Plextor L890SA sata brännar problem.

Permalänk
Avstängd

Plextor L890SA sata brännar problem.

Hej, köpte för några veckor sedan en sata brännare från Plextor L890SA och det blir hela tiden "Timeout on Logical Unit" i Imageburn och det spelar ingen roll hur mycket jag ändrar i bios i sata mode till compatable istället för enhance och ställer in PIO och DMA inställningar manuellt. Det spelar ingen roll ifall man skiftar sata kontakterna och sätter brännaren på första. Blir alltid likadant "Timeout on Logical Unit" och ett mycket fåtal gånger då den lyckas komma igång med bränningen så allting jättebra och så på slutet "Logical Block Address out of Range" och så retryar den 20 gånger jättesnabbt och så kommer det upp ett felmeddelande att bränningen misslyckades.

Trodde självklart att det var brännarens fel och har fått en till likadan brännare men det blir exakt samma sak där.

Moderkortet är ett: ASUS P5B Deluxe

Har uppdaterat bios också utan förändring.

Alla drivrutiner är installerade korrekt i Windows och jag kan använda den som läsare men inte bränna.

Brännaren är så pass ny så det har inte släppts någon firmware till den.

Har googlat i all förbannelse och sökt på detta forum och diverse andra men jag hittar inget svar någonstans.

Har också ringt Plextors support men då är det någon som svarar på engelska fast än det är svenskt support nummer jag har ringt och när jag säger att jag har sparat loggarna från Imageburn så säger han i supporten "Great, we love that, it tells us everything" och säger att jag ska göra en felanmälan på Plextors hemsida. Har gjort det och skickat med loggarna men har inte hört något utav dem sedan dess.

Använder Verbatim skivor och har prövat att byta spindel men blir ändå samma sak, har failat säkert 40 skivor nu och börjar bli ganska less.

Hade aldrig några liknande problem med min förra brännare Plextor 760A som var en vanlig pata/ide som tyvärr efter 5 års problemfri tjänstgöring så började lasern bli trött.

Hoppas att någon här kanske vet bättre eller sitter på ett någorlunda svar.

Tacksam för svar.

M.V.H. Johan

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Medlem

Jag har samma brännare och jag har inga problem med bränning. Mitt moderkort är Asus P7P55D-E EVO och jag använder Nero Burning ROM. Det måste vara kombinationen av hårdvara som ställer till det för dig (och Plextor). Kanske värt att testa på någon annans maskin, eller med annan mjukvara?

Tyvärr är Plextor inte gamla belgiska Plextor som vi känner dem, utan de är uppköpta av ett Japanskt företag som nu bara utnyttjar namnet. Detta är så vitt jag vet deras första optiska apparatur sedan uppköpet, även om de gjort hårddiskar etc. Kanske lite barnsjukdomar vi ser här?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Avstängd

Misstänkte att det skulle vara kompatibilitet då jag har läst att vissa moderkort fungerar jättedåligt med sata brännare. Nej jag har inte testat på någon annans maskin.

Det var mycket tråkigt att göra om Plextor men tillverkar brännarna fortfarande i samma fabrik som förut så spelar det väl mindre jobb men antar att det är foxconn eller någon annan slavfabrik som har tagit över.

Plextor är synonymt med kvalitet och ett måste för oss som ställer krav på brännaren som bränner mycket. Det är otroligt att min gamla brännare höll i fem års tid med tanke på hur otroligt många skivor jag har bränt med den. Den fungerar ju fortfarande men bara att bränna data skivor, bränner jag imagefiler så blir det läsfel ungefär i mitten av filmen där den hoppar i en halv till en minut i filmen och det ger utslag då jag felsöker skivorna och då tänkte jag att då är det dags att pansionera gamla bettan, nu får den fungera som enbart läsare. Hade en Nec brännare före Plextorn men den höll bara i två år sen var den färdig.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.