devices
Support for SATA RAID 0, RAID 1, RAID 5, and RAID 10

Marvell 88SE9182 chip:

2 x SATA 6Gb/s connectors (GSATA3_6, GSATA3_7) supporting up to 2 SATA 6Gb/s devices
Support for SATA RAID 0 and RAID 1

Edit: kan ju dock va att den sitter i en Marvell port, men som jag förstår det på OP så har den haft bättre prestanda innan?

på kortet finns det två vita sata portar , drog slutsatsen att dessa är sata 3. vilket jag satte ocz i och 1tb wd sata 3 i den andra dessa två går välll till Marvell 88SE9182 chip. några förslag på annan konfiguration?

Visa signatur

OS - Windows 7 Ultimate Mobo - Gigabyte G1 Sniper
CPU: Intel Core i7 970@3.20 GHZ RAM: 12GB
sta3 controller: marvel 9182 HD: OCZ Vertex 3 Max Iops

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingPin_200:

prestanad var bättre när jag precis fick den. den sitter på Marvell 88SE9182 chip: en av två sata3 utgången den andra 1 tb wd sitter på den andra porten också sata 3

Bättre hur? Vad fick du för resultat tidigare?

Det enda som möjligen borde vara bättre är små läsningar, annars så tror jag att det är ungefär där som siffrorna brukar stanna med 9128. Är du ambitiös så kan du göra en secure erase för att återställa till nyskick, dock kommer du aldrig att nå upp i vad disken kan prestera.

Och testar du i as-ssd så är det mycket lättare att avläsa en skärmdump

Skrivet av KingPin_200:

på kortet finns det två vita sata portar , drog slutsatsen att dessa är sata 3. vilket jag satte ocz i och 1tb wd sata 3 i den andra dessa två går välll till Marvell 88SE9182 chip. några förslag på annan konfiguration?

Den sitter i en port kopplad till marvells kontroller, de andra portarna klarar inte av att leverera den toppfarten som du noterar i orginalinlägget.

Permalänk
Medlem

jag får bara ut 250/mbs av min -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudzi:

jag får bara ut 250/mbs av min -.-

Jaha?

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Bättre hur? Vad fick du för resultat tidigare?

Det enda som möjligen borde vara bättre är små läsningar, annars så tror jag att det är ungefär där som siffrorna brukar stanna med 9128. Är du ambitiös så kan du göra en secure erase för att återställa till nyskick, dock kommer du aldrig att nå upp i vad disken kan prestera.

Och testar du i as-ssd så är det mycket lättare att avläsa en skärmdump

Den sitter i en port kopplad till marvells kontroller, de andra portarna klarar inte av att leverera den toppfarten som du noterar i orginalinlägget.

det är marvel 9182 inte 9128. jag använde as ssd vid teste.

vilken konfiguration skulle du rekomendera i moderkort för att uppnå vad max IOPS klarar av ?

Visa signatur

OS - Windows 7 Ultimate Mobo - Gigabyte G1 Sniper
CPU: Intel Core i7 970@3.20 GHZ RAM: 12GB
sta3 controller: marvel 9182 HD: OCZ Vertex 3 Max Iops

Permalänk
Medlem

Läs detta och fundera på om du har hanterat disken på jämförbart sätt.
http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?84292-...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingPin_200:

det är marvel 9182 inte 9128. jag använde as ssd vid teste.

vilken konfiguration skulle du rekomendera i moderkort för att uppnå vad max IOPS klarar av ?

Hoppsan, jag läste fel när jag kollade på ditt moderkorts specifikationer, såg det som 9128...9182 ska klara av bättre resultat än så.

Då går vi in på felsökning:

Har du provat olika drivrutiner för ahci? Marvell? Microsofts egen?

Har du uppdaterat till firmware 2.09? Har läst om ett fåtal som fick sänkt prestanda av den, ifall du gjort det och inte hade problem tidigare så går det att nedgradera till 2.08.

Provat utan en vanlig disk kopplad till den andra porten för sata 6gbit/s? Finns egentligen ingen anledning att ha den kopplad dit, sätt den på en intelport istället.

Pröva att byta port?

Byta kabel?

Om du orkar kan det vara värt det att göra en secure erase, gör en image av disken först så slipper du installera om allt.

Oavsett så vore det intressant att se en skärmdump från as-ssd, ger en del mer info än bara prestandasiffrorna.

Och om du planerar att köra många prestandatester så byt till Crystal disk mark och kör 100mb test 1-2 vändor så slipper du riskera att du triggar "lifetime write throttle" eftersom testprogram tenderar att skriva mycket data till disken.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Hoppsan, jag läste fel när jag kollade på ditt moderkorts specifikationer, såg det som 9128...9182 ska klara av bättre resultat än så.

Då går vi in på felsökning:

Har du provat olika drivrutiner för ahci? Marvell? Microsofts egen?

Har du uppdaterat till firmware 2.09? Har läst om ett fåtal som fick sänkt prestanda av den, ifall du gjort det och inte hade problem tidigare så går det att nedgradera till 2.08.

Provat utan en vanlig disk kopplad till den andra porten för sata 6gbit/s? Finns egentligen ingen anledning att ha den kopplad dit, sätt den på en intelport istället.

Pröva att byta port?

Byta kabel?

Om du orkar kan det vara värt det att göra en secure erase, gör en image av disken först så slipper du installera om allt.

Oavsett så vore det intressant att se en skärmdump från as-ssd, ger en del mer info än bara prestandasiffrorna.

Och om du planerar att köra många prestandatester så byt till Crystal disk mark och kör 100mb test 1-2 vändor så slipper du riskera att du triggar "lifetime write throttle" eftersom testprogram tenderar att skriva mycket data till disken.

Har du provat olika drivrutiner för ahci? Marvell? Microsofts egen?
har både kört marvel och msachi ingen skillnad

Har du uppdaterat till firmware 2.09? Har läst om ett fåtal som fick sänkt prestanda av den, ifall du gjort det och inte hade problem tidigare så går det att nedgradera till 2.08.

Jag har uppgraderat från2,02 som den var innan till 2,06 och sedan till 2,09. hur kan jag nedgradera till2,08? tips gärna

Pröva att byta port?
ja det har jag gjort

Byta kabel?
Kabel nej. kör en sata 3 kabel om det gör någon skilnad eller ej från sata 2 kbael.

Om du orkar kan det vara värt det att göra en secure erase, gör en image av disken först så slipper du installera om allt.

får ta och testa det.

Oavsett så vore det intressant att se en skärmdump från as-ssd, ger en del mer info än bara prestandasiffrorna.
kan lägga up det snart kommer också i helgen köra Crystal disk mark

Visa signatur

OS - Windows 7 Ultimate Mobo - Gigabyte G1 Sniper
CPU: Intel Core i7 970@3.20 GHZ RAM: 12GB
sta3 controller: marvel 9182 HD: OCZ Vertex 3 Max Iops

Permalänk
Medlem

kör också med en OCZ Vertex3 och på ett Asus Sabertooth x58 och fick sämre resultat med nya FW 2,09 hade 2,06 innan, sen undra jag varför den nämns som SCSI i as-ssd.

Visa signatur

Compacq NC6000 | Seagate FreeAgent GoFlex 250Mb. |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingPin_200:

Har du provat olika drivrutiner för ahci? Marvell? Microsofts egen?
har både kört marvel och msachi ingen skillnad

Har du uppdaterat till firmware 2.09? Har läst om ett fåtal som fick sänkt prestanda av den, ifall du gjort det och inte hade problem tidigare så går det att nedgradera till 2.08.

Jag har uppgraderat från2,02 som den var innan till 2,06 och sedan till 2,09. hur kan jag nedgradera till2,08? tips gärna

Pröva att byta port?
ja det har jag gjort

Byta kabel?
Kabel nej. kör en sata 3 kabel om det gör någon skilnad eller ej från sata 2 kbael.

Om du orkar kan det vara värt det att göra en secure erase, gör en image av disken först så slipper du installera om allt.

får ta och testa det.

Oavsett så vore det intressant att se en skärmdump från as-ssd, ger en del mer info än bara prestandasiffrorna.
kan lägga up det snart kommer också i helgen köra Crystal disk mark

Har för mig att jag läste om någon få ocz:s forum som använde toolboxen som inte uppdaterar till 2.09 för att nedgradera till 2.08. Kan ju alltid vara värt ett försök.

Skrivet av Allison:

kör också med en OCZ Vertex3 och på ett Asus Sabertooth x58 och fick sämre resultat med nya FW 2,09 hade 2,06 innan, sen undra jag varför den nämns som SCSI i as-ssd.

http://hem.bredband.net/niedic/as-ssd-bench 2011-07-10.png

Det där ser ut som resultat med sata 3gbit/s sekund...säker på att den sitter i rätt port? Angående scsi så finns det nyare version av as-ssd som ger mer information i rutan till vänster.

Permalänk
Medlem

säker på att den sitter i rätt port?
- ja (nästan) sitter i en av dom vita, vilka skall vara sata6

Visa signatur

Compacq NC6000 | Seagate FreeAgent GoFlex 250Mb. |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allison:

kör också med en OCZ Vertex3 och på ett Asus Sabertooth x58 och fick sämre resultat med nya FW 2,09 hade 2,06 innan, sen undra jag varför den nämns som SCSI i as-ssd.

http://hem.bredband.net/niedic/as-ssd-bench 2011-07-10.png

FW 2.09 är throttlad medvetet för att komma runt problemen, därav dina lägre resultat mot FW 2.08

Permalänk
Medlem

Tack för den info Likvid, la tillbaka 2,08 och den senaste as-ssd och fick denna förbättring

men as-ssd ser den fortfarande som SCSI av nån anledning.

Visa signatur

Compacq NC6000 | Seagate FreeAgent GoFlex 250Mb. |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allison:

Tack för den info Likvid, la tillbaka 2,08 och den senaste as-ssd och fick denna förbättringhttp://hem.bredband.net/niedic/2011-07-12.png

men as-ssd ser den fortfarande som SCSI av nån anledning.

Oj, stor skillnad där i prestanda mot tidigare

Permalänk

det här är den data jag får fram efter det att jag kört atto vilket också är det test som OCZ använder sig av när det uppger HD performance i sin marknadsföring. någon som har en idé vad som kan orsaka detta.
porten är sata 3 (vita portar). med marvel 9182 (den senaste ) ssd firmwire 2,09. mobo g1.sniper.

Visa signatur

OS - Windows 7 Ultimate Mobo - Gigabyte G1 Sniper
CPU: Intel Core i7 970@3.20 GHZ RAM: 12GB
sta3 controller: marvel 9182 HD: OCZ Vertex 3 Max Iops

Permalänk

enligt svar från OCZ så säger de att man måste ha sata 3 på southbridge för att få ut full kapacitet. vilket inte återfås in det reklam det har. vidare så säger de att marvel9182 endast kan klassas om en sata 2,5 än sata 3

eng förklaring nedan från OCZ support. Någon som har en sata 3 p southbridge. Jag själv använder en G1 sniper mobo någon som har förslag på mobo. har även bett OCZ att ge det men ej fått svar än

Comment By: Eric Von Stwolinski
-------------------------------------------------------
Comment: You will need a computer with a Sandybridge based chipset to get full advantage of the speed of the drive. The Marvel controller is not a true SATA 3 controller. It is more like SATA 2.5.

Visa signatur

OS - Windows 7 Ultimate Mobo - Gigabyte G1 Sniper
CPU: Intel Core i7 970@3.20 GHZ RAM: 12GB
sta3 controller: marvel 9182 HD: OCZ Vertex 3 Max Iops

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingPin_200:

det här är den data jag får fram efter det att jag kört atto vilket också är det test som OCZ använder sig av när det uppger HD performance i sin marknadsföring. någon som har en idé vad som kan orsaka detta.
porten är sata 3 (vita portar). med marvel 9182 (den senaste ) ssd firmwire 2,09. mobo g1.sniper.

http://i1215.photobucket.com/albums/cc518/victor_john1/attobe...

Skrivet av KingPin_200:

enligt svar från OCZ så säger de att man måste ha sata 3 på southbridge för att få ut full kapacitet. vilket inte återfås in det reklam det har. vidare så säger de att marvel9182 endast kan klassas om en sata 2,5 än sata 3

eng förklaring nedan från OCZ support. Någon som har en sata 3 p southbridge. Jag själv använder en G1 sniper mobo någon som har förslag på mobo. har även bett OCZ att ge det men ej fått svar än

Comment By: Eric Von Stwolinski
-------------------------------------------------------
Comment: You will need a computer with a Sandybridge based chipset to get full advantage of the speed of the drive. The Marvel controller is not a true SATA 3 controller. It is more like SATA 2.5.

Ett test i atto ska inte se ut sådär, kör du massa program i bakgrunden när du testar?

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Ett test i atto ska inte se ut sådär, kör du massa program i bakgrunden när du testar?

nej. direkt eftert boot. hur skall ett test se ut ?

Visa signatur

OS - Windows 7 Ultimate Mobo - Gigabyte G1 Sniper
CPU: Intel Core i7 970@3.20 GHZ RAM: 12GB
sta3 controller: marvel 9182 HD: OCZ Vertex 3 Max Iops