HDD+SSD i raid eller inte ?

Permalänk
Medlem

HDD+SSD i raid eller inte ?

tjo, ska snart uppgradera min dator med en ssd att installera mitt os på samt alla program å spel sen hade jag tänkt använda en vanlig mekanisk hårddisk som lagringsdisk.
så min fråga e då om man måste köra dem i raid eller hur man ska göra för att få det att funka, har alltid bara kört med en hårddisk innan å har för mig att om man ska koppla in mer än en hårddisk i datan så måste man köra dem i raid?

Permalänk
Rekordmedlem

Nej man kan koppla in diskar styckvis, raid behövs inte, (det finns däremot en del raidkort som bara stödjer raid, men det är ju därför man köpt dem)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

okej, men om man nu ska köra hårddiskarna i raid ska man konfiguera dem i raid innan man installera os eller kan man göra det efteråt ?

Permalänk
Medlem

Ser ingen nytta med att köra en SSD och en HDD i raid (vet faktiskt inte ens om det går?), för det första så används storleken på den minsta disken för att avgöra raidstorleken, för det andra så kommer en SSD inte tjäna någon prestanda på att ligga i raid med en mekanisk disk, snarare tvärtom eftersom SSDn har en söktid runt 0,1-0,2ms medans den mekaniska ofta har 7-9ms.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Rekordmedlem

Raid konfar du med tomma diskar och sedan hanteras de som en disk under partionering o formatering, att göra det efter en installation av oset funkar om du inte ska installera os på de diskarna, och du ska väl lägga os på ssdn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

aa ska lägga os på ssdn å använda den mekaniska hårddisken som lagrinsdisk.
men om man nu skulle köpa ett moderkort som stöder raid å man vill köra ssdn å lagringsdisken styckvis så att säga kommer det att gå då ?

Permalänk
Rekordmedlem

Ja

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnsn:

tjo, ska snart uppgradera min dator med en ssd att installera mitt os på samt alla program å spel sen hade jag tänkt använda en vanlig mekanisk hårddisk som lagringsdisk.
så min fråga e då om man måste köra dem i raid eller hur man ska göra för att få det att funka, har alltid bara kört med en hårddisk innan å har för mig att om man ska koppla in mer än en hårddisk i datan så måste man köra dem i raid?

Jag tror du har missuppfattat exakt vad det är som en RAID-konfig innebär, det är till för att öka prestandan/minska risk för förlust av data. Mer om det står på wikipedia om du är intresserad. För att svara på din fråga så behövs inte RAID i ditt scenario, det kommer inte vara några problem för dig att koppla in SSDn och HDDn.

Skrivet av TiasE:

för det andra så kommer en SSD inte tjäna någon prestanda på att ligga i raid med en mekanisk disk, snarare tvärtom eftersom SSDn har en söktid runt 0,1-0,2ms medans den mekaniska ofta har 7-9ms.

Alla RAID-konfigar är ju dock inte RAID 0

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Alla RAID-konfigar är ju dock inte RAID 0

Nej visserligen, men det är nog det vanligaste bland hemanvändare som aldrig arbetat med en raid förut

Skrivet av mnsn:

aa ska lägga os på ssdn å använda den mekaniska hårddisken som lagrinsdisk.
men om man nu skulle köpa ett moderkort som stöder raid å man vill köra ssdn å lagringsdisken styckvis så att säga kommer det att gå då ?

Ja, du kan och bör köra de som separata diskar.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

okej, tack för svaren